فرصت‌سازی اندونزی از پتانسیل در حال توسعه مد پوشیده در جهان
کد خبر: 4107840
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

فرصت‌سازی اندونزی از پتانسیل در حال توسعه مد پوشیده در جهان

گزارش وضعیت اقتصاد جهانی اسلامی که در سال 2022 منتشر شد، نشان داد که مد پوشیده که مشابه لباس مسلمانان است، در سطح جهانی، نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد؛ از این رو اندونزی هدف خود را برای تبدیل شدن به مرکز مد مسلمانان جهان در چند سال گذشته، تقویت کرده و در این راه سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از Antara News، اخیراً در خلال افتتاحیه هفته مد مسلمانان جاکارتا 2023، معروف امین، معاون رئیس جمهور این کشور گفت که می‌خواهد جاکارتا یا سایر شهرهای اندونزی را در رتبه اول مد مسلمانان و مانند مراکز جهانی مد همچون لندن، پاریس و نیویورک ببیند.

این هدف مبتنی بر رشد سریع صنعت مد مسلمانان اندونزی در 10 سال گذشته است زیرا مد مسلمانان از نظر صادرات نقش به‌سزایی دارد.

در نیمه اول سال 2022، سهم مد مسلمانان در تراز تجاری اندونزی بسیار قابل توجه و به میزان 2.8 میلیارد دلار آمریکا بود. این ارزش نشان‌دهنده افزایش 39.86 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2021 است که در آن 2.04 میلیارد دلار آمریکا ثبت شده بود.

رشد صنعت مد اسلامی اندونزی به‌طور جدایی‌ناپذیر از افزایش مشارکت فعالان تجاری و طراحان محلی بوده و به رشد خود ادامه داده است. از این رو طراحان و برندهای اندونزیایی شروع به معرفی مد مسلمان اندونزی در رویدادهای بین‌المللی کرده‌اند.

به عنوان مثال، ایتانگ یوناز (Itang Yunasz)، طراح لباس، کار خود را در هفته مد نیویورک 2019 ارائه کرد. سپس، برندهای محلی مانند Khanaan و Vivi Zubedi در هفته مد دبی 2021 معرفی شدند. علاوه بر این، اخیراً برندی به نام Klamby که ترکیبی از تنون (پارچه‌های بافته شده) و لباس‌های معمولی است، در هفته مد لندن 2022 شرکت کرد.

پتانسیل در حال توسعه مد اسلامی

گزارش وضعیت اقتصاد جهانی اسلامی که در سال 2022 منتشر شد، خاطرنشان کرد که در سطح جهانی، مد پوشیده که مشابه لباس مسلمانان است، نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد.

اندونزی از برجسته‌ترین بازیگران مد مسلمان در جهان

در سال 2021، مد پوشیده به عنوان صنعتی که بیشترین تقاضا را از سوی جامعه مسلمان در سراسر جهان دارد، در رتبه سوم قرار گرفت و درآمدی معادل 295 میلیارد دلار در سطح جهان داشت. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 ارزش آن تا 6.1 درصد رشد کند و به 375 میلیارد دلار برسد.

اندونزی که یکی از برجسته‌ترین بازیگران مد مسلمان در جهان است در رشد این صنعت مشارکت دارد. یکی از اقدامات دولت برای توسعه پتانسیل، برگزاری رویدادهای ویژه برای فعالان صنعت مد محلی است.

وزارتخانه‌ها، ادارات دولتی و بخش‌های مختلف برای برگزاری رویدادهای مد همکاری کرده‌اند که نه تنها به عنوان فضایی برای قدردانی از کار بازیگران صنعت مد عمل می‌کند، بلکه استانداردهایی را برای مد مسلمانان ایجاد می‌کند و باعث رشد استعدادهای خلاق در این صنعت می‌شود. برخی از نمونه‌های این رویدادها جشنواره مد مسلمانان (MUFFEST) که وزارت صنعت در آن حضور داشت و هفته مد مسلمانان جاکارتا (JMFW) که توسط وزارت بازرگانی برگزار شد، هستند.

به گفته استافیانا کاندارینی (Istafiana Candarini)، بنیانگذار برند مد اسلامی کامی(Kami)، دولت نقش مهمی در ظرفیت‌سازی ایفا کرده که مزایای زیادی را برای شرکت‌های کوچک، کوچک و متوسط (MSMEs) ارائه کرده است.

کاندارینی گفت: ما دسترسی زیادی به بازیگران مرتبط این صنعت، مانند کارآفرینان نخ یا پارچه، به دلیل مشارکت دولت دریافت کردیم که خود را برای همکاری آماده می‌کند. البته، اقدامات مشابه باید افزایش یابد تا اطمینان حاصل شود که رشد استعدادهای مد مسلمان پایدار است و همه افراد، اعم از مبتدی و حرفه‌ای را شامل می‌شود.

جدای از حمایت دولت، تلاش‌ها برای توسعه پتانسیل مد مسلمانان هم باید به‌طور فعال توسط بازیگران تجارت مد اسلامی انجام شود.

در حال حاضر، همکاری به کلیدی برای فعالان تجاری تبدیل شده است تا کسب و کار خود را در همه انواع صنایع، از جمله مد مسلمانان رشد دهند.

این همکاری می‌تواند به بازیگران فعال کسب و کار کمک کند تا استانداردهای محصول خود را بهبود بخشند و ورودی‌هایی را برای ایده‌های خلاقانه یکدیگر ارائه دهند.

علاوه بر سایر بازیگران تجاری، می‌توان با سایر ذی‌نفعان در اکوسیستم مد مسلمانان نیز همکاری کرد. برای مثال، می‌تواند بین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و بازیگران تجاری، یا بین دولت و بازیگران تجاری و همچنین بین دولت و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک شکل بگیرد.

برای بهبود پتانسیل مد مسلمانان، فعالان تجاری می‌توانند از جنبه فرهنگی این پتانسیل استفاده کنند. پارچه‌های سنتی مناطق مختلف اندونزی را می‌توان برای تولید محصولات مد مسلمان استفاده کرد. به عنوان مثال، باتیک و تنون (پارچه‌های رنگی سنتی) در مناطق مختلف اندونزی یافت می‌شود، این پارچه‌ها را می‌توان با ایده‌های خلاقانه بازیگران صنعت محلی مد اسلامی توسعه داد.

انتهای پیام
captcha