چگونه انسان به سوی کلیم‌الله شدن می‌رود + صوت
کد خبر: 4095420
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
احمدرضا اخوت بیان کرد:

چگونه انسان به سوی کلیم‌الله شدن می‌رود + صوت

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به آیه «وَالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ» گفت: اگر هر کدام از آیات قرآن را حق بدانیم، یعنی به تعداد آیه‌ها راجع به حق منبع داریم. اینگونه فقط قرآن نمی‌خوانیم، بلکه گویی به ملاقات حق رفته‌ایم. در این دیدار زیبا، خدا سخن می‌گوید و مستمع به سویی می‌رود که به مرتبه کلیم‌الله شدن نزدیک شود.

احمدرضا اخوتبه گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه دوره «توحید در مراتب رشد» از سلسله جلسات «در محضر قرآن کریم» ویژه مربیان، فعالان فرهنگی، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و دانش‌آموزان پایه دهم به بالای مساجد شب گذشته، هفتم آبان‌ماه با سخنرانی احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران این بار با محوریت سوره رعد برگزار شد.

وی در آغاز سخنانش با اشاره به مباحث جلسات گفت: از مفاهیم سوره یونس(ع) درباره بستر زندگی گفتیم و اینکه اگر کسی دنبال عالِم موحد نباشد، نباید انتظار داشته باشد که باقی پله‌ها را بالا برود.


بیشتر بخوانید:


اخوت ادامه داد: برای دوره دوم رشد انسان و اهمیت توحید در این رشد، مفاهیم سوره هود(ع) را انتخاب و بحث احکام‌ الهی را مطرح کردیم. خدا را می‌توانیم از احکامش؛ سه دسته امر به عبودیت، امر به استغفار و امر به توبه بشناسیم که هر کدام وجهی دارند؛ امر به عبودیت یعنی همه کارها باید با اذن خدا باشد، استغفار از جنبه پاداش است، خدا این را گفته که به ما ثواب بدهد، خدا را باید با پاداشش ببینید. توبه هم در مورد بحث توجه است و اینکه آدم نیاز به توجه دارد که خیلی توصیه می‌کنند در این دوره رشد حتماً به نماز توجه شود. توبه یعنی تمرکز و توجه به عبودیت.

وی افزود: سپس سوره یوسف(ع) را خواندیم و بحث خدابینی و وعده‌ها مطرح شد. اینکه خدا را از طریق وعده‌هایش بشناسیم. خیلی چیزها در وعده هست و انسان می‌فهمد که خداوند اگر وعده داده حتماً محقق می‌کند. مثلاً امام صادق(ع) گفته است هر کسی به سمت طلب علم برود، ما خود روزی‌اش را تأمین می‌کنیم. من این وعده را به شخصه تجربه کرده‌ام.

افق توحید در سوره رعد

اخوت اظهار کرد: افق توحید و شکل‌گیری یقین و گزاره‌های محکم الهی را با توجه به مفاهیم سوره رعد پیش رفتیم و در این جلسه نیز ادامه مباحث سوره رعد را خواهیم داشت. بحث مرتبه‌ای بودن توحید مطلب مهم و با برکتی است و حس خوبی به انسان می‌دهد. ای کاش انسان، همه عمرش را صرف توحید می‌کرد، هر موقع که خالصانه به مباحث توحیدی می‌پردازید، مثل این است که شب قدر را تجربه می‌کنید. در این اغتشاشات اخیر، شما تمایز انسان‌ها را خیلی خوب می‌توانید بفهمید، یعنی کسی که توحید دارد و کسی که ندارد. در سوره رعد، فهرستی از مباحث توحیدی مطرح شده و فرد باید تحقیق و بررسی در مورد آن‌ها را وظیفه اولیه و ضروری خود بداند.

طریق کلیم‌الله شدن

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به آیه اول سوره رعد «المر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ؛ اين[ها]ست آيات خدا كه به راستى آن را بر تو مى‌خوانيم پس بعد از خدا و نشانه‌هاى او به كدام سخن خواهند گرويد» بیان کرد: انسان در ابتدا حق را از ناحیه آنچه نازل کرده است، بشناسد. اگر من وظیفه خود بدانم که هر کدام از آیات قرآن را حق بدانم و هر کدام از آن‌ها نمایان‌کننده حق برای من باشند، یعنی به تعداد آیه‌ها راجع به حق منبع دارم. در واقع شما قرآن نمی‌خوانید، بلکه در حال دیدن حق هستید و به ملاقات حق رفته‌اید. در این راستا یعنی قرآن خواندن می‌شود ملاقات با خدا، آن هم ملاقاتی که خدا حرف می‌زند و بعد فرد به سوی کلیم الله شدن می‌رود. البته ما که کلیم‌الله نمی‌شویم ولی در آن مسیر بودن خوب است.

وی ادامه داد: هستی را به عنوان کتاب خدا مطالعه کنیم و با آن انس داشته باشیم. خیلی اینها مهم است که آدم با آسمان و خاک انس داشته باشد. هر چقدر که انسان بتواند با هستی انس بگیرد و یکپارچگی عالم را رؤیت کند خودش توحید و یک سرفصل است و چقدر دعاهای امام سجاد(ع)، امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در این رابطه است. دعا وقتی آسمان را می‌دیدند و وقتی خورشید را می‌دیدند. نمونه‌اش دعای صباح که خیلی دعای عجیبی است.

اخوت با اشاره به آیه سه سوره رعد «وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَارًا وَمِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و اوست كسى كه زمين را گسترانيد و در آن كوه‌ها و رودها نهاد و از هرگونه ميوه‏‌اى در آن جفت قرار داد، روز را به شب مى‌پوشاند قطعاً در اين [امور] براى مردمى كه تفكر مى‌كنند نشانه‏‌هايى وجود دارد» گفت: موضوع بعدی، موضوع نظام آیات است. خدا به همه چیز آیه نگفته است. بعضی‌ها می‌گویند آیه به معنی نشانه است. آیه مثل آسانسور است، در واقع شما وقتی یک چیزی را به عنوان آیه می‌بینید یعنی صفتی از هستی را در آن می‌بینید که باید عیناً آن را در خود متجلی کنید تا به خدا برسید مثل «المؤمن کالجبل الراسخ»، فرد برای دیدن کوه رفته، از آن استواری‌اش را گرفته است، این را می‌گویند آیه. اگر کسی از کوه استواری دریافت کند کوه را آیه کرده است، ویژگی کوه را در خودش دیده است.

وی در ادامه آیه 4 سوره رعد «وَفِی الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ و در زمين قطعاتى است كنار هم و باغهايى از انگور و كشتزارها و درختان خرما چه از يك ريشه و چه از غير يك ريشه كه با يك آب سيراب مى‏‌گردند و [با اين همه] برخى از آنها را در ميوه [از حيث مزه و نوع و كيفيت] بر برخى ديگر برترى مى‏‌دهيم بى‌گمان در اين [امر نيز] براى مردمى كه تعقل مى‌كنند دلايل [روشنى] است» را خواند و ادامه داد: شما اگر جمعتان بهشتی باشد و جمعتان آیت‌ الله باشد، هر کسی در آن می‌آید شروع به رشد کردن می‌کند و استعدادهای تکوینی که خداوند در او نهاده به بلوغ می‌رسد. الان جمهوری اسلامی آیت‌ الله عالم است به خاطر اینکه در آن «صِنْوَانٌ وَ غَيْرُ صِنْوَانٍ» رشد کرده و درختان تنومندی در آن رشد کرده‌اند.

پیشرفت انسان بر اساس نظام آیات

اخوت اظهار کرد: انسان به نظام آیات آگاهی داشته باشد و بر اساس آن نظام پیشرفت کند. الگوی تکوینی پیشرفت داشته باشد، این خیلی مهم است. انسان باید فهرستی از آیات استخراج کند و بعد ببیند هر کدام از آیات وجه آیه بودنش چیست و بعد بر اساس آن حرکت کند. در نظام آیات خداوند اشخاص و اشیایی که آیه می‌شمارد سبب هدایت انسان قرار داده است، یعنی کسی آیه نداشته باشد، عامل پیشرفت ندارد. امکان بهره‌مندی از عالم را ندارد و نمی‌تواند پیشرفت کند.

وی با خواندن آیه 6 سوره رعد «وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَقَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلَاتُ وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلَى ظُلْمِهِمْ وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ؛ و پيش از رحمت‏ شتابزده از تو عذاب مى‏‌طلبند و حال آنكه پيش از آنان [بر كافران] عقوبت‌ها رفته است و به راستى پروردگار تو نسبت به مردم با وجود ستمشان بخشايشگر است و به يقين پروردگار تو سخت‏ كيفر است»، افزود: در ادامه نظام مهم اسماء مطرح می‌شود، یعنی قبل اینکه ساختار فکری‌شان را به سمت حسنه سوق دهند به سمت بدی‌ها سوق پیدا می‌کنند، این در حالی است که قبلاً عبرت‌هایی برایشان گذاشته شده است. «وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ».

تفاوت اسم با آیه

اخوت با طرح این سؤال که تفاوت اسم با آیه چیست؟ پاسخ داد: مثلاً می‌گویید خدا «شَدِيدُ الْعِقَابِ» است، این آیه می‌شود، این را از کجا متوجه شدید؟ وقتی قومی را که نا‌به‌کار بودند، هلاک کرد. در اسم نشانه وجود دارد. وقتی که با نشانه جلو می‌روید یا به اسماء رحمانی خدا اتکا می‌کنید یا مثلاً اسم «شَدِيدُ الْعِقَابِ» را یاد می‌گیرید. اسم مثل اسم‌های خودمان است، اگر اسم نداشته باشیم، نمی‌توانیم یکدیگر را بشناسیم. اسم‌ها منجر به شناخت قوانین و رخدادها می‌شود، هر چقدر انسان اسم‌شناس باشد عبرت‌ها را بهتر می‌تواند بشناسد.

وی گفت: 100 اسم در قرآن ذکر شده و همه رخدادهای عالم تابع این اسم‌هاست، یعنی برای اینکه مقاصد اتفاق بیفتد. بنابراین هر انسانی به نسبت شناخت نسبت به اسم است که به هدفی دست پیدا می‌کند، مثلا کسی که فیزیکدان شده به اسمی از اسمای خدا دست پیدا کرده است. نظام اسماء بر نظام آیات تفوق دارد، نظام اسماء هستند که منجر به نظام آیات می‌شوند. نظام آیات به انسان نزدیکتر هستند.

اخوت با بیان اینکه اگر انسان خودش را از منظر مخلوق ببیند و خدا را خالق و خود را در رده مخلوق ببیند، هم‌ردیف بقیه مخلوقات می‌شود و حس دوستی با بقیه مخلوقات پیدا می‌کند، اظهار کرد: این مخلوقات وجه تکوینی و عبودیت دارند که از آن تخطی نمی‌کنند و بعد انسان به خودش می‌گوید که به اندازه یک سنگ غیرت داشته باش که برای خدا عبودیت می‌کند، به اندازه یک درخت خدا را بپرست. «وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى؛ و خورشيد و ماه را رام گردانيد هر كدام براى مدتى معين به سير خود ادامه مى‌دهند»، (سوره رعد آیه 2) خورشید چگونه خدا را می‌پرستد؟ در طول میلیاردها سال کمتر از ثانیه‌ای تخلف نکرده است. خیلی است که به اندازه خورشید غیرت داشته باشیم و خدا را بپرستیم.

فراوانی میزان الهیات در رشته‌های طبیعی

وی عنوان کرد: تمام اتفاقاتی که در علوم می‌افتد بر اساس اسم‌شناسی است. خوب است یک بار کتاب شیمی و فیزیک بیاوریم و بخوانیم و پیدا کنیم که چه اسم‌هایی در آن است. اعتقادم این است که رشته‌های طبیعی از نظر میزان الهیات قابل مقایسه با رشته‌های علوم انسانی نیست. مثلاً اگر در منطق بخواهید اسماء را پیدا کنید بیچاره می‌شوید ولی در کتاب‌های طبیعی هر دو سه صفحه راحت می‌توانید یک اسم خدا را پیدا کنید. هیچ چیزی در عالم بدون وجود اسمای خدا به فعلیت نمی‌رسد. «اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثَى وَمَا تَغِيضُ الْأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ وَكُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ؛ خدا مى‏ داند آنچه را كه هر ماده‏ اى [در رحم] بار مى‏ گيرد و [نيز] آنچه را كه رحمها مى ‏كاهند و آنچه را مى‏ افزايند و هر چيزى نزد او اندازه‏ اى دارد»، (سوره رعد آیه 8). اینها همه افعال و اسمای خدا هستند.

اخوت اظهار کرد: مورد بعد می‌شود افعالی که خداوند به خود نسبت داده است، خیلی در قرآن این افعال جالب است، فعل غیر از اسم است مثل اینکه می‌فرماید خدا همان کسی است که «يَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثَى» و خدا کسی است که این کارها را می‌کند، این افعال بیان‌کننده روح جاری رحمت خدا در عالم هستند، که خودش یک فهرستی دارد و در واقع آثار رحمت خدا را به وسیله این موارد می‌توانید تشخیص دهید.

یادآور می‌شود، این جلسات شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰:۰۰ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به منظور بهره‌مندی از آن‌ می‌توانند از لینک https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/rahbarenojavan استفاده کنند یا به صورت حضوری به مسجد امام حسین(ع) واقع در تهران، طرشت، بالاتر از میدان مرحوم حسن حسینی، خیابان شهید حبیب‌الله مراجعه کنند.

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha