پشت‌بام مسجدالحرام به روی حجاج گشوده می‌شود
کد خبر: 4062090
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

پشت‌بام مسجدالحرام به روی حجاج گشوده می‌شود

عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس، رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی از گشوده شدن پشت‌بام مسجدالحرام در ایام حج خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الامل نیوز، عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس، رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی دیروز شنبه اعلام کرد که به دلیل افزایش جمعیت زائران و حجاج خانه خدا در ایام حج، پشت‌بام مسجدالحرام برای اقامه نماز گشوده می‌شود.

عبدالرحمن السدیس تأکید کرد: گشودن نمازخانه‌ روی پشت‌بام‌ها برای استفاده از ظرفیت کامل مسجدالحرام با هدف ارائه بهترین خدمات به زائران حرمین شریفین انجام می‌شود.

وی همچنین از ارائه خدمات به زائران توسط 60 حاجی و استقرار ربات‌های راهنما برای پاسخ به سوالات شرعی در مسجدالحرام خبر داد؛ ربات‌های راهنما با ترجمه همزمان به 11 زبان بین‌المللی در تعدادی از اماکن و نمازخانه‌های مسجدالحرام مستقر شده‌اند.

بر اساس بیانیه ریاست کل امور مسجدالحرام، این ربات‌ها خدمات مشاوره، راهنمایی در خصوص احکام دینی و نحوه انجام مناسک را به روش الکترونیکی مدرن از طریق سیستم شبکه بی سیم وای فای به زائران ارائه می‌دهند.

این ربات‌ها یک صفحه نمایش لمسی 21 اینچی دارند و از زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، روسی، فارسی، ترکی، مالایی، اردو، چینی، بنگالی و هوسا پشتیبانی می‌کنند.

عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد که امسال پس از دو سال وقفه، به یک میلیون زائر داخلی و خارجی اجازه می‌دهد تا در ماه ژوئن مراسم حج را انجام دهند. این در حالی است که در سال گذشته حدود ۶۰ هزار نفر و در سال ۲۰۲۰ کمتر از ۱۰۰۰ نفر از شهروندان و خارجیان مقیم این کشور اجازه انجام حج را پیدا کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد که دیروز شنبه اولین پرواز خارجی حج تمتع ۲۰۲۲ از کشور اندونزی وارد فرودگاه بین‌المللی محمد بن عبدالعزیز در مدینه منوره شد؛ بنا بر این خبر، ۳۵۸ حج‌گزار اندونزیایی وارد مدینه منوره شدند و مورد استقبال تعدادی از مقامات عربستانی قرار گرفتند.

محمد البیجاوی از مسئولان وزارت حج عربستان به شبکه دولتی الاخباریه گفت: اولین گروه از حجاج اندونزی را پذیرایی کردیم و پروازها از مالزی و هند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: خوشحالیم که پس از دو سال وقفه به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا، از مهمانان خدا پذیرایی می‌کنیم.

وزارت حج و عمره عربستان پیش‌تر با اعلام افزایش ظرفیت پذیرش حجاج، تأکید کرده بود که فقط افراد زیر ۶۵ سال حق شرکت در مراسم حج امسال را خواهند داشت.

قبل از همه‌گیری کرونا، سفرهای حج درآمد عمده‌ای برای عربستان داشت و سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار از این طریق حج عاید این کشور می‌شد. در سال ۲۰۱۹ (آخرین مراسم حج قبل از شیوع ویروس کرونا) حدود ۲,۵ میلیون نفر در حج تمتع شرکت کردند.

 
انتهای پیام
captcha