خطرناک‌ترین شیوه دینداری
کد خبر: 4052855
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

خطرناک‌ترین شیوه دینداری

ایمان گزینشی خطرناک‌ترین شیوه دینداری است، چراکه دین، یک مجموعه منظم به هم وابسته است که انکار یک قسمت مستلزم انکار موارد دیگر و ناکارآمدی دین است.

مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد، شب گذشته، 6 اردیبهشت‌ماه در برنامه شب‌های شهر خدا اظهار کرد: در ادامه شرایط ایمان برای انسان‌سازی عنوان شد که ایمان نباید گزینشی، منفعت‌طلبانه و فرصت‌طلبانه باشد چراکه ایمان گزینشی، شیوه‌ای خطرناک از دینداری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «اِنَّ الَّذینَ یَکْفُرونَ بِاللهِ و رُسُلِه و یُریدونَ اَن یُفَرِّقوا بَینَ اللهِ و رُسُلِه و يَقُولُونَ نُؤمِنُ بِبَعْضٍ و نَكْفُرُ بِبَعْضٍ و يُريدُونَ اَنْ  يَتَّخِذُوا بَيْن ذلكَ سَبيلاً»؛ كسانی که به خدا و پیامبرانش کفر می‌ورزند و اراده کرده‌اند بین خدا و پیامبرانش جدایی بیندازند، می‌گویند ما بعضی از انبیا الهی را قبول داریم و بعضی را قبول نداریم، و قصدشان این است که بین حق و باطل راهی برای خود باز کنند.

وی ادامه داد: کسانی که در دل کفر دارند و نمی‌توانند مؤمن باشند و از طرفی، در جامعه اسلامی زندگی می‌كنند و نمی‌توانند كفر خود را اظهار كنند، به دنبال راهی بین حق و باطل می‌گردند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. اين موضوع مدلی بسیار خطرناک از دینداری است که بخشی از دین را انتخاب كرده و به آن پایبند هستند و بخش ديگری را رها می‌کنند. 

مهدوی‌نژاد افزود: در آیه بعد خداوند می‌فرماید: «اولئکَ هُم الکافِرونَ حَقاً وَ اَعْتَدْنا لِلكَافِرينَ عَذَاباً مُهِيناً» این‌ها به تحقيق (درحقيقت) کافر هستند و ما برایشان عذاب سختی آماده کرده‌ایم.

سابقه تاریخی گزینش دین

این کارشناس مذهبی در استان یزد با اشاره به سابقه تاریخی گزینش دین گفت: پايه‌گذاری اين مكتب فكری، به خلقت حضرت آدم برمی‌گردد كه خداوند به ملائکه امر کرد بر آدم سجده کنید. همه سجده کردند به جز ابلیس و گفت: به آدم سجده نمی‌کنم. چون آدم را از خاک آفریدی و من را از آتش. خداوند هزاران سال نماز و عبادتش را نادیده گرفت و فرمود: «اُخْرُج إنَّکَ رَجیم» برو، تو رانده شده‌ای. دليل اخراج شیطان اين بود كه یک مکتب فکری را پایه‌گذاری کرد؛ اینکه بعضی دستورات را اطاعت کن و بعضی ديگر را نه و این از کفر به مراتب بدتر است.

وی با اشاره به اینکه دین، یک مجموعه منظم به هم وابسته است. انکار یک قسمت از دین، مستلزم انکار بقیه آن و ناکارآمدی دین است، با اشاره به نمونه‌هایی از ایمان گزینشی گفت: ایمان به پیامبر(ص) که عدم ایمان درست به انبیای گذشته را به همراه دارد، ایمان به پیامبر(ص) که می‌تواند عدم ایمان به جانشین پیامبر(ص) را به دنبال داشته باشد و یا پذیرش بعضی از آیات مثل آیات نماز، حج و... که عدم پذیرش بعضی از آیات دیگر مثل آیات جهاد، ولایت و... را منجر می‌شود.

خیانت بنی‌امیه به اسلام

مهدوی‌نژاد با اشاره به اینکه رواج دین گزینشی، خیانت بنی‌امیه به اسلام بود بیان کرد: بنی‌امیه دستورات خدا را دست‌کاری کردند. امام صادق‌‌(ع) می‌فرمایند: «‌إنَّ بَني‌اُمَيَّةَ أطلَقُوا لِلنّاسِ تَعليمَ الإيمانِ و لَم يُطلِقُوا تَعليمَ الشِّركِ لِكَي إذا حَمَلُوهُم علَيهِ لَم يَعرِفُوهُ»؛ بنی امیه تعلیم ایمان را آزاد گذاشتند ولی اجازه ندادند کسی شرک را به مردم یاد دهد چرا که می‌خواستند وقتی شرک را به مردم عرضه می‌کنند، مردم نشناسند! خوبی حج، نماز، روزه و.. را به مردم یاد دادند ولی بدی ظلم، شرک و دیگر گناهان را عنوان نکردند بنابراین ارتکاب حرام در جامعه رواج یافت. مردم هم نماز می‌خواندند و هم شراب می‌خوردند! کفر را در لباس اسلام، در جامعه پیاده کردند و مردم هم متوجه نشدند. در واقع پذیرش و عمل به بخشی از دین و رد کردن بخش دیگری از دین، خطرناک‌ترین مدل دین‌داری است، مخصوصاً اگر عمدی و با برنامه باشد. 

مسئول هیئت انصار ولایت یزد افزود: دین گزینشی فریب شیطان است برای بی‌اثر کردن ایمان. انسان باید به همه فرامین خدا ایمان آورد و عمل کند. بعضی‌ به دنبال این هستند که چه چیز به نفعشان است و چه چیزی نیست. پس در حقیقت خودشان را می‌پرستند. قرآن کریم می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ»؛ عده‌ای از مردم در یک صورت ایمان می‌آورند، اگر خیری به آن‌ها برسد ایمان می‌آورند. اگر سختی و آزمون‌ها پیش بیاید رو‌ بر‌می‌گردانند. این‌ها دنیا و آخرتشان را باختند و این همان ضرر آشکار است! چنین افرادی هدفشان از ایمان، تأمین نیاز‌های دنیایی‌ است. به خدا و رسول ایمان می‌آورند، بعد می‌گویند اگر به ما چیزی رسید، مشکلاتمان حل شد، ما هستیم. اگر نرسید معلوم می‌شود دین فایده‌ای ندارد. چنین افرادی بعضی از بخش‌های دین را پررنگ می‌کنند و بعضی دیگر را کمرنگ. این تفکر بسیار خطرناک است. 

وی بیان کرد: بعضی عمداً مسئله اعتقادی، اخلاقی، دینی را سوال نمی‌کنند که مبادا به ضررشان شود. از جاری شدن حکم خدا می‌ترسند. روحیه منفعت‌طلبانه، فرصت‌طلبانه و لذت‌جویانه اجازه نمی‌دهد انسان همه دین را قبول کند.

ایمان کامل

مهدوی‌نژاد افزود: امام باقر(ع) در روایتی از کتاب وافی در باب امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: «عده‌ای هستند که به نماز و روزه که کم دردسر و کم مایه‌تر است رو می‌آورند و به امر به معروف و نهی از منکر که پر مایه‌تر و پر دردسرتر و به ظاهر پر ضررتر است، اصلاً اقبالی ندارند».

وی با اشاره به اینکه دین گزینشی کفر است، تأکید کرد: باید نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی واکنش داشته باشیم. در جایی خلاف شرع می‌بینیم به مسئولان تذکر دهیم و نسبت به مسائل بی‌بندوباری جامعه باید حساس بود. خدا به صراحت و بدون هیچ ملاحظه ‌ای فرمود دین گزینشی کفر است. چنین کسانی کفری در دلشان وجود دارد که روزی فاش می‌شود، مثل شیطان که بعد از شش هزار سال عبادت، رانده شد.

مهدوی‌نژاد در پایان بیان کرد: پس سومین شرط سازنده بودن ایمان، ایمان همه‌جانبه‌ به حق است، نه ایمان گزینشی. ایمان کامل است که منجر به تربیت فرد، تربیت خانواده، تربیت جامعه و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی می‌شود.

انتهای پیام
captcha