به گزارش ایکنا از یزد، حجتالاسلام مهدی مهدوینژاد، مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد، شب گذشته، 27 فروردین ماه در دورهمی شبهای شهر خدا در مسجد جامع یزد اظهار کرد: از منظر مقام معظم رهبری و در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ایمان باید با سه شرط مهم همراه باشد که از آن جمله آگاهانه و عالمانه باشد. ایمان مقلدانه، کورکورانه و متعصبانه قبول نیست.
وی ادامه داد: ایمان باید همراه با تعهدات عملی باشد. اینکه زبانی چیزی بگوید ولی بعد عمل نکند، ایمان نیست. همچنین ایمان همه جانبه و به همه شریعت باشد. نؤمن ببعض و نکفر ببعض نباشد.
مهدوینژاد با اشاره به اینکه ایمان در دو ساحت باید متصف به علم و آگاهی باشد گفت: ایمان به نظام تشریع یعنی ایمان و آگاهی داشتن نسبت به همه مسائل دینی و از راه تفکر در آن. دوم اینکه ایمان به نظام تکوین، ایمان به اینکه همه عالم آیات الهی است و تفکر درباره آنها وجود داشته باشد.
مهدوینژاد ادامه داد: در آیه 285 سوره بقره آمده است: «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَيْکَ الْمَصيرُ، پیامبر به آنچه خدا بر او نازل کرد ایمان آورده و مؤمنان نیز همه به خدا و فرشتگان خدا و کتب و پیغمبران خدا ایمان آوردند و گفتند: ما میان هیچ یک از پیغمبران خدا فرق نمیگذاریم، و همه یک زبان و یک دل در قول و عمل اظهار کردند که ما فرمان خدا را شنیده و اطاعت کردیم، پروردگارا، آمرزش تو را میخواهیم و میدانیم که بازگشت همه به سوی تو است.
وی افزود: بر اساس این آیه همه انبیای الهی دارای عصمت هستند و مراتب متفاوت است ولی همه انبیا، فرستادگان الهی هستند و ما باید یکسان به نبوت همه انبیا و کتب آسمانیشان شهادت دهیم. قبول داشتن کافی نیست، باید ایمان بیاوریم به اینکه اینها همه انبیا الهی بودند و در پایان آیه آمده است: «گوش دادیم و اطاعت کردیم.» یعنی ایمان ما از روی فهم است، گوش دادن واقعی که منجر به اطاعت شود.
این کارشناس مذهبی با اشاره به آیات 190 الی 192 سوره آلعمران گفت: خداوند در آیه 190 سوره آل عمران فرموده است: «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ؛ مسلماً در آفرينش آسمانها و زمين و در پى يكديگر آمدن شب و روز براى خردمندان نشانههايى است.» در پایان این آیه تأکید میکند بر اینکه نشانههایی برای صاحبان خرد و آدمی که اهل فکر است یعنی به آسمان، زمین، انسانها، ساختمانها و هر چیزی میرسد به فکر فرو میرود، همه چیز به او پیام میدهد. در پدیدهها فکر میکنند، بعد عنوان میکنند: «رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا، خدایا تو ما را باطل و بیهوده و عبث نیافریدی، تو پاک و منزهی، ما را از عذاب حفظ کن و لذا چنین ایمانی باقی میماند، ایمانی است که با فشارها و تهدیدها و سختیها از بین نمیرود.
وی با اشاره به اینکه اگر با انجام عبادات احساس رشد نمیکنیم، بلکه احیاناً احساس عقبگرد هم داریم گفت: دلیل این موضوع این است که ایمانمان پشتوانه علمی ندارد، از روی آگاهی و باور قلبی نیست.
مهدوینژاد با اشاره به توصیف ایمان ناآگاهانه از نگاه مقام معظم رهبری گفت: «ایمان متعصبانه و مقلدانه قیمتی ندارد. وقتی از روی تقلید و تعصب بود، زایل شدنش هم به آسانی کسبش آسان است. ایمانی که از روی علم و آگاهی نیست، ایمانی که از روی تعصب و تقلید و... به دست آمده است، عقبه و پشتوانه ندارد. ایمانی که فلان مسلمان برای نگه داشتنش باید روزنامه نخواند، فلان کتاب را نخواند، در کوچه و بازار راه نرود، با فلان کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد تا بماند، این ایمان متأسفانه باقی نخواهد ماند!»
مهدوینژاد بیان کرد: این گونه نیست که مؤمن برای در امان ماندن ایمانش گوشهنشینی اختیار کند بلکه باید به متن جامعه بیاید. البته لازم نیست انسان بیمحابا و بیجهت در محیطهای گناهآلود قدم بزند، ولی نباید خودش را هم از حضور و فعالیت در جامعه محروم کند بلکه ایمان را باید تقویت کرد و به جای گریز، باید ستیز کرد.
انتهای پیام