ایمان چگونه انسان‌ساز و تمدن‌ساز می‌شود
کد خبر: 4049983
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

ایمان چگونه انسان‌ساز و تمدن‌ساز می‌شود

مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد با اشاره به اینکه از منظر مقام معظم رهبری و در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ایمان باید با سه شرط مهم همراه باشد، به تبیین این موارد می‌پردازد.

مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد، شب گذشته، 27 فروردین ماه در دورهمی شب‌های شهر خدا در مسجد جامع یزد اظهار کرد: از منظر مقام معظم رهبری و در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ایمان باید با سه شرط مهم همراه باشد که از آن جمله آگاهانه و عالمانه باشد. ایمان مقلدانه، کورکورانه و متعصبانه قبول نیست.

وی ادامه داد: ایمان باید همراه با تعهدات عملی باشد. اینکه زبانی چیزی بگوید ولی بعد عمل نکند، ایمان نیست. همچنین ایمان همه جانبه و به همه شریعت باشد. نؤمن ببعض و نکفر ببعض نباشد.

مهدوی‌نژاد با اشاره به اینکه ایمان در دو ساحت باید متصف به علم و آگاهی باشد گفت: ایمان به نظام تشریع یعنی ایمان و آگاهی داشتن نسبت به همه مسائل دینی و از راه تفکر در آن. دوم اینکه ایمان به نظام تکوین، ایمان به اینکه همه عالم آیات الهی است و تفکر درباره آنها وجود داشته باشد.

ایمان به نظام تشریع از منظر قرآن

مهدوی‌نژاد ادامه داد: در آیه 285 سوره بقره آمده است: «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَيْکَ الْمَصيرُ، پیامبر به آنچه خدا بر او نازل کرد ایمان آورده و مؤمنان نیز همه به خدا و فرشتگان خدا و کتب و پیغمبران خدا ایمان آوردند و گفتند: ما میان هیچ یک از پیغمبران خدا فرق نمی‌گذاریم، و همه یک زبان و یک دل در قول و عمل اظهار کردند که ما فرمان خدا را شنیده و اطاعت کردیم، پروردگارا، آمرزش تو را می‌خواهیم و می‌دانیم که بازگشت همه به سوی تو است.

وی افزود: بر اساس این آیه همه انبیای الهی دارای عصمت هستند و مراتب متفاوت است ولی همه انبیا، فرستادگان الهی هستند و ما باید یکسان به نبوت همه انبیا و کتب آسمانی‌شان شهادت دهیم. قبول داشتن کافی نیست، باید ایمان بیاوریم به اینکه این‌ها همه انبیا الهی بودند و در پایان آیه آمده است: «گوش دادیم و اطاعت کردیم.» یعنی ایمان ما از روی فهم است، گوش دادن واقعی که منجر به اطاعت شود.

ایمان به نظام تکوین از منظر قرآن

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیات 190 الی 192 سوره آل‌عمران گفت: خداوند در آیه 190 سوره آل عمران فرموده است: «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ؛ مسلماً در آفرينش آسمان‌ها و زمين و در پى يكديگر آمدن شب و روز براى خردمندان نشانه‌هايى است.» در پایان این آیه تأکید می‌کند بر اینکه نشانه‌هایی برای صاحبان خرد و آدمی که اهل فکر است یعنی به آسمان، زمین، انسان‌ها، ساختمان‌ها و هر چیزی می‌رسد به فکر فرو می‌رود، همه چیز به او پیام می‌دهد. در پدیده‌ها فکر می‌کنند، بعد عنوان می‌کنند: «رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا، خدایا تو ما را باطل و بیهوده و عبث نیافریدی، تو پاک و منزهی، ما را از عذاب حفظ کن و لذا چنین ایمانی باقی می‌ماند، ایمانی است که با فشارها و تهدیدها و سختی‌ها از بین نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه اگر با انجام عبادات احساس رشد نمی‌کنیم، بلکه احیاناً احساس عقب‌گرد هم داریم گفت: دلیل این موضوع این است که ایمان‌مان پشتوانه علمی ندارد، از روی آگاهی و باور قلبی نیست.

ایمان ناآگاهانه

مهدوی‌نژاد با اشاره به توصیف ایمان ناآگاهانه از نگاه مقام معظم رهبری گفت: «ایمان متعصبانه و مقلدانه قیمتی ندارد. وقتی از روی تقلید و تعصب بود، زایل شدنش هم به آسانی کسبش آسان است. ایمانی که از روی علم و آگاهی نیست، ایمانی که از روی تعصب و تقلید و... به دست آمده است، عقبه و پشتوانه ندارد. ایمانی که فلان مسلمان برای نگه داشتنش باید روزنامه نخواند، فلان کتاب را نخواند، در کوچه و بازار راه نرود، با فلان کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد تا بماند، این ایمان متأسفانه باقی نخواهد ماند!»

مهدوی‌نژاد بیان کرد: این گونه نیست که مؤمن برای در امان ماندن ایمانش گوشه‌نشینی اختیار کند بلکه باید به متن جامعه بیاید. البته لازم ‌نیست انسان بی‌محابا و بی‌جهت در محیط‌های گناه‌آلود قدم بزند، ولی نباید خودش را هم از حضور و فعالیت در جامعه محروم کند بلکه ایمان را باید تقویت کرد و به جای گریز، باید ستیز کرد.

انتهای پیام
captcha