جایگاه مساجد فراموش شده است
کد خبر: 4021243
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵

جایگاه مساجد فراموش شده است

امام‌جمعه کرج با اشاره به اینکه گران‌ترین سازه‌های کشور مساجد هستند اما در طول شبانه‌روز حداکثر یک ساعت کاربرد دارند گفت: جایگاه بهترین قرارگاه انسان‌سازی فراموش شده است.

آیت الله حسینی همدانی امام جمعه کرج

به گزارش ایکنا از البرز، اولین همایش «محراب و بصیرت» ویژه ائمه مساجد و ادارات به همت امور مساجد، ستاد اقامه نماز و همکاری اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه و بنیاد غدیر استان، چهارشنبه، 24 آذرماه در سالن همایش‌های افق آستان مقدس امامزاده طاهر(ع) برگزار شد.

آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی، امام‌جمعه کرج در این همایش با اشاره به فرا رسیدن ایام فاطمیه اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) جایگاه بسیار والایی در اسلام دارد. تعبیراتی که برای این شخصیت بزرگوار می‌شود قابل درک نیست. اگر انسان کمی در بزرگی دختر پیامبر تأمل کند دچار عجز و ناتوانی می‌شود. انسان در عالم ملک و دنی نمی‌تواند این کمال را درک بکند و تنها در عالم ملکوت است که می‌توان به این کمال و بزرگی پی برد.

وی در ادامه گفت: امروز در دوره گام دوم انقلاب قرار داریم. یکی از تفاوت‌های گام اول با گام دوم انقلاب این است که در گام اول انقلاب همه نسبت به امام راحل و مقام معظم رهبری خوشبین بودند. متدین‌ها و مسجدی‌ها و عامه مردم در 40 سال اول انقلاب به امام راحل و بعد از آن به رهبر انقلاب اعتماد کامل داشتند. سؤال این است که در آینده و طی گام دوم انقلاب هم این اعتماد باقی می‌ماند یا خیر؟ در سطوح مختلف و برای همه اقشار احتیاج به تبیین داریم از کودکان تا دانشگاهی‌ها. در مقابل هجمهه شبهات فراوانی قرار داریم لذا باید به قدری مطالعه کنیم که اولاً این شبهات را تشخیص دهیم، بشناسیم و ثانیاً برای آنها جواب پیدا کنیم.

امام‌جمعه کرج گفت: امروز در کشور شیعه ما به راحتی حتی درباره امامت شبهه ایجاد می‌کنند و متأسفانه بسیاری از عالمان نمی‌دانند چطور با این مسئله برخورد و این شبهات را مرتفع کنند. برای مقابله با این شبهات و هجمه‌ها عالمان چقدر جلسات مباحثه برگزار می‌کنند؟ چقدر احساس مسئولیت دارند که اول موضوعات را بفهمند و بعد پاسخ مناسب بدهند؟

وی گفت: وظیفه کسانی که لباس پیغمبر را برتن دارند در مرحله اول این است که در جامعه جهل‌زدایی کنند و در وهله دوم تبیین و روشنگری را سرلوحه کار قرار دهند. اگر کوتاهی کنیم نسبت به خون شهدا مدیونیم. باید حقایق را روشن کنیم. وظیفه ما تنها بیان احکام نماز و روزه نیست. امروز قشر جوان از بدیهی‌ترین مسائلی که برای ما حل شده بود سؤال می‌پرسند باید بتوانیم جواب آنها را بدهیم.

حسینی‌همدانی ادامه داد: علما جایگاه تربیتی مسجد را در اختیار دارند، مسجد به عنوان هدف غائی تربیت و محور عبودیت در دین مطرح است با کارکردهای بی‌بدیل، علاوه بر اینکه نام خداوند در مسجد جاری می‌شود بسیاری از مشارکت‌ها در مسجد پررنگ می‌شود. باید نقش مساجد را در جامعه به درستی تبیین کنیم. متأسفانه برخی علما هم به قابلیت مساجد آگاهی کافی ندارند.

وی توضیح داد: باید جایگاه مسجد را بالا برد. اول باید علما برای مسجد حریم و احترام قائل شوند تا دیگران هم برای مسجد احترام قائل شوند. متأسفانه برخی از کسانی که در مسجد فعالیت می‌کنند با هم درگیر هستند، امام جماعت با بسیج مسجد و در همین گیرودار بچه‌های ما را می‌برند به سمتی که نباید بروند. مأموریت مسجدسازی و خدمت به مسجد مأموریت انبیاست اما متأسفانه امروز هر آقایی که کاری پیدا نمی‌کند، مسئولیتی ندارد و منبر رفتن هم بلد نیست در مسجد مشغول می‌شود. عده‌ای هم به عنوان امام جماعت تند تند نماز می‌خوانند که به اقامه نماز مسجد دیگر برسند. مردم هم این‌ها را می‌بینند.

حسینی‌همدانی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرمودند ما انقلاب کردیم تا مساجد را آباد کنیم، گفت: اگر مساجد آباد شود به تبع آن محلات، شهرها و کشور آباد می‌شود. اگر دقت کنیم بیشتر مسئولان دهه اول انقلاب همه مسئولان مسجدی بودند و نه اختلاس و دزدی شد و از حقوق‌های نجومی هم خبری نبود. گرانترین سازه‌های کشور مساجد هستند اما در طول شبانه‌روز حداکثر یک ساعت کاربرد دارند. بهترین قرارگاه انسان‌سازی تعطیل است. امام مسجد باید مساجد را رونق دهند و جایگاه آن را ارتقا دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: امروز مبتلا به آسیب‌های اجتماعی هستیم، کرج سه میلیون جمعیت دارد که یک میلیون آن مستعد آسیب هستند هیچ استانی چنین وضعیتی ندارد که یک چهارم جمعیتش حاشیه‌نشین باشد بنابراین وظیفه شما علما هم چندبرابر می‌شود تا این آسیب‌ها کمتر شود.

وی در پایان به برنامه‌های دشمنان برای نابودی مساجد اشاره کرد و گفت: از زمان به آتش کشیده‌ شدن مسجدالاقصی تاکنون بیش از چهار هزار مسجد توسط مثلث عبری- عربی- غربی تخریب شده است. آنها که نمی‌توانند همه مساجد را خراب کنند بنابراین کم‌رنگ کردن نقش مساجد را در برنامه‌هایشان قرار داده‌اند که باید با هوشیاری در مقابل عملکرد دشمنان ایستادگی و جایگاه واقعی مساجد را احیا کرد.

انتهای پیام
captcha