ضرورت توجه به گفتمان‌سازی قرآنی در علم / پژوهش‌های کاربردی در خراسان‌جنوبی پیگیری می‌شوند
کد خبر: 4016298
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
به بهانه روز بسیج مستضعفان؛

ضرورت توجه به گفتمان‌سازی قرآنی در علم / پژوهش‌های کاربردی در خراسان‌جنوبی پیگیری می‌شوند

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه گفتمان‌سازی قرآنی در علم باید در جهان شناخته شود، گفت: تاکید ما بر پیگیری پژوهش‌هایی است که پیوست عملی و کاربرد به اقتضای استان داشته باشد.

سرهنگ علی فرخنده، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی سرهنگ علی فرخنده، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری در انتهای بیانیه راهبردهای هفت گانه نظام را برای همه مردم و مسئولین علی رغم اینکه سبک‌ زندگی، اخلاق و معنویت و مسائل دیگر را بر‌می‌شمارند و ترسیم می‌کنند، اما اولویت را مسئله علم و فناوری می‌دانند که چراغ راهنما ما است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال ۸۶ در دیدار با جمعی از دانش‌آموزان که اردیبهشت ماه برگزار شد، فرمودند: بسیج باید وارد عرصه علم و فناوری شود و مرزهای ناشناخته علوم را درنوردد؛ همچنین ایشان در سخنان اخیر خود نیز تاکید فرمودند که ما باید وارد عرصه علم شویم، ایران باید به یک مرجعیت علمی در جهان دست پیدا کند که دنیا به خاطر اینکه بتواند به علوم جدید آینده دست پیدا کند زبان فارسی را یاد بگیرد و یکی از پیامد پایه‌های تمدن سازی مسئله علم است.

فرخنده تصریح کرد: همچنین ایشان فرمودند که اعتقاد راسخ من این است که اگر چنانچه بر روی مسئله‌ی علم و فناوری و نخبه‌پروری سرمایه‌گذاری کنیم، حتماً در یکی از بااولویت‌ترین کارها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. پیشرفت علمی و به دنبال آن، پیشرفت فناوری، به کشور و ملت این فرصت و این امکان را خواهد داد که اقتدار مادی و معنوی پیدا کند. بنابراین با یک نگاه راهبردی، علم یک چنین اهمیتی دارد. تکیه‌ ما بر این اساس است. حالا این علم با چه هدفی است، اگر ان‌شاءاللَّه وقت بود و من هم یادم ماند، در آخر شاید یک جمله‌ای عرض خواهم کرد که جهتگیری حرکت علمی ما چه باید باشد؛ بنابراین یکی از بااولویت‌ترین کارها عبارت است از مسئله‌ علم و فناوری؛ این در کشور لازم است.

وی افزود: بنابراین این ضرورت ایجاد می‌شود که در عرصه علم، پژوهش و فناوری وارد شویم و گام‌های بلندی برداریم؛ یکی از راهبردهای طراحی شده در این راستا استفاده از همه ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی برای تحقق تحول در علوم انسانی است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اولین استانی هستیم که خانه نخبگان علوم انسانی را با همکاری دانشگاه پیام‌نور راه‌اندازی کردیم، اظهار کرد: تاکید ما بر پیگیری پژوهش‌هایی است که پیوست عملی و کاربرد به اقتضای استان داشته باشد.

وی بیان کرد: تنها تفاوت موضوع پرداختن به علم و فناوری در ایران اسلامی با سایر کشورها در چگونگی گفتمان‌سازی است چراکه در ایران به گفتمان‌سازی علم اسلامی که حتی در قرآن کریم نیز  آمده تاکید می‌شود؛ این گفتمان براساس تاکید بر آیات قرآن باید در جهان به نام ایران‌شناخته شود تا علم ایرانی یک مشخصه بارز در دنیا داشته باشد چراکه این امر باعث پیشرفت خواهد شد.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اکنون زنجیره علم به سمت تجاری سازی پیش نرفته و تاکید امروز برای بهره گیری از علم، استفاده از علوم و فنون کاربردی است و در این راستا از توان تمام پژوهشگران بومی بهره خواهیم برد.

انتهای پیام
captcha