تأسیس تمدن نوین اسلامی با مشارکت همه مذاهب اسلامی میسر است
کد خبر: 4016245
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

تأسیس تمدن نوین اسلامی با مشارکت همه مذاهب اسلامی میسر است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: تأسیس تمدن نوین اسلامی که هدف اصلی گام دوم انقلاب اسلامی عنوان شده است، با مشارکت و همراهی همه مذاهب اسلامی پدید می‌آید.

حجت‌الاسلام علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امروز  چهارم آذرماه، در دیدار جمعی از علما و اندیشمندان کشور ترکیه ضمن خیرمقدم و گرامیداشت هفته بسیج، افزود: بسیج، از یادگاران امام راحل(ره) است و حقیقتاً الگوی بسیار موفقی در عرصه حضور مردم در صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی، حماسی و سیاسی پدید آورد. این نهاد مبارک در صحنه‌های دفاع مقدس، عرصه‌های علمی و سازندگی و اخیراً در حوزه سلامت و خدمات بهداشتی درخشیده است و جا دارد این ایام را به همه بسیجیان عزیز تبریک عرض کنیم.

استاد جامعةالمصطفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد بین‌المللی حوزه‌های علمیه در ادوار مختلف، اظهار کرد: همواره، کانون حوزه‌های علمیه در هر نقطه از جهان که قرار داشته باشند، طلاب علوم دینی برای کسب معارف الهی به آن نقطه کانونی مراجعه می‌کنند. به برکت انقلاب اسلامی و حرکت بزرگ امام خمینی(ره)، اشتیاق فراوانی از سراسر عالم برای حضور در حوزه‌علمیه قم و آشنایی با معارف اسلامی پدید آمد و در پی آن و به فرمان امام راحل(ره)، مرکزی برای سامان‌دهی طلاب غیرایرانی شکل گرفت که بعد‌ها به امر مقام معظم رهبری، به «جامعةالمصطفی‌العالمیه» تغییر یافت و این مجموعه علمی و دانشگاهی از ابتدا، مورد توجه مجامع علمی جهان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به فعالیت‌های گسترده علمی و بین‌المللی جامعةالمصطفی، که عضویت اتحادیه‌های بزرگ علمی و دانشگاهی جهان را داراست، یادآور شد: پذیرش پیروان مذاهب مختلف اسلامی، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جامعةالمصطفی به شمار می‌آید. این نگاه ارزشمند به امت اسلامی، برگرفته از آموزه‌های انقلاب اسلامی و قرائت امام خمینی(ره) از اسلام ناب است.

وی تصریح کرد: تأسیس تمدن نوین اسلامی که هدف اصلی گام دوم انقلاب اسلامی عنوان شده است، فقط با مشارکت و همراهی همه مذاهب اسلامی پدید می‌آید و هر عنصری که موجب تفرقه و گسست صفوف مسلمانان گردد، در برابر این نگاه قرار دارد. این نگاه جهانی، انسانی و تمدنی انقلاب اسلامی، برگرفته از مکتب اهل‌بیت(ع) است که ما با کمال افتخار پیروی خود را از آن اعلام می‌داریم.

رئیس جامعةالمصطفی، انقلاب اسلامی را صاحب فکر و گفتمان تمدن‌ساز دانست و افزود: پیام‌های انسانی، الهی و عدالت‌محور انقلاب اسلامی، مورد پذیرش و توجه همه جهانیان قرار دارد و جامعةالمصطفی نیز خود را پرچم‌دار این گفتمان و در خدمت گسترش معارف ناب اسلامی و اهل‌بیتی(ع) در جهان می‌داند.

وی با اشاره به گشوده شدن فضای حضور بانوان در مجامع علمی و دانشگاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امروز نزدیک به 40 درصد از ظرفیت آموزشی جامعةالمصطفی در اختیار بانوان قرار دارد که این یکی از برکات انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی را بزرگ‌ترین سرمایه این مجموعه دانست و یادآور شد: تربیت جامعه‌ای از علمای فاضل، رسالت‌محور و در خدمت ملت‌های مسلمان، دستاورد بزرگ جامعةالمصطفی به شمار می‌آید و این مرکز از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانش‌آموختگان خود در سراسر عالم، تا حد امکان حمایت می‌کند.

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در ترکیه، به ویژه راه‌اندازی اتحادیه علمای اهل‌بیتی در ترکیه، گفت: باید توجه داشت، برکتی که از کار‌های سازمانی و جمعی به دست می‌آید، در کار فردی وجود ندارد. لازمه فعالیت سازمانی، برخورداری از روحیه کار جمعی، صبوری و گذشت است.

در ادامه این نشست صمیمی غدیر آکاراس، رئیس اتحادیه علمای اهل‌بیتی ترکیه، ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، حضور در قم و دیدار با علما و شخصیت‌های برجسته حوزوی و مجموعه‌های موفقی همچون جامعةالمصطفی اظهار کرد: خدمات علمی و آموزشی جامعةالمصطفی در سراسر جهان، به ویژه ترکیه، ارزشمند و شایسته تقدیر است و جا دارد از نمایندگی جامعةالمصطفی در ترکیه و مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت المصطفی، که برای هماهنگی این سفر تلاش زیادی داشتند، تشکر کنم.

وی ادامه داد: انقلاب‌اسلامی در همه کشورها، به ویژه ترکیه، اثرگذار بوده و دانش‌آموختگان المصطفی که پس از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم تحصیل کردند، امروز در کشور‌های خود با تأسیس مؤسسات یا با فعالیت‌های فرهنگی انفرادی، به انجام وظیفه و رسالت خود در زمینه معرفی و نشر معارف ناب اسلامی و اهل‌بیت(ع) مشغول‌اند.

رئیس اتحادیه علمای اهل‌بیتی ترکیه ادامه داد: از نگاه ما، جامعةالمصطفی اتاق تولید فکر و ابزار گسترش معارف الهی است و با تربیت طلاب و دانش‌آموختگان فاضل، معارف را به صورت صحیح و با روش‌های متداول امروزی، به جامعه، به ویژه نسل جوان، منتقل می‌کند.

رئیس شبکه ۱۴ تلویزیون ترکیه ضمن تشریح اهداف اصلی اتحادیه علمای اهل‌بیتی ترکیه، افزود: ایجاد ارتباط مناسب میان پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) و حاکمیت ترکیه، سامان‌دهی ساختار جامعه پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) ترکیه و تأمین نیاز‌های فعالیت‌های فرهنگی طلاب و فضلای ترکیه از عمده فعالیت‌های این اتحادیه عنوان کرد.

آکاراس در پایان از پشتیبانی و همکاری‌های جامعةالمصطفی از این فعالیت‌ها تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha