هیئت اندیشه‌ورز در اتحادیه مؤسسات قرآنی اصفهان تشکیل می‌شود
کد خبر: 4011249
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹

هیئت اندیشه‌ورز در اتحادیه مؤسسات قرآنی اصفهان تشکیل می‌شود

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان از تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در این اتحادیه به‌منظور انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی در خصوص فعالیت‌های قرآنی خبر داد.

علاءالدین، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآن اصفهان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا علاءالدین، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، از تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در این اتحادیه خبر داد و اظهار کرد: هر مجموعه فرهنگی برای تثبیت و ماندگاری فعالیت‌ها و کارکرد خود نیازمند کارهای مطالعاتی و پژوهشی است، تا بتواند چالش‌ها و موانع پیش رو و اقتضائات زمانه خود را بشناسد و شیوه‌های روزآمد برای عرضه این فعالیت‌ها به نحو مطلوب تعریف کند. بنابراین، ورود به این عرصه نیازمند اندیشه‌ورزی است و به همین منظور، نخبگان صاحب‌نظر در مؤسسات قرآنی را شناسایی کردیم و در حال پیگیری برنامه‌های مربوط به دعوت از آنها هستیم، تا در اولین فرصت جلسه این هیئت اندیشه‌ورز تشکیل شود و بتواند زمینه‌ساز پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در سطح استان باشد.

وی افزود: مسائل مربوط به توسعه و ترویج فرهنگ ناب قرآنی و چگونگی انس گرفتن نسل جوان با قرآن، از جمله اولویت‌های موضوعی هیئت اندیشه‌ورز است، تا به نحو مطلوب مورد بحث و بررسی قرار گیرد، کار مطالعاتی راجع به آن انجام شود، نتایج حاصله به تمام مؤسسات تعمیم پیدا کند و کارها براساس یک وحدت رویه مطلوب پیش برود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان ادامه داد: یکی از ایراداتی که با آن مواجهیم، این است که عمده مؤسسات قرآنی آموزش‌محور هستند، در حالی که نیازمند برقراری تعادل در میان مؤسسات هستیم و مؤسسات پژوهش‌محور با رویکرد قرآنی نیز باید ایجاد شوند. این مؤسسات باید نوع و شیوه‌های آموزش و انگیزش‌های آموزشی متربیان را مطالعه کنند و راهبردها و شیوه‌های جدید ارائه دهند، تا آموزش مطلوب‌تری منطبق با فنون علمی به متربیان ارائه شود. البته موضوعات متعدد دیگری نیز وجود دارد که در هیئت اندیشه‌ورز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

علاءالدین بیان کرد: در حال حاضر، 250 مؤسسه قرآنی مردم‌محور در استان اصفهان وجود دارد که هیچ کدام وابستگی به دولت ندارند. درست است که این مؤسسات مجوز خود را از اداره‌کل تبلیغات اسلامی یا اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند، ولی به‌صورت مردم‌محور فعالیت می‌کنند. علاوه بر این 250 مؤسسه قرآنی، ده‌ها خانه قرآن شهری و روستایی نیز در سطح استان وجود دارد که همه آنها مردم‌محور هستند. این‌طور نیست که فعالیت‌های مربوط به قرآن و عترت با دستورالعمل‌های دولتی پیش برود، بلکه عشق و علاقه مردمی است که انگیزه ایجاد کرده و موجب شده افراد صاحب‌نظر و توانمند وارد این میدان شوند، تشکل پیدا کنند و به فعالیت بپردازند.

وی درباره مستندسازی از مفاخر قرآنی استان نیز گفت: کم و بیش در مصاحبه‌های مطبوعاتی، کتاب‌ها یا همایش‌های مختلف از چهره‌های قرآنی استان تجلیل به‌عمل آمده است، ولی این‌ها کفایت نمی‌کند و باید سوابق، سبک و سیاق کار و تجربیات مفاخر استان در حوزه قرآن و عترت در قالب‌های جذاب مستندسازی و به نسل جوان معرفی شود، تا این نسل بتواند از سبک زندگی، فعالیت‌ها و رهنمودهای آنها بهره ببرد و افتخارات آنها را ادامه دهد.

انتهای پیام
captcha