سؤالاتی که روشن‌کننده مسیر زندگی مشترک است
کد خبر: 4004868
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

سؤالاتی که روشن‌کننده مسیر زندگی مشترک است

یک دکترای روانشناس تربیتی گفت: سؤالات آشنایی جلسات اول و همچنین خواستگاری نشان دهنده مسیر ذهنی افراد در زندگی است و افرادی تفاهم دارند که کلماتی که ما بین آنان در جلسات اول رد و بدل می‌شود، هم معنا باشند و بار مشترک داشته باشند.

سؤالاتی که روشن‌کننده مسیر یک زندگی مشترک استدکتر عفت آی، روانشناس و کارشناس خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در یک ازدواج موفق سه جذابیت‌ باید وجود داشته باشد، اظهار کرد: جذابیت ظاهری یکی از اولویت‌هاست و طرف مقابل باید برای ما جذابیت ظاهری داشته باشد.

وی با بیان اینکه دومین جذابیتی‌ که در ازدواج از اهمیت بالایی‌ برخوردار جذابیت اجتماعی است، افزود: شما باید با شان‌ اجتماعی‌ طرف‌ مقابل مشکلی نداشته باشید و فرد برای شما از نظر اجتماعی دارای جذابیت باشد؛ جذابیت سوم که بسیار‌ برای ما حائز اهمیت است و ما می‌توانیم‌ بگوییم‌ که مهم‌‌ترین امری که می‌تواند ما را به سمت یک ازدواج موفق یا بالعکس ناموفق‌ سوق دهد جذابیت شخصیتی‌ است.

این روانشناس و کارشناس خانواده بیان کرد: جذابیت‌ شخصیتی به معنای این است که  تمامی حرکات و رفتار‌ و شئونات‌ آن فرد برای شما جذابیت داشته باشد؛ حال اگر ما بخواهیم که فردی برای ما جذابیت شخصیتی داشته باشد، چطور باید این را کشف کنیم؛ این امر با آشنایی‌ حداقل شش ماه صورت خواهد گرفت.

آی ادامه داد: این جذابیت اجتماعی بسیار نقش مهمی‌ را بازی می‌کند و تعیین‌ کننده خوشبختی افراد پس از ازدواج است؛ بنابراین آنچه که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم یک زمان‌ شش‌ ماهه برای آشنایی‌ است و این آشنایی‌ می‌تواند با توجه به فرهنگ خانواده‌ها باشد و تمام رفتارهایی که این فرد از خود بروز می‌دهد‌ را زیر نظر داشته باشید.

وی با اشاره به سؤالات خواستگاری، افزود: یک سری سؤالات داریم که به ما کمک می‌کند شخصیت طرف مقابل را بهتر بشناسیم؛ به این معنا که زمانی که شما می‌خواهید با فردی مذاکره کنید و ظاهر آن فرد برای شما مورد توجه قرار گرفت شأن‌ اجتماعی‌ او برای شما خوب بود و حال می‌خواهید شروع کنید یک سری سوالات را از این طرف مقابل بپرسید که ببیند آیا شخصیت این فرد با شما همخوانی دارد یا خیر؛ اولین سؤالی که باید از این فرد بپرسید در رابطه با هدف‌ها و آرمان‌های آن فرد است، این فرد چه هدفی برای زندگی خود دارد، اگر خود شما فردی پویا و تلاشگر هستید فرد مقابل شما هم اینطور است ؟.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که سؤالات شما نباید به صورت تستی باشد، برای مثال شما از طرف مقابل خود می‌پرسید که آیا شما آدم پر تلاشی هستید ؟ مسلماً آن شخص طرف می‌گوید‌ بله و یا می‌پرسید‌ که آیا شما به شخصیت انسان‌ها احترام می‌گذارید؟ طرف مقابل هم در پاسخ به سوال شما جواب مثبت می‌دهد حتماً؛ بنابراین باید سؤالات‌ خود را به صورت تشریحی بیان کنید و اگر فرد توانست به سؤالات شما خوب و درست پاسخ بدهد به این معناست که آن فرد برای خود‌ هدفی دارد؛ بنابراین هدف‌گذاری در ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است و اینکه هدف‌های دو فرد نزدیک به هم باشند مهم است.

این دکترای روانشناسی بیان کرد: از سؤالات بسیار مهمی که باید از طرف مقابل بپرسیم نگرش آن فرد به زندگی است؛ اینکه آیا آن فرد نگرشی که به زندگی دارد نگرش مادی‌‌گرایانه‌ است و یا خیر؛ فردی است که به مسائل دیگری اهمیت می‌دهد یا خیر؛ به عبارت دیگر باید کلماتی که ما بین افراد در جلسات اول رد و بدل می‌شود، هم معنا باشند و بار مشترک داشته باشند.

مقوله آشنایی را دست کم نگیرید 

آی ادامه داد: یکی از سؤالاتی که باید در جلسات خواستگاری و آشنایی پرسیده شود در رابطه با هیجانات فرد است؛ اگر شما انسان پر هیجانی هستید آن آدم نیز فردی پر هیجان است؟ آیا علایق شما یکی است؟ در واقع باید مسائلی که برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است را از طرف مقابل بپرسید.

وی تصریح کرد: از دیگر سؤالات مهمی که باید در جلسات خواستگاری بپرسیم، در خصوص خانواده‌های هر دو طرف است؛ نباید به این فکر کنیم که تنها فرد‌ مهم بوده و خانواده‌ها نقشی‌ ندارند؛ بلکه خانواده نقش بسیار اساسی را در شکل‌گیری شخصیت ایجاد می‌کند بنابراین خانواده‌های ما بسیار مهم هستند.

آی اظهار کرد: یکی از مسائلی که شما می‌پرسید در رابطه با این است که مسئولیت‌پذیری و تلاش آن فرد برای زندگی چگونه است؛ بنابراین شیوه حل اختلاف توسط فرد و یا شیوه رو به روشدن با مشکلات را باید به صورت تشریحی بپرسیم تا براساس توضیحات تصمیم بگیریم.

وی افزود: در رابطه با مسائل مادی نیز باید سؤال مطرح شود؛ باید ببینیم وی در خصوص مادیات چه نگرشی دارد، در رابطه با کمک به دیگران چه دیدگاهی دارد و در ارتباطات خانوادگی چه عقیده‌ای دارد؛ همه اینها در پیش‌بینی کردن یک ازدواج موفق نقش بسیار مهمی دارد. این سؤال که بزرگترین‌ خواسته‌ در ذهن آن فرد که نسبت به همسر خود داشته چیست و پاسخش، مدار فکری فرد را برای شما مشخص می‌کند.

آی با بیان اینکه سؤالات جلسات اول، مسیر ذهنی افراد را برای یکدیگر روشن می‌سازد، تصریح کرد: بنابراین تمام‌ سؤالاتی که می‌خواهید‌ بپرسید‌ از قبل روی کاغذ یادداشت کنید تا آن لحظه به شما استرس دست ندهد؛ این سؤالات در مورد موارد حائز اهمیت زندگی شماست و مسلماً پیش بینی‌کننده‌ بسیار مناسبی برای یک ازدواج موفق است و نباید آن را دست کم بگیریم.

وی یادآور شد: انجام مشاوره پیش از ازدواج نیز برای ایجاد تفاهمات و نشان دادن تصورات زوجین از همسر بسیار مفید و روشن کننده راه خواهد بود که متأسفانه آن چنان که باید به آن توجه نمی‌شود.

 

انتهای پیام
captcha