تکیه جوانان به مساجد در سال‌های دفاع مقدس راه درست را نشان داد
کد خبر: 4000768
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
جانباز هشت سال دفاع مقدس:

تکیه جوانان به مساجد در سال‌های دفاع مقدس راه درست را نشان داد

سردار عزیزپور گفت: انتخاب کردن راه درست همیشه سخت و دشوار بوده؛در همان سال‌های جنگ تحمیلی احزاب مختلفی همچون منافقین برای جذب نیرو در بین جوانان تبلیغ می‌کردند، اما از آنجایی که خداوند عنایت داشت کسانی که به مساجد تکیه کرده بودند راه درست را تشخیص دادند و به فرمان امام لبیک گفتند.

به گزارش ایکنا از قم، سردار یحیی عزیزپور از رزمندگان و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس است که در جبهه‌های حق علیه باطل در مرزهای ایلام جنگیده و این روزها در شهر حضرت معصومه(س) سکنی گزیده تا شاید این همجواری مرهمی باشد بر دلتنگی‌اش در فراق دوستان شهیدش.

یحیی عزیزپور، یکی از معدود کسانی است که در شکل‌گیری لشکر امیرالمؤمنین(ع) و در پست‌ها و موقعیت‌های گوناگون آن لشکر حضور داشت؛ از روز دهم اسفند سال 59، در حالی که 15 سال بیشتر نداشت، با دسته اطلاعات عملیات میمک، با شهیدان حمید دستگیر، حمزه چناری و یحیی شهبازی، همراه شد؛ او غیر از شرکت در ده‌ها عملیات نفوذی و ایذایی، در خطوط پدافندی در عملیات‌های محرم، والفجر 3، والفجر 5، والفجر 9، والفجر 10، کربلای 1، کربلای 4، کربلای 5، کربلای 8، نصر 4 و نصر 8 حضور داشته؛ هم‌چنین جانشین گردان، جانشین محور و فرمانده توپخانه لشکر11 کارنامه درخشانی از زندگی سراسر شور و حماسه حاج یحیی است که با خود به یادگار دارد.

خبرگزاری ایکنا از قم، به خاطر مظلومیت بچه‌های ایلام و کرمانشاه و گمنامی شهدا و سرداران این دو خطه تصمیم گرفت تا سراغ سردار یحیی عزیزپور برود؛ صدای خشک خش‌دار و خسته و آن نفس‌های شماره‌دار حاج یحیی ما را متوجه دردی می‌کند که سال‌ها در ریه‌های همه جانبازان شیمیایی رسوخ کرده است؛ نمی‌توانست راحت و روان صحبت کند، اما با این وجود شروع به صحبت کرد و در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: آغاز جنگ ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ نبود بلکه طبق اسناد موجود در سازمان ملل، آیت‌الله حیدری ایلامی طی نامه‌ای در اوایل شهریور همان سال به حضرت امام گفتند که نیروهای ارتش عراق در مرز تحرکاتی دارند که نشان‌دهنده آغاز جنگی علیه کشورمان است که همین نامه یکی از دلایل محکوم کردن عراق در سازمان ملل شد.

عزیزپور ادامه داد: در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ جنگ به‌صورت رسمی اعلام شد و حضرت امام(ره) با توجه به آیه ۳۹ سوره حج حکم جهاد را صادر کردند و بعد از صادر شدن این حکم از سوی امام راحل افرادی از جمله امام‌جمعه وقت شهرهای آبادان، خرمشهر، اهواز، ایلام، کرمانشاه و شهید اشرفی شروع به سازماندهی و آماده‌سازی نیروهای مردمی جهت مقابله با دشمن کردند.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس افزود: از جمله اولین نفرهایی که شروع به سازماندهی و تجهیز نیروهای مردمی با استفاده از سلاح‌ها و مهماتی که از زمان شاه به جا مانده بود کرد آیت‌الله حیدری ایلامی بودند که در همان اولین روزهای حمله دشمن، خطوطی را برای نیروهای اعزامی مشخص کرد و دستور داد که تلاش کنیم به هیچ عنوان دشمن به سمت شهر ایلام پیشروی نکند.

وی به نقش مهم شهید شیرودی، شهید کشوری و خلبانان نیروی هوایی اشاره‌ کرد و گفت: اگر این دلیرمردان نبودند جنگ خیلی سریع به مرکز کشور کشیده می‌شد. طبق فتوای امام خمینی(ره) مبنی بر حکم جهاد، جوانان و مردم ایران هرکس به هر نحوی که در توان داشت از جمله اعزام نیرو، مالی، پرستاری، پخت نان،بسته‌بندی مواد غذایی و حتی شستن لباس رزمندگان، هشت سال از مرزهای کشورمان دفاع کردند.

عزیزپور گفت: در اوایل جنگ هیچ هماهنگی درستی به‌خاطر وجود مسئولان بی‌کفایت و خائنی همچون بنی‌صدر بین نیروهای نظامی نبود؛ منطق بنی‌صدر این بود که زمین بدهیم، زمان بخریم، اما تشکل‌های مردمی با این حرف مخالف بودند و حتی حاضر به دادن یک وجب از خاک کشورمان به دشمن نبودند. مردم مرزنشین این مسئله را به‌خوبی درک کرده بودند که اگر خاک کشورمان را به دشمن بدهند باید خانه‌هایشان را جا گذشته و از ترس جان و ناموس‌شان از شهرها فرار کنند به همین دلیل مرزنشینان با تمام وجود جلوی تجاوز دشمنان ایستادند.

وی با بیان اینکه برای شیعه دفاع از ناموس و خاک میهن خیلی مهم و بقای شیعه به دفاع کردن است؛ حتی در طول تاریخ هم اثبات شده که شیعه در هیچ برهه زمانی آغازکننده جنگ نبوده است، افزود: انتخاب کردن راه درست همیشه سخت و دشوار بوده، در همان زمان احزاب مختلفی همچون منافقین آمده بودند و برای جذب نیرو در بین جوانان تبلیغ می‌کردند، اما از آنجایی که خداوند عنایت داشت کسانی که به مساجد تکیه کرده بودند راه درست را تشخیص دادند و به فرمان امام‌شان لبیک گفتند.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس افزود: مساجد محل تبلیغ دین خداوند است و باید فعالیت‌های فرهنگی در مساجد رنگ و بوی بهتری به خود بگیرند، یکی از حُسن‌های  مساجد همین جذب و کمک به جوانان برای پیدا کردن راه درست از اشتباه است.

وی با اشاره به جرئت و جسارت جوانان در هشت سال دفاع مقدس، تصریح کرد: بین جوانان سال ۵۹ و جوانان امروزی هیچ فرقی وجود ندارد فقط شکل زندگی‌ها تغییر کرده است؛ امروز هم اگر اتفاقی برای کشور عزیزمان بیافتد همه جوانان و مردم عزیز کشورمان همانند سال ۵۹ از میهن خود دفاع می­‌کنند، جوانان ما باید پشتیبان ولایت فقیه باشند چراکه بقای کشور به این امر مهم است.

عزیزپور در پایان سخنانش گفت: دشمن درصدد فاصله انداختن و تفرقه بین مردم و علمای دینی شیعه است که اگر جوانان اعتماد و ارتباط خود را نسبت به ولایت فقیه و علمای دینی بیشتر کنند هیچ قدرتی در جهان توانایی رویارویی با کشورمان را نخواهد داشت.

انتهای پیام
captcha