تلاش شورای شهر قم برای تخصیص بودجه حمایتی از محافل قرآنی
کد خبر: 4212675
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تلاش شورای شهر قم برای تخصیص بودجه حمایتی از محافل قرآنی

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه حمایت از محافل قرآنی از سال گذشته و با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری قم در دستور کار قرار گرفت، گفت: با توجه به اهمیت انس با قرآن، در نظر داریم بودجه‌ای برای حمایت از این محافل تصویب کنیم، زیرا با تمرکز بر مباحث قرآنی، تربیت دینی در محلات و خانواده‌ها شکل می‌گیرد و آسیب‌های اجتماعی کمتر خواهد شد.

نرجس نیازمند عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر قمنرجس نیازمند، رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: یکی از محورهای اصلی فعالیت شوراها، نظارت بر اجرای قانون توسط مدیریت شهری است که موفقیت در این امر بستگی به اعضای شورا و دیدگاه این افراد دارد، اگر اعضا بحث نظارت را به‌طور جدی دنبال کنند، می‌توانند علاوه بر اینکه در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و بودجه‌بندی سهیم باشند، نقش خود را نیز در اجرای صحیح این سیاست‌ها ایفا کنند، بنابراین اگر شورایی بر این موضوع اهتمام جدی نداشته باشد، قطعاً در امور جاری شهر و مردم مشکلاتی پیش خواهد آمد.

وی افزود: این نظارت از سوی شورا به چند شکل وجود دارد، اول نظارتی که اعضای شورا بر سازمان‌های تابع شهرداری دارند، دوم نظارتی که بر مناطق شهری دارند و سوم نظارتی که بر کل مجموعه شهرداری وجود دارد و اگر هریک از اعضا طبق نظارت و تقسیم وظایف، کار خود را به‌درستی انجام دهند، قطعاً رضایت‌مندی مردم بالاتر خواهد رفت.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر قم درباره اجرای مصوبات شورا توسط دستگاه‌های مختلف تصریح کرد: به‌طور کلی اجرای مصوبات به ارتباطی که مدیران شهری با مجموعه‌های دیگر، سازمان‌ها و نهادهای مختلف دارند مربوط می‌شود که این ارتباط در شهر قم نسبتاً خوب بوده و تا جایی که بنده اطلاع دارم بر مبنای این ارتباطات، بسیاری از مسائل فی مابین به خوبی پیش رفته و قوانینی که مصوب می‌شود به مرحله اجرا نیز می‌رسد و نتایج مثبتی را برای شهرداری قم به دنبال داشته که به‌عنوان نمونه می‌‎توان مباحث مالیاتی و حمل و نقل را ذکر کرد.

ضرورت اطلاع مردم از اقدامات و فعالیت شورای شهر

نیازمند درباره مسئله نظارت بر عملکرد شورا توسط مردم بیان کرد: اینکه مردم در جریان فعالیت و اقدامات اعضای شورا باشند یک امر ضروری است، زیرا هر کدام از اعضای شورا، عضو یک کمیسیون و ناظر بر مناطق و سازمان‌های شهرداری هستند و اگر گزارش زمان‌بندی شده‌ای از عملکرد شورا داده شود، مردم در جریان امور قرار می‌گیرند. در واقع ممکن است برخی از اعضای شورا فعال، پیگیر و صاحب نظر و متخصص باشند، اما بالعکس افرادی باشند که دغدغه‌های دیگری را دنبال می‌کنند، اینکه افراد برای شورا زمان بگذارند و برنامه و تخصص لازم را داشته باشند، بسیار مهم است که امیدواریم شرایطی فراهم شود تا مردم از طریق رسانه‌ها جلسات را دنبال کنند و حضور و عدم حضور، تخصص افراد و میزان دخالت آنها در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم گیری‌ها را ملاحظه کنند.

وی گفت: هر فردی که برای انتخابات شورا داوطلب می‌شود، خود را در معرض رأی مردم قرار داده و موفق به کسب رأی اعتماد مردم می‌شود، باید خود را در قبال وظایف شورا که همان سیاست‌گذاری و نظارت است، مسئول بداند، بنابراین اعضای شورا نباید در سمت‌های دیگر به شکلی اشتغال داشته باشد که بیشتر وقت خود را در آن سمت‌ها صرف کند.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم افزود: هر فردی که عضو شورای کلانشهر قم می‌شود باید بداند که وقت عمده و بیشتر زمان خود را باید صرف کارهای تخصصی شورا کند و اگر این نظارت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها وجود نداشته باشد، در رأیی که از مردم گرفته اگر نخواهیم کلماتی استفاده کنیم که به اعضای شورا برگردد، قطعاً کم‌کاری اتفاق افتاده است، در هر حال واقعیت این است که یک عضو شورا در درجه اول باید بپذیرد که عضو شوراست و از وظایف شورا شانه خالی نکند و خود را مقید به صرف زمان برای این کار بداند.

نیازمند درباره دلایل حضور پررنگ افراد برای نامزدی در انتخابات شوراها اظهار کرد: قطعاً یکی از دلایل و انگیزه‌های این امر، فضای مدیریت شهری برای خدمت رسانی بیشتر به مردم است، البته ممکن است افراد انگیزه‌های مختلفی داشته باشند و یا برخی نیز به دعوت احزاب و گروه‌ها در انتخابات نامزد شوند. تاکنون افرادی که در شورای اسلامی شهر قم حضور داشتند، خدمتگزاران شایسته‌ای بودند و شورای شهر قم جزء شوراهایی است که در آن اهداف مادی کمتر مد نظر بوده است؛ لذا لازم است مردم به افرادی رأی دهند که سابقه اجرایی و رزومه کاری دارند نه افرادی که بدون تخصص و تجربه و فضای کاری و مدیریتی برای این امر داوطلب شدند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: حضور افراد بدون تخصص و سابقه اجرایی مناسب در شورای شهر به شورا ربه می‌زند، حضور این افراد نمی‌تواند کمک زیادی به شهر کند، شاید این افراد برخی توانمندی‌های فردی داشته باشند و یا با تبلیغات رسانه‌ای وارد شورا شوند اما تخصص و مدیریت و شناخت مناسب نسبت به جامعه برای حضور در این منصب بسیار مهم است.

نیازمند با بیان اینکه شوراها سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و تعیین‌کننده بودجه شهرداری‌ها و مدیریت شهری هستند، گفت: شهرداری‌ها و سازمان‌های تابعه موظف به اجرای مصوبات شورا هستند، مگر اینکه افراد عضو شورا خود شرایط و چارچوب‌‌ها را درست نشناخته باشند و خارج از قاعده پیگیر موضوع و مطلبی باشند؛ زمانی که رئیس یک کمیسیون و اعضای آن، بودجه سازمان مربوطه را مصوب می‌کنند باید در چارچوب همان بودجه از آن سازمان انتظار داشته باشند و باید پیش‌بینی‌های لازم نیز انجام شود.

تشکیل کمیسیون زنان شورا در راستای حمایت از خانواده

وی در تشریح وظایف و اقدامات کمیسیون زنان و خانواده شورای شهر قم گفت: در اردیبهشت‌ سال گذشته کمیته زنان و خانواده به کمیسیون ارتقا پیدا کرد و حتی در حین فعالیت آن به عنوان کمیته زنان، کارگروه‌هایی تعیین شد که عبارت‌ بودند از کارگروه آموزش و تعالی کار، آسیب‌های اجتماعی، جوانی جمعیت، ورزش و نشاط اجتماعی و مشاغل و اقتصاد خانواده و این کارگروه‌ها در شورای ششم به فعالیت پرداخته‌اند.

نیازمند ادامه داد: از آنجایی که ما هیچ ساختار متناظری در خصوص بانوان و خانواده در شهرداری نداشتیم، از ظرفیت و مشارکت مردمی و نظر متخصصان و اهالی امر زنان استفاده کردیم که بسیار هم مؤثر و کارساز واقع شد. بر همین اساس از ظرفیت‌های موجود شهرداری در راستای مصوبات کارگروه‌ها و سرتیترها و موضوعات مطرح شده در کمیسیون استفاده شد، برای مثال بسیاری از مباحث در حیطه زنان و خانواده مربوط به سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری قم و سازمان سیما منظر و پارک‌ها می‌شود که در این راستا دو منطقه 2 و 5 شهرداری که فاقد بوستان بانوان بودند، صاحب بوستان شدند. همچنین در کمیسیون زنان و خانواده شورای شهر پیگیر تأسیس یک سایت و بوستان جامع و کامل چندهکتاری مختص بانوان هستیم تا مجموعه‌ای برای تفریح و نشاط اجتماعی بانوان فراهم شود که در سال جاری طراحی و اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سیاست‌های این کمیسیون، گسترش ورزش همگانی است، گفت: در این راستا ورزش صبحگاهی در بوستان‌های بانوان قم آغاز شد؛ در موضوع مشاغل خانگی نیز سازمان میادین شهرداری موظف است ظرفیت‌ لازم را برای ایجاد بازارچه‌های ثابت و موقت فراهم کند و هر مجموعه‌ای که درخواست کند، طی 10 روز این سازمان موظف به ایجاد بازارچه‌های موقت است. سازمان فرهنگی شهرداری قم نیز موظف است که دو مرکز از مراکز تحت اختیار خود را برای آموزش در اختیار قرار دهد که یک مورد اجرا شده است.

نیازمند درباره حمایت از فعالیت‌های قرآنی تصریح کرد: حمایت از محافل قرآنی از سال گذشته و با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری قم در دستور کار قرار گرفت که با حمایت ویژه از محافل قرآنی شهر خصوصاً دارالقرآن بسیج که به‌صورت منظم در مساجد سطح شهر برگزار می‌شدند، خروجی خوبی را شاهد بودیم و امسال نیز برنامه به همین شکل پیش خواهد رفت. با توجه به اهمیت انس با قرآن، در نظر داریم بودجه‌ای را برای حمایت از محافل قرآنی تصویب کنیم، زیرا با تمرکز بر مباحث قرآنی، تربیت دینی در دل محلات و خانواده‌ها شکل می‌گیرد و قطعاً شاهد اثرگذاری مثبت آن در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم درباره اقدامات این کمیسیون در رابطه با موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: وظیفه شهرداری پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق گسترش فضاهای ورزشی، حمایت از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و فعالیت گسترده در محلات است، زمانی که به مرحله وقوع آسیب برسد، مراجع ذی‌ربط باید دخالت کنند. بنابراین حمایت از موضوع ورزش و مشاغل در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

گفت‌وگو از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha