تحمل بغض‌ها و چشم‌پوشی از منافع شخصی؛ مهم‌ترین اصول در کالبد یک مسئول اسلامی
کد خبر: 3999251
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
یک خدمت بی‌منت/ ۱

تحمل بغض‌ها و چشم‌پوشی از منافع شخصی؛ مهم‌ترین اصول در کالبد یک مسئول اسلامی

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به ویژگی‌های یک مسئول برای خدمت بی‌منت، اظهار کرد: تحمل منت‌ها و یا بغض‌های مردم امری است که یک مسئول پیش از خدمت باید آن را در خود بیابد؛ در غیر این صورت نخواهد توانست در میان انبوهی از مشکلات تاب آورد.

تحمل بغض‌ها و چشم‌پوشی از منافع شخصی؛ مهم‌ترین اصول در کالبد یک مسئول اسلامیحجت‌الاسلام یدالله وحدانی‎نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: خدمت به بندگان خدا یک ارزش اسلامی و اخلاقی بوده و کسی نمی‌تواند در ارزش آن شک کند البته باید با ویژگی‌هایی همراه باشد.

وی با بیان اینکه سیره عملی رسول اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) نیز به خوبی گویای این امر است، افزود: پیامبراکرم(ص) می‌فرماید «دو خصلت است که چیزی بالاتر از آن دو نیست؛ یکی ایمان به خدا، دیگری سود رساندن به بندگان خدا.»

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان کرد: حضرت علی(ع) نیز می‌فرماید «به همه مردم نیکی کن؛ چراکه ارزش هیچ عملی در پیشگاه خداوند سبحان با فضیلت کارهای نیک برابری نمی‌کند»، اما فردی که این مسئولیت را می‌پذیرد باید خود نیز به ویژگی‌هایی مزین باشد تا بتواند رهبری یک کار را برعهده گیرد به عبارت دیگر بهشت را به بها می‌دهند و اگر فردی این ثواب را می‌خواهد خود را نیز باید برای آن آماده کند.

وحدانی‌نیا ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرماید «برآورده ساختن حاجت یک مؤمن ارزش آن مساوی است با ثواب هفتاد حج مقبول» و چقدر زیباست دیدن این ثواب‌‌ها وقتی که به آن واقف باشی. در دین اسلام، بی‌اعتنایی به امور مسلمانان و ترک یاری را مترادف ضعف انسان و یا کینه و حسد او خوانده‌اند؛ امری که به هیچ وجه نباید در قاموس یک مدیر و مسئول دیده شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان کرد: نیازهایی که از جانب مردم وجود دارد برطبق آموزه‌های دینی هدیه و نعمتی الهی است که شکرانه‌اش، تلاش برای رفع این نیازها و محرومیت‌هاست. امام حسین(ع) می‌فرماید: «اِنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللّهِ عَلَیْکُمْ فَلا تَمُلُّوا النِّعَمَ؛ همانا نیازمندی‌های مردم به شما از نعمت‌های خدا برشماست؛ بنابراین از این نعمت‌ها دلگیر نشوید»؛ بنابراین این واسطه قرار داده شدن برای رفع نیازها خود نعمتی است که باید پاس داشته شود.

وحدانی‌نیا با بیان اینکه خدمت به دیگران هم آثار دنیوی دارد هم اخروی و موجب قرب به پروردگار است، اما خدمت‌رسانی خود آدابی دارد که ویژگی‌هایی برای آن وجود دارد، افزود: عبودیت و بندگی از ارکان مهم خدمتگزاری است که در این راستا خدمت به خلق نباید انسان را غافل از خدا و به سمت شیطان بکشاند؛ این امر مانع از طمع شده و ذهن انسان را منحرف نمی‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مسئول باید در میان مردم بوده و خود را در محضر خدا ببیند، تصریح کرد: ویژگی دیگر خلوص نیت است؛ گاهی نیاز است هم عواطف انسان دوستانه را درنظر گرفت و هم خداوند را در کارهای خود دید.

وحدانی نیا ادامه داد: میزان ارزشمندی هر عمل به نیت فرد بستگی دارد؛ نیتی که پشت هر عمل است و در واقع به آن رنگ می‌پاشد که گاهی می‌بینیم نیت فرد دوستی با مردم به جای دوستی با خداست.

وی با بیان اینکه حضور در متن مردم و دیدار و گفت‌وگوی مستمر با آنان نیز از جمله ویژگی‌های خدمت‌رسانی مطلوب در اسلام است، تصریح کرد: ادب حکم می‌کند که وقتی برای فردی کاری می‌کنیم سر او منت نگذاریم، اما گاهی دیده می‌شود مسئولیت‌ها از اصول اسلامی فاصله گرفته و به منت‌ها رسیده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تحمل منت‌ها و یا بغض‌های مردم امری است که یک مسئول پیش از خدمت باید آن را در خود بیابد؛ در غیر این صورت نخواهد توانست در میان انبوهی از مشکلات تاب آورد.

وحدانی‌نیا یادآور شد: دیدن همه به یک چشم و همچنین رعایت عدالت از جمله اموری است که باید مسئول اسلامی در خود داشته باشد در غیر این صورت رسیدگی به برخی از امور مردم در برخی از محله‌ها با ناراحتی مردم مواجه خواهد شد. نادیده گرفتن خود و منافع شخصی به خصوص در برابر دشمنان نظام نیز از یکی ویژگی‌های خدمت بی‎منت است که باید مورد توجه مسئول نظام باشد.

وی یادآور شد: در مجموع اگر هر مسئولی پیش از قبول مسئولیت و یا شوق به آن، ابتدا روی خود کار کند و نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را بخواند خواهد توانست خود را برای مسئولیت آماده کند در غیر این صورت نباید به سمت آن برود که زیانی برای خود و جامعه خواهد بود.

انتهای پیام
captcha