جهاددانشگاهی روحیه خودباوری و ریسک‌پذیری را در جامعه تقویت کند
کد خبر: 3986728
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
استاندار خراسان‌جنوبی:

جهاددانشگاهی روحیه خودباوری و ریسک‌پذیری را در جامعه تقویت کند

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: جهاددانشگاهی زمینه تلفیق علم، اندیشه و هنر و مهارت را فراهم آورد و روحیه خودباوری و ریسک‌پذیری را در جامعه تقویت کند.

جهاددانشگاهی، روحیه خودباوری و ریسک پذیری را در جامعه تقویت کندبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حمید ملانوری، استاندار خراسان‌جنوبی، پنجم مردادماه در آستانه 16 مرداد، سالروز تأسیس جهاددانشگاهی در دیدار با رئیس و معاونان این نهاد از مجموعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی تشکر کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی با دغدغه و حساسیت در جهاددانشگاهی انجام می‌شود، اظهار کرد: خراسان‌جنوبی، استان پرظرفیتی است که بزرگترین و اولین منبع توسعه آن، منابع انسانی است که استان از آن برخوردار است.

استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: معدن و کشاورزی و صنعت گردشگری، گیاهان دارویی و مرز از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های بزرگ و محورهای توسعه و پیشرفت استان است.

وی از ذخایر معدنی غنی با کانی‌های متنوع استان گفت و اظهار کرد: شایسته نیست خراسان‌جنوبی با چنین استعدادهایی، استانی محروم نامیده شود.

ملانوری ب اشاره‌ به فعالیت ستاد توسعه خاوران در استان جهت شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان، افزود: این ستاد با هدف محرومیت‌زدایی، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال راه‌اندازی شد که پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با حضور مدیران  دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش اقتصادی استان، شیوه‌نامه اجرایی طرح تهیه و با توجه به اینکه طرح ستاد توسعه خاوران یک طرح نو و جدیدی بود به‌منظور همفکری، رفع موانع و مشکلات احتمالی موجود و اظهار نظر فعالان بخش‌های اقتصادی شیوه‌نامه اولیه به همه دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش اقتصادی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در نهایت شیوه‌نامه نهایی طرح با تعداد پنج کمیته (کمیته شناسایی نخبگان و ایده‌های نو، کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری، کمیته جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و کمیته پایش و ارزیابی عملکرد) و تشکیل ستادهای شهرستانی و معین‌های توسعه‌ای تهیه، تدوین و ابلاغ شد.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: شناسایی فعالان بخش خصوصی دارای سرمایه‌های علمی، اقتصادی و فنی و جذب آنان برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف، شناسایی و احصا تهدیدها، موانع و ارائه راهکارهای عملیاتی در مسیر توسعه استان، تدوین شیوه‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری و ... از اهداف این ستاد است.

ملانوری ضمن تشکر مجدد از اقدامات جهاددانشگاهی، یادآور شد: جهاددانشگاهی زمینه تلفیق علم، اندیشه و هنر و مهارت را فراهم آورد و روحیه خودباوری و ریسک‌پذیری را در جامعه تقویت کند.

وی بیان کرد: از جهاددانشگاهی انتظار داریم که در راستای سواد رسانه‌ای، تولید محتوا و هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت نیازها و پتانسیل‌های استان اقدام کنند.

جهاددانشگاهی، روحیه خودباوری و ریسک پذیری را در جامعه تقویت کند

اجرای طرح‌هایی براساس پتانسیل‌های منطقه

جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار به تشریح فعالیت‌های جهاددانشگاهی در محورهای آموزش، پژوهش و فرهنگ پرداخت.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت، آموزش‌های ضمن خدمت، آموزش عالی، مرکز آزمون و کالج زبان‌های خارجی جهاد دانشگاهی را داریم، گفت: در حوزه فرهنگی خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، سازمان دانشجویان فعالیت دارند که از طریق این مراکز بسیاری از پتانسیل‌های استان معرفی می‌شود .

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت فرهنگسرای ابن حسام نیز بیان کرد: وقتی شیراز را با سعدی و حافظ می‌شناسند، چرا برای بیرجند این‌گونه نباشد.

وی ادامه داد: ابن حسام خوسفی می‌تواند یک برند فرهنگی برای خراسان جنوبی تبدیل شود و جهاددانشگاهی نیز برای معرفی این شخصیت به برگزاری جشنواره هایی با موضوع شعر ابن حسام در سطح ملی پرداخته است.

صادقی ادامه داد: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان و مأموریتی که جهاددانشگاهی کشور به آن واگذار کرده، در سه محور گیاهان دارویی استراتژیک شامل عناب، زرشک و زعفران، آسیب‌های اجتماعی و مدیریت شهری و روستایی پرداخته و اقداماتی انجام داده است.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی بر روی گیاهان دارویی به‌عنوان پتانسیل ارزشمند منطقه‌ای و پتانسیلی که می‌تواند اشتغال و به ویژه اشتغال روستایی را رقم بزند، متمرکز شده و با تأسیس مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی پژوهش‌هایی ارزشمند انجام داده که منجر به تولید دانش فرآورده‌های فراسودمند و 16 ثبت اختراع شده است.

صادقی با بیان اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی، دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی به جهاددانشگاهی واگذار شد، تصریح کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی سعی کرده‌ایم با اجرای طرح‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها، همایش‌ها و مسابقات آموزش‌های لازم را به جامعه هدف ارائه دهیم.

جهاددانشگاهی، روحیه خودباوری و ریسک پذیری را در جامعه تقویت کند

وی با اشاره به فعالیت دفتر بانک خون بند ناف و ذخیره سازی بیش از 600 نمونه در استان، از آغاز به کار آزمایشگاه تشخیص طبی و پزشکی در آینده نزدیک در شهرستان قائنات اشاره کرد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: اجرای فاز اول طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای ۱۰۹ روستا و فاز دوم همین طرح برای 135 روستای دیگر به کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده که فاز سوم آن نیز برای 114 روستا در سال جاری در حال اجراست.

وی با اشاره به فعالیت مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک و راه‌اندازی سایت بیرناب، اظهار کرد: در بیرناب، به‌دنبال این هستیم که پتانسیل‌های استان را شناسایی و از مزیت‌های منطقه‌ای خلق ثروت کرده و آن را در کشور معرفی کنیم.

صادقی، اجرای فاز اول و دوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و آموزش و توانمندسازی اتصال به بازار بیش از 900 نفر، ایجاد بیش از 10 شبکه و معرفی نزدیک به 30 برند را از اقدامات مهم صورت رفته در حوزه تجاری‌سازی و اشتغال جهاددانشگاهی اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha