امسال یلدای مجازی خاطره‌انگیزتر است
کد خبر: 3941865
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

امسال یلدای مجازی خاطره‌انگیزتر است

امسال برای احترام گذاشتن به خانواده‌هایی که داغدار شده‌اند و در غم از دست دادن عزیزان خود رخت سیاه عزا به تن دارند و همچنین برای کاهش ابتلا به بیماری کرونا، باید دورهمی خود را کاهش داده و یلدا را مجازی برگزار کنیم.

امسال یلدای مجازی خاطره انگیزتر استشب یلدا طولانی‌ترین شب سال بهانه‌ای برای دلخوشی، دورهمی، گفتن و شنیدن نغمه‌ها و صداهای خوب است و ایرانیان همیشه در چنین شبی کدورت‌ها را کنار گذاشته و به دنبال شاد کردن اعضای خانواده و فامیل بوده و هستند. در سال‌های گذشته همیشه بر دورهمی یلدا در کنار بزرگ‌ترها، احترام به والدین، دید و بازدید و دورهمی اعضای خانواده و فامیل تأکید می‌شد ولی امسال کرونا ویروس شرایط و معادلات را تغییر داده و هر نوع جمع شدن در کنار همدیگر را ممنوع کرده است.

امسال دقت کنیم با بی‌توجهی یا کم‌توجهی به انتقال کرونا ویروس باعث ابتلا اعضای خانواده به این بیماری و بدحالی آنها نشویم. از آن جایی که افراد ناقل ویروس کرونا هیچ علائمی ندارند چه بسا در این دورهمی‌ها یک فرد ناقل چند خانواده را مبتلا می‌کند و بعد از چند روز علائم آن بروز کرده و باز هم سیل انبوه مراجعان به مراکز درمانی بیشتر و بیشتر می‌شود و کادر بهداشت و درمان با خستگی مضاعفی روبه رو می‌شوند.

همان طور که دوست داریم عزیزانمان در کنار ما باشند و ساعت‌ها و لحظه‌های خوشی را در کنار یکدیگر سپری کنیم کادر بهداشت و درمان بیمارستان‌ها در خط مقدم مبارزه با کرونا ویروس، خانواده دارند و خواستار روزهای شاد در کنار خانواده، عزیزان و جگر گوشه‌های خود هستند.

علیار راستگو، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی گفت: از همه مردم استان درخواست داریم که برای قطع زنجیره انتقال بیماری از حضور در مهمانی‌های خانوادگی در شب یلدا خودداری کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌های دو هفته‌ای اخیر در تبریز و برخی شهرستان‌های استان برای مدیریت بیماری کرونا، گفت: با همدلی و وحدت بین مسئولان و مشارکت بسیار مناسب اقشار مختلف مردم، بیماری کرونا به بهترین شکل ممکن در استان مدیریت می‌شود.

راستگو، خواستار افزایش توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک شد و ادامه داد: هر گونه بی‌توجهی نسبت به این موضوعات، احتمال افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا را دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی، هم‌چنین از صدا‌و‌سیما و رسانه‌های استان درخواست کرد که تلاش خود برای اقناع مردم در زمینه رعایت بهداشت فردی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به کار گیرند.

وی بیان کرد: از بابت دورهمی‌های شب یلدا نگرانیم و امیدواریم با همکاری ویژه مردم و اعمال محدودیت‌های دو روزه، شاهد کاهش هرچه بیشتر آمار ابتلا به بیماری کرونا در استان باشیم.

دورهمی‌ها مهم‌ترین عامل افزایش کرونا در آذربایجان‌شرقی

روزبه رجایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: دورهمی‌ها مهم‌ترین عامل افزایش ویروس کرونا در موج سوم این بیماری در استان هستند و برگزاری شب نشینی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی شرایط کشور را به دوران اوج این بیماری باز می‌گرداند.

وی با بیان اینکه، هر نوع تجمع خانوادگی موجب گسترش ویروس کرونا در جامعه و همه‌گیری این بیماری کشنده می‌شود، افزود: برای اینکه شیرینی این جمع‌ها را به تلخی تبدیل نکنیم باید فاصله‌گذاری را رعایت کنیم. به ویژه اینکه یلدا طولانی‌ترین شب سال در پیش است و مردم به رسم هر ساله به دیدار بزرگتر‌ها می‌روند اما امسال به دلیل شرایط کرونایی، باید از دورهمی‌ها پرهیز کرد تا مانع گسترش این ویروس منحوس شد.

رجایی، با بیان اینکه، نزدیک به یک ماه است که آمار مراجعان روزانه و بستری‌های موجود در بیمارستان‌ها رو به کاهش است، بیان کرد: در حال حاضر ۹۵۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی بستری هستند و بعد از دو تا سه ماه اعداد سه رقمی را تجربه می‌کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه وضعیت استان، شکننده است، اظهار کرد: نتیجه‌ محدودیت‌های اجتماعی و همراهی مردم و صنوف و بازاریان سبب کاهش آمار شد، اما با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، آمارمان می‌تواند روند افزایشی به خود بگیرد.

در دورهمی‌ها ماسک هم کارساز نیست

مهناز نیل ساز، متخصص آموزش سلامت، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه در اکثر خانواده‌ها حداقل یک یا چند فرد شاغل وجود دارد که اکثراً دورکار نبوده و در سطح جامعه تردد دارند، اظهار کرد: این افراد می‌توانند ناقل احتمالی بیماری به سایر اعضای خانواده خود باشند، از طرفی شرکت در دورهمی‌های خانوادگی هر چند محدود نیز می‌تواند انتشار و انتقال این بیماری در محافل خانوادگی را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه در بخش عمده‌ای از این دورهمی‌ها ماسک زده نمی‌شود، گفت: حتی در صورت استفاده از ماسک، به دلایل گوناگون از جمله پذیرایی، ماسک‌ها به طور موقت برداشته می‌شوند. علاوه بر این هرچه زمان حضور افراد در جمع بیشتر باشد، به تناسب تعداد افراد حاضر در محل، به تدریج فضا مملو از ویروس می‌شود که در صورت عدم تهویه مناسب هوا، به ویژه در فصل سرما که اغلب ورودی‌های هوا بسته است، حتی در صورت استفاده از ماسک توسط افراد، احتمال انتقال بیماری بیشتر می‌شود.

این متخصص آموزش سلامت ضمن توصیه به پرهیز از هرگونه دورهمی دوستانه و خانوادگی در شرایط بحران کرونا، تأکید کرد: در این راستا اگر ضرورتی مبنی بر این اجتماعات وجود دارد، بر مواردی مانند زدن ماسک به طور دایم و بدون وقفه، رعایت فاصله حداقل دو متری افراد از هم، برگزاری جلسات با تعداد محدود افراد، تهویه مناسب محل تجمع، پرهیز از پذیرایی و کوتاه نمودن زمان جلسه تأکید می‌شود.

آمار مرگ و میر در اثر بیماری کرونا در کشور از مرز ۵۳ هزار نفر عبور کرده است و این رقم پایینی نیست. در کنار هموطنانی که چراغ زندگیشان خاموش شده است طبق آمار اعلام شده حدود ۴۰۰ نفر از کادر بهداشت و درمان نیز شهید شده‌اند. از دست دادن نیروهای متخصص در حوزه سلامت را نمی‌توان به راحتی جبران کرد. اگر هر کدام از ما به نوبه خود موارد بهداشتی را رعایت کرده، رفت و آمدها را به حداقل رسانده، فاصله یک متری از همدیگر را رعایت کرده، در تجمع‌ها حضور نداشته و همیشه ماسک بزنیم می توان به قطع زنجیره کرونا ویروس امیدوار بود و تا حد زیادی به کادر بهداشت و درمان کمک کنیم.

از هفته‌های گذشته نیز کادر بهداشت و درمان نسبت به برگزاری و افزایش دورهمی یلدایی هشدار داده‌اند و چه بسا ممکن است این دورهمی‌ها به شروع یک موج جدید انتقال ویروس کرونا در زمستان منجر شود. مطمئن باشیم اگر امسال نیز همانند سال‌های گذشته دورهمی‌ها ساعت‌ها طول بکشد قطعاً آمار ورود به بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد. هر چند با اعمال محدودیت‌های منطقه‌ای اندکی از تعداد مرگ و میرهای کرونایی و تعداد مبتلایان و بستری شدگان در بیمارستان‌ها کاهش یافته است ولی در صورت رعایت نکردن فشار کاری بسیار زیادی بر کادر بهداشت و درمان تحمیل می‌شود.

هر چقدر میزان ورودی بیمارستان‌ها در اثر کرونا زیاد شود میزان فرسودگی کادر درمان افزایش پیدا خواهد کرد و آمار شهدای سلامت بالاتر می رود. هر چند آمارهای هفته گذشته روند کاهشی دارد ولی قطعاً این آمار شکننده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد بنابراین تنها راه قطع زنجیره کرونا تشدید قرنطینه و منع عبور و مرور و جلوگیری از تجمع و دورهمی است. در طی این یک سالی که با کرونا ویروس درگیر هستیم بسیاری از خانواده‌های ایرانی داغدار شده‌اند، خانواده‌هایی که پدر، مادر یا فرزند خود را از دست داده و به سوگ نشسته‌اند. بنابراین امسال برای احترام گذاشتن به خانواده‌هایی که داغدار هستند و در غم از دست دادن عزیزان خود رخت سیاه عزا به تن دارند باید دورهمی خود را کاهش داده و یلدا را مجازی برگزار کنیم.

امسال احترام گذاشتن به بزرگترها و ریش سفیدان فامیل این است که آنها را از راه دور ببینیم و ارادت خود را به آنها نثار کنیم نه اینکه با سهل‌انگاری خود باعث شویم آنها نیز بیمار شوند ما خواهان این هستیم که در روزهای آینده با عشق، مهربانی و صفا و صمیمیت و به دور از هر گونه ناراحتی سر سفره نعمت همدیگر نشسته و به دور از هیاهوی زندگی و غم دنیا باز هم صدای خنده و شادی هایمان در فضای خانه‌هایمان بپیچد.

انتهای پیام
captcha