دورهمی‌های یلدایی تلاش‌ کادر درمان را نقش برآب می‌کند
کد خبر: 3941421
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

دورهمی‌های یلدایی تلاش‌ کادر درمان را نقش برآب می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در حال حاضر بیشتر ابتلاها از جمع‌های خانوادگی است و باید بدانیم که تلاش چند هفته‌ای ما برای کنترل بیماری ممکن است در شب یلدا و جمع‌های خانوادگی با شیوع مجدد بیماری نقش بر آب شود.

دورهمی‌های یلدایی تلاش‌ کادر درمان را نقش برآب می‌کندبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ۲۵ آذرماه در حاشیه مراسم رونمایی از محصولات فناورانه سلامت که به‌صورت مجازی با حضور وزیر بهداشت و رؤسای هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور برگزار شد، با بیان اینکه در روزهای اخیر وضعیت کنترل بیماری کووید 19 در استان اصفهان رو به بهبود است، اظهار کرد: تداوم این شرایط در گرو نوع رفتار تک تک افراد در جامعه است. خوشبختانه با مراقبت و همراهی بیشتر مردم و رعایت محدودیت‌های وضع شده، اکنون وضعیت استان در شیوع ویروس کرونا نسبت به اول آذرماه بهتر شده است.

وی با تأکید بر کاهش تعداد بیماران بستری و برابر شدن تعداد بستری‌های روزانه با تعداد ترخیص از بیمارستان‌ها، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار، امروز صبح تعداد کل بیماران بستری در اصفهان به ۹۵۳ نفر رسیده است و نشان از کاهش بیش از ۵۰ درصد نسبت به سه هفته قبل است.

چنگیز افزود: از طرفی نسبت تست‌های مثبت کووید نیز در استان کاهش یافته است. در حال حاضر زیر ۳۰ درصد از کسانی که تست PCR از آنها گرفته می‌شود مثبت هستند و این در شرایطی است که هفته‌های قبل، این رقم به ۶۰ درصد هم رسیده بود.

به گفته وی، این روند کاهشی نشان‌دهنده این است که بیماری با همکاری مردم و رعایت محدودیت‌ها تحت کنترل در آمده، اما این شرایط کاملا شکننده است و اگر مسئله را تمام شده فرض کنیم و فکر کنیم دیگر خطری ما رو تهدید نمی‌کند، احتمال برگشت به شرایط قبلی بسیار بالاست.

وی وضعیت رنگ‌بندی استان اصفهان به لحاظ شیوع کرونا را نارنجی اعلام کرد و گفت: نارنجی به این معنی است که مقداری از خطر کم شده، اما هنوز خطر بیخ گوش ماست و اقدامات ساده‌ای همچون شستشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی که از ابتدای اپیدمی تأکید می‌شد، همچنان باید وجود داشته باشد.

غفلت و عادی انگاری باعث غلبه بیماری می‌شود

چنگیز همچنین به لزوم تهویه مناسب در محیط‌های بسته به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس تأکید کرد و افزود: در این روزها درخواستی که از مردم داریم این است که تا حد امکان از جمع‌های خانوادگی غیرضروری خودداری کنند.

به گفته وی نحوه شیوع این ویروس با نحوه رفتار ما در جامعه مرتبط است و بلایی که ویروس بر سر جامعه می‌آورد، به میزان مسئولیت‌پذیری تک تک افراد در جامعه بستگی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تداوم این محدودیت‌ها و توجه و رعایت افراد را عاملی برای کنترل بیماری در استان دانست و افزود: غفلت و عادی‌انگاری باعث غلبه بیماری بر ما می‌شود.

چنگیز با اشاره به نزدیک شدن به شب یلدا هشدار داد: در حال حاضر بیشتر ابتلاها از جمع‌های خانوادگی است و باید بدانیم که تلاش چند هفته‌ای ما برای کنترل بیماری ممکن است در شب یلدا و جمع‌های خانوادگی با شیوع مجدد بیماری نقش بر آب شود. پس از مردم می‌خواهیم همچنان به همکاری خود در مهار ویروس کمک کنند و با پرهیز از حضور در جمع‌های خانوادگی این زمینه را فراهم آورند.

وی همچنین به آلودگی چند روز اخیر اصفهان اشاره کرد و گفت: در کارگروه مرتبط از سوی علوم پزشکی اصفهان مکاتبات انجام شده و درخواست داشتیم به هیچ عنوان از سوخت مازوت حتی در زمان حاضر با وجود افت فشار گاز استفاده نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابراز امیدواری کرد که بر اساس قانون هوای پاک دستوراتی گرفته شود و با کاهش فعالیت‌ها شاهد کاهش آلایندگی‌ها در اصفهان باشیم.

انتهای پیام
captcha