نگاه جزئی به قرآن در مهم‌ترین سند تحول آموزش کشور / ضرورت ایجاد مرکز علمی قرآنی
کد خبر: 3938454
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹

نگاه جزئی به قرآن در مهم‌ترین سند تحول آموزش کشور / ضرورت ایجاد مرکز علمی قرآنی

یک مدرس قرآن با بیان اینکه نیازمند یک نگاه جامع و کلان‌نگر در امر آموزش قرآن در کشور هستیم، گفت: متأسفانه تنها یک بند در سند تحول آموزش و پرورش به موضوع وظیفه این نهاد در زمینه فعالیت‌های قرآنی اشاره کرده است.

نگاه جزئی به قرآن در مهم‌ترین سند تحول آموزش کشور / ضرورت ایجاد مرکز علمی قرآنیمحمد علی‌آبادی، معلم درس دین و زندگی و آموزش قرآن در مدارس در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه امر آموزش قرآن به‌دلیل ارتباط فطری که با انسان‌ها دارد و تأثیر فطری که کلام خدا بر انسان دارد، کار معلمان قرآن را تسهیل می‌کند.

وی افزود: آنچه که ضرورت دارد به‌عنوان یک موضوع مهم مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد، شیوه‌های پژوهش شده و موفق تدریس قرآن در مراکز قرآنی است که نیازمند پژوهش‌های علمی هستند تا روش‌های آموزش قرآن را در آن بررسی کنیم.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان بیرجند با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب اتاق فکر یا خانه فکری در این باب تشکیل ندادیم، افزود: یکی از ضرورت‌های امر آموزش قرآن، ایجاد مرکز علمی در کشور است تا بتواند به پژوهش‌های این امر بپردازد.

علی‌آبادی با بیان اینکه برخی از کشورها وزارت قرآن دارند، تصریح کرد: شایسته نظام جمهوری اسلامی است که وزارتی به نام قرآن تشکیل دهد تا به‌طور تخصصی به این امر بپردازد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به کارهای محتوایی در این حوزه، افزود: باید یک سند چشم‌انداز تخصصی قرآنی برای کشور با در نظر گرفتن نظرات اساتید قرآنی و حتی دانش‌آموزان و طلبه‌ها تدوین شود.

این مدرس قرآن با بیان اینکه نیازمند یک نگاه جامع و کلان‌نگر در امر آموزش قرآن در کشور هستیم، بیان کرد: حتی پیشنهاد می‌شود با حضور اساتید و صاحب‌نظران، کمیته دائمی پایش نظرات تشکیل شود.

علی‌آبادی با بیان اینکه اما تدوین این سند نباید مانند سند تحول آموزش و پرورش که پس از قریب به 9 سال هنوز خاک می‌خورد، تصریح کرد: رهبر انقلاب در سال 85 فرمودند «قرآن در آموزش و پرورش حقیقتاً مهجور واقع شده است. یک وقتی - چند سال قبل از این - یکی از روحانیون محترم و مطلع از بسیاری از مسائل تبلیغی،  یک نکته‌ای را به من گفت و من دقت کردم دیدم درست است و با تجربه‌های خود من هم کاملاً سازگار است. ایشان گفت که من در کشورهای اسلامی عمدتاً عربی با روشنفکرها که برخورد می‌کنم، حتی روشنفکرهایی که اهل دین و دینداری نیستند، می‌بینم اینها با قرآن آشنایند.»

وی با بیان اینکه می‌بینیم یکی از دغدغه‌های رهبری انقلاب این است، افزود: پنج سال بعد از این سخنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول نوشته شد.

این مدرس قرآن بیان کرد: این سند به عنوان نقشه راه وزارت است و ما را برای تعلیم و تربیت در افق 1404 آماده می‌کند، اما متأسفانه تنها یک بار در این سند تحول به موضوع وظیفه آموزش و پرورش در زمینه فعالیت‌های قرآنی اشاره کرده است و آن هم در یک بند که نوشته شده تقویت انس با قرآن در دانش و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه و توانمندسازی معلمان در راستای تقویت مهارت روخوانی و روان‌خوانی در دوره ابتدایی، آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرانی در متوسطه دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی.

علی‌آبادی ادامه داد: با یک چنین بندی در چنین سندی نمی‌توان تحول ایجاد کرد و نمی‌توان مهجوریت قرآن را اصلاح کرد.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی این سند با نظر تمام صاحب‌نظران، افزود: جمهوری اسلامی الگوی کشورهای اسلامی است و نباید آموزش قرآن در آن مهجور باشد.

این مدرس قرآن با اشاره به ضرورت تدوین سند بالادستی و به‌کارگیری توان همه اساتید قرآن، یادآور شد: این امر  یک ضرورت جدی و مقدس است که تنها با وجود این موارد می‌توان به اصول اصلی آموزش قرآن رسید.

انتهای پیام
captcha