جهانی امن در فضای مجازی برای کودکانمان رقم بزنیم
کد خبر: 3937721
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶

جهانی امن در فضای مجازی برای کودکانمان رقم بزنیم

کارشناس مسئول مراکز اورژانس اجتماعی خراسان‌جنوبی با تأکید بر افزایش آگاهی والدین، گفت: به جای حذف فضای مجازی از زندگی کودکانمان باید با کمک ابزارها و همچنین افزایش آگاهی، جهانی ایمن برای تعامل کودکان در فضای مجازی با استفاده از فناوری ایجاد کنیم.

به جای حذف فضای مجازی، با افزایش آگاهی جهانی امن را برای کودکانمان رقم بزنیممعظمه حسن‌پور، کارشناس مسئول مراکز اورژانس اجتماعی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امروزه فضای مجازی بخش اعظمی از زندگی ما را دربر گرفته است.

وی با بیان اینکه باید مهارت‌های خودمراقبتی و گزینش‌گری را در کودکان و نوجوانان تقویت کنیم، افزود: با توجه به شرایط بحران کرونا و در مخاطره بودن سلامت جسمانی افراد، آموزش از طریق فضای مجازی بهترین روش است.

کارشناس مسئول مراکز اورژانس اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان کرد: همچنین لازم است مهارت‌های فرزندپروری نوین و سواد فناوری‌های جدید از طریق  جلسات مجازی اولیا و مربیان به خانواده‌ها آموزش داده شود.

حسن‌پور ادامه داد: اینکه تعداد زیادی از کودکان از آموزش به‌دلیل عدم داشتن وسایل ارتباط مجازی محروم شده‌اند نگران کننده‌ است که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم  فضای جامعه و فضای مجازی را پاک و استاندارد کنیم و از سویی دیگر نمی‌توانیم آموزش را به‌دلیل پیامدهای احتمالی متوقف کنیم.

کارشناس مسئول مراکز اورژانس اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان کرد: کرونا بحرانی غیرقابل پیش‌بینی بود و به سرعت تمام جهان را درگیر کرد؛ در نتیجه مطمئنا سازوکارهایی لازم داشته که مهیا نبوده و پیش‌بینی نشده است که وزارت آموزش و پرورش و وزرات اطلاعات  در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستند.

حسن‌پور بیان کرد: در حال حاضر انتظار می‌رود جلسات مشاوره فردی و گروهی  و جلسات اولیا و مربیان از طریق فضای مجازی بیشتر شده تا تنش‌های موجود مدیریت شود.

وی یادآور شد: با توجه به مشکلات زیرساخت محدود شبکه‌های اجتماعی داخلی، ایجاد مشکلات متعدد در آموزش‌های آنلاین و ایجاد خلل در امر آموزش که باعث تنش‌های عصبی در کودکان و خانواده‌ها و معلمان می‌شود، بهتر است مدیریت فضای شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی و نظارت و کنترل این شبکه‌ها و فرهنگ‌سازی استفاده درست افزایش یابد تا اینکه تصمیم بگیریم کلا استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی حذف شود.

کارشناس مسئول مراکز اورژانس اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان کرد: آموزش و پرورش از ابتدای تحصیل مجازی باید فرهنگ‌سازی را آغاز می‌کرد و وزرات ارتباطات نیز باید سیمکارت‌های مخصوص کودکان  تهیه کند که امکان نصب یک سری نرم‌افزارها وجود نداشته باشد چراکه تا سن 18 سالگی که کودکان هنوز به پختگی فکری و عاطفی و اجتماعی نرسیده‌اند امکان هرگونه سوءاستفاده از آن‌ها وجود دارد.  

حسن‌پور با تأکید بر افزایش آگاهی والدین، ادامه داد: همچنین لازم است ابزارهایی شبیه آرتیمس که به‌دنبال کاهش و قطع سوء‌استفاده از کودکان در فضای مجازی است، تهیه شود تا جهانی ایمن برای تعامل کودکان در فضای مجازی ب ااستفاده از فناوری ایجاد شود که براساس آن ابزارها با ایجاد فضایی پاک با هرگونه سوءاستفاده که در کودکان معرض آن هستند، مقابله می‌شوند.

کارشناس مسئول مراکز اورژانس اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در آموزه‌های قرآنی نیز به  نقش والدین در تربیت فرزندان پرداخته شده که توجه به آن ضروری است، یادآور شد: تهیه این‌گونه ابزارها می‌تواند در رهگیری کنترل و شناسایی افرادی که قصد سوءاستفاده دارند، مفید باشد.

انتهای پیام
captcha