واکنش فلسطینیان به تصمیم پمپئو برای بازدید از شهرک‌های صهیونیستی
کد خبر: 3934963
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱

واکنش فلسطینیان به تصمیم پمپئو برای بازدید از شهرک‌های صهیونیستی

گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی تصمیم مایک پمپئو برای بازدید از شهرک‌های صهیونیستی در اراضی اشغالی را به شدت محکوم کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در همین راستا، جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای بازدید از شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری و بلندی‌های اشغالی جولان در جریان سفر به فلسطین اشغالی، تعدی به حقوق ملت فلسطین و امت عربی و بیانگر اصرار دولت آمریکا بر اجرای معامله قرن در دو ماه پایانی دوره ریاست جمهوری ترامپ است.

حازم قاسم سخنگوی حماس تصریح کرد که دولت آمریکا سیاست عربده کشی و زورگویی را در رابطه با ملت فلسطین و حقوق ملی آن در پیش گرفته است.

قاسم اظهار داشت که این شیوه رفتار دولت آمریکا در واقع نقض قوانین و قطعنامه های بین المللی به نفع جناح راست صهیونیستی و اهانت به تمامی کشورهای عربی است.

وی همچنین بیان کرد که اقدامات دولت آمریکا اوج دروغگویی و ادعاهای کشورهای عربی عادی کننده روابط با رژیم صهیونیستی را ثابت کرد، چرا که آن ها مدعی بودند که به موجب توافق عادی سازی روابط این رژیم طرح الحاق کرانه باختری را لغو کرده، حال آنکه بازدید پمپئو از شهرک های صهیونیستی خود انگیزه ای برای اجرای این طرح استعمارگرانه است.

حازم قاسم تاکید کرد که مواضع طرفین آمریکایی و اسرائیلی نشانگر آن است که مساله فلسطین با خطراتی روزافزون مواجه است که این مستلزم تسریع در روند بهبود اوضاع داخلی و تحقق آشتی و وحدت ملی فلسطین است.

محمد آشتیه نخست وزیر دولت فلسطین در رام الله نیز عنوان کرد که بازدید پمپئو از شهرک‌های صهیونیستی اقدامی بی‌سابقه و خطرناک و به منزله مشروعیت‌بخشی به شهرک‌های غیرقانونی و نقض قوانین بین‌الملل است.
 
وی گفت که انتقاد از رژیم صهیونیستی و سیاست‌های آن به معنی یهودستیزی نیست بلکه به منزله حمایت از عدالت و آزادی است.

همچنین جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین این اقدام را بسیار خطرناک و وقیحانه و بی‌اعتنایی به خواسته جامعه بین‌الملل و حقوق ملت فلسطین دانست و گفت چنین اقدامی موجب تشویق هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک‌سازی و اجرای طرح الحاق کرانه باختری خواهد شد.

مصطفی برغوثی دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین اظهار داشت که تصمیم پمپئو بیانگر نیات شوم دولت ترامپ و تلاش آن برای تشدید تجاوزات خود علیه ملت فلسطین در 2 ماه باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ است و نشان می‌دهد که معامله قرن حتی با رفتن ترامپ هم برقرار خواهد بود.

لازم به ذکر است که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا قرار است هفته آینده در جریان سفر به فلسطین اشغالی از شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری و بلندی های اشغالی جولان در سوریه بازدید کند.

این برای نخستین بار است که یک وزیر خارجه آمریکایی دست به چنین اقدامی می زند.
این در حالی است که این شهرک‌ها به موجب قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی غیرقانونی به شمار می‌رود و هرگونه تعامل با این شهرک‌ها ممنوع است.

ناگفته نماند که هرگونه ساخت و ساز رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی از جمله کرانه باختری، قدس شرقی و بلندی‌های اشغالی جولان به موجب قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی همچون قطعنامه 2334 شورای امنیت اقدامی غیرقانونی به شمار می‌رود.

شورای امنیت سازمان ملل اواخر سال 2016 با صدور قطعنامه 2334 هرگونه ساخت و ساز رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را غیرقانونی اعلام و بر ضرورت تخلیه فوری تمامی شهرک‌های صهیونیستی احداث شده در کرانه باختری تاکید کرد.

دونالد ترامپ بر خلاف قوانین و قطعنامه های بین المللی، حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های اشغالی جولان را به رسمیت شناخت و طرحی را تحت عنوان معامله قرن ارائه داد که کاملا در خدمت اهداف و خواسته های طرف صهیونیستی است و به موجب آن به این  رژیم برای الحاق بیش از 30 درصد از مساحت کرانه باختری به اراضی اشغالی چراغ سبز نشان داده شده است.





انتهای پیام
captcha