پیامدهای اجتماعی بی‌حجابی و روابط بی‌ضابطه برای بانوان
کد خبر: 3919125
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
حجت‌الاسلام سعیدی تشریح کرد:

پیامدهای اجتماعی بی‌حجابی و روابط بی‌ضابطه برای بانوان

استاد و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه بیشترین منفعت رعایت حجاب و عفاف به خود بانوان می‌رسد، به تشریح پیامدهای اجتماعی بی‌حجابی و روابط بی‌ضابطه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحس سعیدی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه،به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن سعیدی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه، شامگاه سه‌شنبه، 4 شهریورماه، در نشست «مقاصد و اغراض اجتماعی حجاب شرعی» که از سوی پژوهشکده اندیشه دینی معاصر به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اختلاط بی‌ضابطه و عدم حفظ نگاه و حجاب، انسان را از آرامش واقعی و اینکه کانون خانه مأمنی برای تربیت فرزندان باشد دور می‌کند. عفاف و حجاب هرچند شرعی است، ولی کاملاً منطبق بر عقل است. این نوع رفتارها طوری نیست که آسیب و آفت آن صرفاً به دو نفر محدود شود، بلکه به کل جامعه آسیب می‌زند و سطح خیرات و خوبی‌ها و مزایای جامعه و کیفیت رابطه اجتماعی و انسانیت و معنویت، اخلاق، دگرخواهی و فضائل مختلف را کاهش می‌دهد.

سعیدی تصریح کرد: حیا حجاب و عفاف با یکدیگر پیوند دارند؛ حیا حجاب را اقتضا می‌کند و حجاب هم زمینه‌ساز پاکدامنی است و برای اینکه بتوانیم پاکدامنی را در جامعه رواج دهیم، باید حیا در جامعه بیشتر و حریم‌ها بیشتر مراعات شود. خداوند از کسانی که دسترسی به ازدواج ندارند باید پاکدامنی پیشه کنند. این استعفاف و عدم دسترسی به ازدواج ممکن است گاهی در بخش و مقطعی از زندگی رخ دهد و گاهی ممکن است در شرایطی که افراد دسترسی به همسر خود ندارند، صدق کند؛ لذا استعفاف راهکار قرآن است و رعایت حریم‌ها این راهکار را کم‌هزینه می‌کند.

نفع حجاب برای بانوان

وی با بیان اینکه رعایت حجاب بیش از هر چیز به نفع بانوان است، گفت: در اثر تماس بی‌ضابطه و اختلاط سرمایه انسانی جامعه هرز می‌رود و حتی اگر به مشکلات خاصی هم نینجامد، تمرکز  و بخشی از ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند و گاهی اهداف، رویکرد و مشی زندگی برخی افراد به خاطر این روابط نادرست کلی تغییر می‌کند؛ مثلاً به خاطر رابطه بی‌ملاحظه کارفرما با منشی خود، به تدریج دلبستگی جدیدی در زندگی فرد ایجاد شده و کار و شغل او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گویی در این دنیا زندگی نمی‌کند. فردی در سالن همایشی به مناسبتی شعری سروده و برای مردم خواند و مور توجه مردم هم بود؛ این شخص وقتی انگیزه این شعر را برای من بیان کرد، بیانگر حس و رابطه‌اش با فرد(خانم) مورد نظرش بود؛ یعنی مخاطب بازی داده شده بود؛ لذا حتی گاهی سیاست یک کشور دست‌خوش مسائل جنسی می‌شود.

سعیدی با بیان اینکه تبعات منفی روابط نامشروع از زندگی فرد زدوده نمی‌شود، تصریح کرد: مثلاً مواردی پیش آمده که دختر و پسری در سنین جوانی با هم ارتباط داشته‌اند و بعد هر کدام ازدواج کرده‌اند و در سن 50 سالگی به دلیلی و یا ناگهانی با یکدیگر روبرو می‌شوند و مجدداً این رابطه برقرار می‌شود و آثار منفی برای هر دو خانواده و حتی فرزندان آنان به بار می‌آید. یا خانم جوانی به خاطر خودشیفتگی و خودنمایی به رفتارهای خاصی در لباس پوشیدن و آرایش و ... رو می‌آورد و سبب ابراز علاقه بدون پشتوانه چند مرد هوسباز می‌شود. او هم ضعف‌های سطحی زندگی مشترکش را بزرگ می‌بیند و لذا ناسازگاری و طلاق به دنبال دارد و پیامدهای منفی دیگر. رابطه بدون ضابطه موجب رواج عشق بی‌بنیان و عشق مبتنی بر شهوت می‌شود که با عقل و مصلحت ناسازگار است. به خصوص از طرف آقایان به بی‌مهری و بی‌وفایی منجر می‌شود و دختران شکست جدی در این مسئله می‌خورند و احساس حقارت، طردشدگی و یأس تا آخر عمر سبب آزار روحی این افراد است. 

سعیدی با اشاره به اینکه اصالت خانواده موضوع قابل درک برای همه جوامع و دارای اجماع جهانی است، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که به واسطه عدم حفظ نگاه، حجاب و ... رخ می‌دهد، سست شدن بنیان خانواده است و فرزندان بیشترین آسیب را می‌بینند، عواطف آنان دچار رشد ناقص و غلط می‌شود و به نسل بعدی خود هم منتقل می‌کنند. برخی افراد سطحی‌نگر ممکن است وجود پانسیون و مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در برخی کشورهای اروپایی را نشانه اهتمام آنان به کودکان و نشانه نظم آن جامعه ببینند، در حالی که نشانه بی‌نظمی این جوامع و رهاشدگی روابط جنسی و پیامدهای منفی آن یعنی فرزندان نامشروع یا مشروعی است که در جامعه رها شده‌اند.

نگاه ابزاری به زن

سعیدی اضافه کرد: یکی از پیامدهای منفی عدم رعایت چارچوب شرعی سبب می‌شود تا نگاه مردان به زنان ابزاری شود و به تعبیری همه آنچه را در دیگران می‌بیند دوست دارد در همسرش باشد و این شدنی نیست؛ زیرا همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها در یک نفر جمع نمی‌شود و همین پرتوقعی سبب می‌شود تا زن از چشم مرد بیفتد؛ الان در جامعه به همین دلایل گفته شده می‌بینیم خانم‌ها شأن و جایگاه لازم و قوام مطلوب را در زندگی حس نمی‌کنند؛ لذا با گرفتن حق مسکن، تحصیل و حضانت فرزند و خروج از کشور و ... تلاش می‌کنند تا زیر پای خود را محکم کنند در حالی که محبت، کشش و جاذبه زن و شوهر است که رابطه آنان را قوی و محکم می‌کند. ارتباط با جنس مخالف صرفاً نباید جسمی باشد؛ این رابطه انسانی است و باید قداست داشته باشد و بیش از لذت جسم لذت روحی است و ذوق دستیابی به طرف مخالف باید معنادار باشد؛ لذا اگر این لذت در کوچه و خیابان باشد، معنای اصلی را از دست می‌دهد؛ به تعبیر قرآن «الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ».

وی با بیان اینکه بالای 90 درصد پرونده‌های طلاق و ناسازگاری‌های شدید، مربوط به خانواده‌های طلاق است که به آنان ارث رسیده است، گفت: قرآن وقتی نشوز و اعراض مرد را مطرح می‌کند ریشه آن را در طمع و هوس و حرص و زیاده خواهی مرد می‌داند؛ این مسئله اکثراً ریشه در روابط پراکنده دارد. اگر جامعه منضبط باشد، لذا حریم محرم و نامحرم رعایت شود باعث رستگاری است.

زنانی که قربانی زنان بی‌حجاب می‌شوند

سعیدی با ذکر اینکه ریشه خیانت زن و شوهر به همدیگر در همین روابط بی‌ضابطه است، اظهار کرد: مسئول محروم ماندن و بی‌همسری بسیاری از دختران یا طلاق‌ها، همنوعان بی‌حجاب و بی‌مبالات است و اینها قربانی آن عده از هم‌جنسان خود شده‌اند. موارد متعددی وجود دارد که زنانی می‌گویند ما در خانه‌داری و انواع هنرها و ... خوب هستیم، ولی همسرمان ذره‌ای به ما توجه ندارد؛ این زن وقتی به مشاوره می‌آید شاید یک ساعت و 45 دقیقه از وقتش را به گریه می‌گذراند.

وی اضافه کرد: برخی می‌گویند مثلاً در غرب زن نیمه‌عریان است و در سالن همایش، محل کار و دانسینگ کنار هم هستند و مردان طوری رفتار می‌کنند که انگار نه انگار که در کنار هم هستند و با سلامت زندگی می‌کنند؛ در حالی که این سلامت زندگی نیست، بلکه بی‌تفاوتی دو جنس و نقص است؛ این حساسیت در این جوامع از بین رفته است، مانند اینکه کسی اشیاء ذی‌قیمت منزلش را داخل خیابان بریزد و بشکند.

انتهای پیام
captcha