اعتبارات صرفاً تعیین‌کننده اجرای طرح‌‌ قرآنی نیست / توجه به تغییر ذائقه جوانان
کد خبر: 3911198
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹

اعتبارات صرفاً تعیین‌کننده اجرای طرح‌‌ قرآنی نیست / توجه به تغییر ذائقه جوانان

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: قطعاً تصویب قوانین از سوی نمایندگان مجلس در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی ابزاری برای تشویق است و با تزریق بودجه می‌توان به اهداف رسید، اما اعتبارات صرفاً تعیین‌کننده اجرای طرح نیست.

اعتبارات قرآنی در اجرای طرح‌ها اثرگذارند، نه تعیین کننده

معصومه انصاری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با تأکید بر توسعه فضای مجازی جهت آموزش قرآن ویژه دانش‌آموزان، اظهار کرد: رسالت و هدف اصلی برگزاری مسابقات قرآن آموزش و نهادینه کردن مبانی کلام وحی در جامعه است. دانش‌آموزان با شرکت در مسابقات و کسب رتبه می‌توانند انگیزه بیشتری برای ادامه حرکت در مسیر تعریف شده داشته باشند.

وی بیان کرد: تبیین درست فضای حاکم بر فضای مجازی باعث می‌شود تا نوجوان نکات آموزشی لازم را به دست آورد. با شیوع کرونا امسال مسابقات قرآن رنگ و بوی جدید(آنلاین) به خود گرفت و تجربه جدیدی در اختیار متولیان قرار داد. امروز با وجود شرایط پیش آمده نوجوانان تا حدی از آموزش‌های حضوری محروم هستند و نیاز است برای جبران این فرصت از دست رفته برنامه‌های بهتری در فضای مجازی گنجانده شود.

تلاوت قاریان نوجوان در شبکه آفتاب

انصاری ادامه داد: آموزش‌های مجازی در حوزه‌های مختلف نظیر قرآن قبل از شیوع کرونا نیز از سوی آموزش و پرورش استان انجام می‌شد، اما با ارتقای کمیت صورت گرفته پس از بروز بیماری جدیت و قوت بیشتری به خود گرفت. ضبط و پخش قرائت قاریان نوجوانان در فضای مجازی از جمله برنامه‌های در دستور کار است که تأثیر مثبتی بر دانش‌آموزان داشته است. همکاری آموزش و پرورش با صدا و سیما زمینه تلاوت زنده قاریان ممتاز نوجوان در مناسبت‌های مختلف را فراهم کرده است.

وی در رابطه با استفاده حداکثری از ظرفیت نوجوانان نخبه و فعال در حوزه قرآن اظهار کرد: تلاوت قاریان نوجوان در صدا و سیما جهت پخش اذان‌گاهی تابع ضوابط خاصی است و معیارهای ویژه‌ای برای تلاوت در سیما حاکم است؛ لذا دانش‌آموزان به دلیل کمی سن و نداشتن تجربه لازم و از همه مهمتر نداشتن مجوز شورای عالی قرآن نمی‌توانند تلاوت هنگام اوقات شرعی داشته باشند، مگر آنکه تلاوت‌های آنان به پختگی لازم رسیده باشد و مورد تأیید شورای عالی قرآن باشد.

انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس

انصاری در خصوص انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس تصریح کرد: تصویب قوانین در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی و افرادی که در این عرصه فعال هستند ابزار تشویقی است و می‌تواند زمینه رشد و تعالی مفاهیم قرآنی در جامعه را فراهم کند. نمایندگان مجلس در تصویب بودجه‌های قرآنی عنایت خاصی داشته باشند، در بسیاری از دستگاه‌ها ظرفیت برگزاری برنامه و اجرای طرح‌های قرآنی و مذهبی وجود دارد که با تزریق اعتبارات اجرایی می‌شود، البته قطعاً اعتبارات تعیین‌کننده اجرای طرح و برنامه نیست، اما تأثیرگذار است.

وی درباره تغییر ذائقه نوجوانان امروز نسبت به دهه‌های گذشته اظهار کرد: علاقه و سلیقه افراد متفاوت است، خوشبختانه مخاطبان رشته‌های قرآن،عترت و نماز روند افزایشی دارد، شرکت یکصد هزار نفری دانش‌آموزان در مسابقات نشان از حاکم بودن روح قرآن در مدارس دارد، اما باید دقت کرد فعالیت‌ها بدین جا ختم نشده و روند توسعه‌ای داشته باشد. برپایی محافل انس با قرآن در مدارس، تلفیق هنر و فرهنگ با قرآن، آموزش نکات اخلاقی به دانش‌آموزان از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

انصاری در پاسخ به سؤال عدم رغبت و گرایش برخی دانش‌آموزان قرآنی پس از دوران تحصیل در مدارس به آموزش‌های قرآنی چیست، بیان کرد: اتفاقات معلول عوامل متعددی است، مباحث فرهنگی محدود و معطوف به یک نهاد و دستگاه نیست، بسیاری از مباحث ریشه‌ای است و قرار نیست با بروز مشکلی دنبال مقصر بود؛ چراکه برای پیشگیری همه باید وارد عمل شوند، اختلاف نظرها را کنار بگذارند و کار را به دیگری واگذار نکنیم.

انتهای پیام
captcha