ویژگی‌های زن شایسته از دیدگاه اسلام
کد خبر: 3907751
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

ویژگی‌های زن شایسته از دیدگاه اسلام

یک روانشناس و کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی گفت: اصول یاد شده و صفات و ویژگی‌های زن که در آموزه‌های اسلام بر آن تاکید شده، برای حفظ بنیان خانواده یه عنوان یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی است، بنیانی که اگر آموزه‌های اسلام در آن مورد توجه قرار گیرد، به حفظ جامعه از فساد و گناه کمک شایانی خواهد کرد.

ویژگی‌های زن شایسته از دیدگاه اسلام / این زن؛ زن زندگی استحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، یک روانشناس در گفت وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در آموزه‌های دینی و روایات معصومین(ع) و سیره بزرگان به جایگاه و ارزش زن در خانواده و جامعه بسیار توجه شده و این جایگاه مورد تاکید قرار داده شده است.

وی افزود: حتی روانشناسان و جامعه‌شناسان نیز به این مهم رسیده‌اند که جایگاه زن در خانواده جایگاهی بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ تا جایی که قوام و پایداری خانواده را در وجود زن دیده‌اند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: به ادعای بسیاری از روانشناسان اگر در یک خانواده، مادر در خانه از دنیا برود پدر تنها می‌تواند نقش پدری داشته باشد، اما اگر پدر از دنیا برود مادر هم می‌تواند نقش پدر را داشته باشد و هم نقش مادر، از همین رو نقش مادر بسیار مهم و قابل توجه است.

فلسفی ادامه داد: نقش زن به عنوان مادر برای فرزندان و هم به عنوان همسر برای شوهر و نیزبه عنوان محور خانه و خانواده جایگاه و نقش مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: لذا یک زن برای اینکه بتواند این نقش محوری را به خوبی ایفا کند باید یک سری شرایط و اوصافی داشته باشد که مورد توجه دین اسلام نیز بوده است.

این روانشناس بیان کرد: اگر شوهر و فرزندان در زندگی یادآور خدا شدند، زن لازم است آن‌ها را همراهی و اگر خدا را فراموش کردند، یادآور آن‌ها شود و به آنان تذکر دهد.

فلسفی با بیان اینکه براساس آموزه‌های قرآن، زن لازم است در حفظ دین و تقوا و انجام وظایف الهی و اجتماعی، شوهر و فرزندان را یاری کند، تصریح کرد: یک بانوی اسلامی باید کم خرج بوده و مهرش سنگین نباشد.

وی افزود: یک بانوی معتقد به اسلام باید خوش زبان و مهربان باشد و مانند مادری مهربان از شوهر پرستاری و محافظت کرده، خانه را محل استراحت و خوشی شوهر و فرزندان قرار دهد و هنگام بروز مشکلات و ناراحتی‌ها آنان را دلداری دهد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکمزن شایسته لازم است از زحمات همسر و چیزهایی که به منزل می‌آورد تشکر و قدردانی کند، اظهار کرد: زن شایسته هیچ‌گاه نبایداز شوهر چیزی را مطالبه کند که قدرت تهیه آن را ندارد.

فلسفی ادامه داد: یک بانوی شایسته هنگام خروج شوهر از منزل، لازم است خود و اموال شوهرش را حفظ کند و هنگام ورود او، با خوشحالی به استقبال او برود، در منزل و برای شوهرش آرایش کند و بهترین لباس‌ها را بپوشد و برایش دلبری کند.

وی افزود: یک زن برای دوری از گناه باید هنگام خروج از منزل سنگین و با وقار و بدون آرایش خارج شود و با مردان بیگانه گرم نگیرد و شوخی نکندو  در حضور شوهر از مردهای دیگر تعریف و تمجید نکند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: یک زن معتقد به اصول اسلامی باید شوهر و فرزندان مرتکب اشتباهی شدند فوراً آن‌ها را بخشیده و عذرخواهی آنان را بپذیرد، اسباب خوشنودی همسر را فراهم کند و موجب خشم و عصبانیت او نشود و اگر عصبانی شد رضایت او را جلب کند.

فلسفی ادامه داد: این زن شایسته باید اگر شوهر فرمان داد، اطاعت کند و اگر قسم خورد، باور کند و تکلیف خود را انجام دهد، اهل قناعت باشد تا در زندگی همسر خود را به زحمت نیندازد، چنانچه از شوهر و فرزندان کار ناروایی سرزد، عفو و اغماض کند.

وی بیان کرد: یک زن براساس آموزه‌های اسلام لازم است خانه را لطیف، پاکیزه و زیبا و مرتب نگه دارد و در زندگی اقتصاد و میانه‌روی را رعایت کند و از اسراف و تبذیر و ولخرجی اجتناب کند؛ در غذا پختن خوش سلیقه و کاردان باشد و به سلیقه شوهرش توجه کند.

این روانشناس تصریح کرد: این زن شایسته لازم است در تغذیه، بهداشت و سلامت جسم و روح همسر و فرزندان کوشا باشد و در معالجه، درمان و پرستاری از آن‌ها جدیت کند و به عنوان ستون خانواده، راز نگه دار و راستگو باشد.

فلسفی یادآور شد: در روایات از حضرت علی(ع) نقل شده که ایشان یکی از صفات زن مسلمان را مدیریت داخلی خانواده و نظارت مسئولانه وی بر فضای داخلی خانه می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: اصول یاد شده و صفات و ویژگی‌های زن که در آموزه‌های اسلام بر آن تاکید شده، برای حفظ بنیان خانواده یه عنوان یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی است، بنیانی که اگر آموزه‌های اسلام در آن مورد توجه قرار گیرد، به حفظ جامعه از فساد و گناه کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha