از ادعاهای واهی ترکیه تا مخالفت کمیته بین‌المللی حقوق بشر و طومار پایان دادن به حملات
کد خبر: 3882369
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
نگاهی به آخرین تحولات سوریه؛

از ادعاهای واهی ترکیه تا مخالفت کمیته بین‌المللی حقوق بشر و طومار پایان دادن به حملات

عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استان‌های ادلب و حلب از چهارم بهمن ماه گذشته و به دنبال نقض گسترده آتش‌بس از سوی تروریست‌ها مجدداً آغاز شد و کماکان ادامه دارد. در این میان ارتش ترکیه نیز به بهانه مبارزه با تروریست‌ها به حملات نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهد.

به گزارش ایکنا، بعد از گذشت یک ماه از موفقیت‌های ارتش سوریه در استان‌های حلب و ادلب که منجر به آزادسازی بیش از ۷۰۰ کیلومتر مربع شد، ترکیه به عنوان کشوری که از امضاکنندگان توافقات آستانه و سوچی در مورد سوریه بوده و حامی معارضان و گروه‌های مسلح به‌شمار می‌رود، برای جبران انتقاد از عدم حمایت‌های خود از معارضان به اصطلاح میانه‌رو، پنج‌شنبه، اول اسفندماه،‌ در محور «نَیرب»(۳۰ کیلومتری مرکز استان ادلب) دست به عملیاتی علیه ارتش سوریه زد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بعد از پیش‌روی‌های ارتش سوریه در ادلب تهدید کرده بود که ترکیه ممکن است علیه سوریه دست به عملیات نظامی بزند.

روسیه به عنوان کشور ضامن توافقات آستانه و سوچی تأکید کرده که عملیات‌های اخیر ارتش سوریه بعد از ناتوانی ترکیه در اجرای مفاد توافق سوچی بوده است و مسکو همچنان به حمایت‌های خود از دولت قانونی سوریه در جنگ علیه تروریسم ادامه می‌دهد.

بامداد جمعه، 9 اسفندماه، «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، وابسته به معارضان سوری مدعی کشته شدن ۳۴ سرباز ترکیه در استان ادلب سوریه شد. استاندار «هاتای» که با «ادلب» هم‌مرز است کشته شدن ۳۳ سرباز را تأیید کرده است. 

دولت ترکیه ساعتی بعد از آنکه اعلام شد سربازان این کشور در نزدیکی ادلب کشته شده‌اند گفت که مواضع ارتش سوریه را بمباران کرده‌ است. 

خبرگزاری آناتولی به نقل از «فخرالدین آلتون»، مدیر بخش ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نوشت: «همه  مواضع شناخته‌شده دولت سوریه هدف حمله یگان‌های زمینی و هوایی ترکیه قرار گرفتند. ترکیه تصمیم گرفته این حمله را تلافی کند.»

خبرنگار سی‌بی‌اس مدعی شد حمله به نظامیان ترکیه در ادلب ظاهراً توسط روسیه صورت گرفته و تلفات آن به نزدیک ۵۰ نفر می‌رسد.  

این درحالی است که بامداد شنبه، 10 اسفندماه،‌ منابع خبری از حمله هوایی غافلگیرانه ترکیه در استان ادلب سوریه و شهادت تعدادی از رزمندگان حزب‌الله لبنان خبر دادند. 

بر اساس این گزارش،‌ ارتش ترکیه در ادامه حملات روزهای اخیر به مواضع ارتش سوریه در ادلب، یک مرکز تجمع نیروهای مقاومت را هدف قرار داد که به شهادت و مجروحیت شماری از رزمندگان حزب‌الله لبنان منجر شد.

همچنین براساس گزارش المیادین، ارتش ترکیه بامداد جمعه به وقت تهران دو فروند موشک را از اراضی خود به سمت حومه لاذقیه واقع در شمال غربی سوریه شلیک کرد.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است پدافند هوایی سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم، دو موشک شلیک‌شده از خاک ترکیه را رهگیری کرده‌ است. این پایگاه محل استقرار نیروهای روسیه‌ای است.  

در همین راستا، «هیثم ابو سعید» کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه، تأکید کرد: حضور ارتش ترکیه در خاک سوریه غیرقانونی است. این خاک سوریه است و نباید تحت تأثیر شعارها و عناوین جذابی قرار بگیریم که برخی در غرب دوست دارند آن را بشنوند».

وی ادامه داد: «ترکیه خاک سوریه را اشغال کرده است... ترکیه حق ندارد هیچ اراده یا درخواستی را دیکته کند؛ زیرا حضورش در سوریه نامشروع و غیرقانونی است».

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، شنبه 10 اسفندماه مدعی شد که ما به دعوت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، در این کشور نیستیم بلکه به درخواست مردم این کشور در آن‌جا حضور یافته‌ایم. ترکیه تا زمانی که این مردم خواستار حضورش در سوریه باشند خاک آن را ترک نخواهد کرد.

او در ادامه گفت: ما نه نفت سوریه را می‌خواهیم و نه خاک این کشور را بلکه به‌ دنبال امن کردن مرزهایمان از طریق ایجاد منطقه امن هستیم. اگر نتوانیم مرزهایمان با سوریه را از شر گروه‌های تروریستی حفظ کنیم در اوضاع بدی گرفتار می‌شویم.

اردوغان مدعی شد: اقدامات ما در ادلب به‌منظور محافظت از کسانی است که علیه یک رژیم خون‌ریز می‌جنگند. بیش از ۲۱۰۰ نفر از عناصر این رژیم تا کنون در ادلب کشته شده و حدود ۳۰۰ خودروی آن‌ها منهدم شده‌ است.

در همین رابطه، ۲۳۶ نفر از شخصیت‌های برجسته ترکیه‌ای با امضای طوماری، مخالفت خود را با سیاست‌های اردوغان در سوریه و به خصوص ادلب، اعلام و تأکید کردند که دخالت‌های او در ادلب، آنکارا را به ابزاری در دست کشورهای امپریالیسم و حامی تروریست قرار داده است.
انتهای پیام
captcha