موج واکنش‌های حوزویان در نقد و محکومیت کتاب‌سوزی
کد خبر: 3875319
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
گزارشی از مهم‌ترین اخبار حوزه علمیه‌های در هفته گذشته؛

موج واکنش‌های حوزویان در نقد و محکومیت کتاب‌سوزی

گروه حوزه‌های علمیه ــ پس از آنکه هفته قبل فیلم سوزاندن کتاب طب هاریسون از سوی عباس تبریزیان، مدعی طب اسلامی، منتشر شد، موجی از واکنش‌ها از سوی مراکز علمی و حوزوی از همان ساعات اولیه آغاز شد و علاوه بر صدور بیانیه، برخی از بزرگان و اندیشمندان حوزوی به تبیین جایگاه روایات طبی پرداختند.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری دروس خارج علما، نشست‌های علمی و رویدادهای دیگری در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم؛ علاوه بر مراسم‌های سوگواری و سخنرانی در موضوع حضرت فاطمه زهرا(س)، آغاز درس ولایت فقیه حضرت امام(ره) در نجف اشرف نیز از جمله موضوعات این هفته برای نشست علمی بود؛ در ادامه اهم اخبار هفته از نظر می‌گذرد:

دروس خارج فقه و واکنش‌ها به مسئله کتاب سوزی

تعرض به کتب علمی برخلاف روح اسلام و دعوت به دانش است

آیت‌الله سبحانی در واکنش به سوزاندن کتاب طب هاریسون بیانیه‌ای صادر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است در روایات از پیشوایان معصوم نقل شده است که فرموه‌اند: «اطلبوالعلم ولو بالصین» مسلماً علمی که باید در صین آموخت، علومِ دینی نیست بلکه دانش‌هایی است مربوط به جهان آفرینش و سنت‌های خلقت، که خداوند منّان در نهادِ موجودات قرار داده است.

بنابراین تلاش دانشمندان برای کشف ضوابط موجودات، علل و مدالیل آنها کاملاً محترم است هرچند که محتمل است برخی از آنها ناصواب باشد، اما این تلاش های آمیخته با درست و نادرست، سبب پیدایش یک رشته حقایق می‌گردد، بنابراین کتاب‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نسبت کشف علل و مدالیل پدیده‌ها نگاشته می‌شود از احترامِ کامل برخوردار است، هرنوع تعرض به آنها برخلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است. انتقاد از محتوا شیوه پسندیده ای است اما تعرّض نامعقول، شیوه جاهلانه‌ای است که اتفاقاً در گذشته نیز بسیاری از کتابخانه‌ها با انگیزه‌های غلط طعمه حریق شده است.

اسلام هیچ‌گاه ننگ کتاب‌سوزی را بر دامان خود نداشته است

مجمع جهانی شیعه‌شناسی در بیانیه‌ای در واکنش به آتش زدن کتاب طب هاریسون تاکید کرد: کتاب‌سوزی عملی مجرمانه است. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است اقدام نابخردانه کتاب‌سوزی توسط یک روحانی را به شدت محکوم نموده و از آن اعلام انزجار می‌کنیم. ما در منازعه علمی بین طب سنتی و دانش پزشکی جدید،  ورود نمی‌کنیم چون به عهده اهل تخصص از هر دو طرف است. اما آقای تبریزیان در کسوت روحانی شیعی، یک اتفاق آسیب زننده به چهره حوزه علمیه شیعه و اسلام عزیز را رقم زدند که با هر منطقی، عملی مجرمانه است و بایستی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

از امتیازات مهم اسلام بر مسیحیت، این است که هیچگاه ننگ مبارزه با علم و کتاب‌سوزی و دانشمندسوزی را همچون  ارباب کلیسا در قرون وسطی بر دامن نداشت. اسلام عزیز طبق سنت پیامبر عظیم الشان (ص) نه تنها مشکلی با دانش تجربی و علوم بشری نداشته بلکه برای تمامی عالمان ادیان و مذاهب و دانشمندان مشرک و یا آتئیست جهان، به خاطر منزلت و جایگاه علم در اسلام ، احترام  ویژه نیز قائل بوده است.

کتاب‌سوزی؛ یادآور دانش‌ستیزی قرون وسطی

آیت‌الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران، در ابتدای درس خارج فقه هفتم بهمن‌ماه در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران طی سخنانی در واکنش به اقدام نابخردانه یکی از معمّمان در به آتش کشیدن یکی از متون معتبر علمی واکنش نشان داد و سخنرانی مبسوط به بررسی و نقد ادله طب سنتی پرداخت.

وی افزود: رفتار یک عمامه بسر مدعی طب اسلامی و انتشار آن در فضای مجازی در روزهای اخیر مایه تاسف و تعجب شد؛ به تعبیر امیرالمومنین حضرت علی(ع): «الْجَاهِلُ إِمَّا مُفْرِطٌ أَوْ مُفَرِّطٌ » (شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید، ج ۱۸، ص ۲۱۶) «انسان جاهل همواره یا دچار افراط است یا گرفتار تفریط»؛ کلام حضرت در رفتارشناسی افراد جاهل بسیار عمیق و دقیق است. این رفتار سفاهت‌آمیز و نسنجیده‌ای که از این آقای معمم سرزد لطمه‌ی سختی به حیثیت دین و دینداری، و مکتب اهل بیت(ع)، حوزه و زیّ روحانیت، حیثیت علمی کشور، جامعه اسلامی و ایران زد.

تمسک به حکمت انبیاء، اختلافات ادیان را از بین می‌برد

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۵ بهمن‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: از آیه ۵۷ سوره زخرف به داستان حضرت عیسی(ع) و عکس‌العمل کفار قریش در این زمینه اشاره شده است؛ در آیه ۶۳  فرموده است که «وَلَمَّا جَاءَ عِيسَى بِالْبَيِّنَاتِ قَالَ قَدْ جِئْتُكُمْ بِالْحِكْمَةِ وَلِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي تَخْتَلِفُونَ فِيهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ»؛ یعنی زمانی که عیسی با نشانه‌های آشکار آمد، خطاب به مردم فرمود من همراه با حکمت برای شما آمده‌ام.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عیسی(ع) فرمود من برای شما حکمت آورده‌ام که استوار است، تصریح کرد: بنی اسرائیل گرفتار فرقه‌های مختلف در تفسیر تورات شده بودند و عیسی فرمود من حکمت آورده‌ام تا اختلافات شما که مستحکم و مبتنی بر علم نیست و بر ظنیات بنا شده را کنار بگذارید و دست از اختلاف کشیده و مرا تبعیت کنید؛ البته دعوت به این تبعیت هم در واقع تبعیت از خداست. چون انبیاء از خود چیزی ندارند، همان طور که خدا فرمود عیسی بنده‌ای از بندگان است که ما به او حکمت و علم و نبوت دادیم.

نشست‌های علمی فاطمی

ماجرای فدک منازعه اقتصادی نبود

حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی، استاد دانشگاه تهران، شامگاه دوشنبه، هفتم بهمن‌ماه، در جلسه عزاداری فاطمیه مؤسسه فهیم در بحثی با عنوان «زن و حکمرانی در صدر اسلام» گفت: سال یازدهم هجری اهمیت زیادی به لحاظ مفهوم حکمرانی دارد؛ زیرا پیامبر بزرگواری بعد از ۲۳ سال تلاش از دنیا رفته و از یک‌سو قرآن را برای مردم باقی گذاشته و از طرف دیگر جهان عرب آن دوره را به سمت توحید و یکپارچگی و وحدت توحیدی سوق داده است؛ گرچه این جامعه موحد، جامعه تازه و ترد است.

وی با بیان اینکه در زمینه ارث همچنان نگاه کوتاهی در حق زنان در این جامعه تازه موحد وجود دارد و در حیطه حکمرانی هم محدودیت‌های زیادی برای زنان وجود دارد، افزود: در آن دوره زنان به دو بخش زنان آزاد و زنان غیرآزاد تقسیم می‌شدند و مردان هم ترجیح می‌دادند تا با زنان غیرآزاد مرتبط باشند؛ زیرا زنان آزاد را برای شرافت و فرزندپرروی و حفظ جایگاه خود می‌خواستند؛ یعنی عربستان با احترام با این زنان برخورد می‌کند، ولی این احترام زنان آزاده را بیشتر محدود و پرده‌نشین می‌کند.

نشست «سبک زندگی فاطمی»

نشست سبک زندگی فاطمی هفتم بهمن‌ماه در قم برگزار شد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست در موسسه فهیم قم گفت: همه انسان‌ها، نیازمند اسوه و سرمشق هستند و قرآن هم در راستای پاسخگویی به این نیاز، پیامبر را اسوه حسنه معرفی کرده است. اگر این نیاز تأمین نشود و نشانی اشتباه به انسان‌ها داده شود، سمت و سوی زندگی معقول، مقبول و مطلوب نخواهد بود.

وی با بیان اینکه صدیقه کبری(س) آیینه تمام‌نمای پیامبر(ص) است و اگر پیامبر اسوه معرفی شده است، دخترش هم این گونه است، اظهار کرد: اسلام نه تنها در میان مردان، بلکه در میان زنان هم الگو قرار می‌دهد که برای مردان و زنان نقش‌آفرینی به مثابه یک الگوی تمام‌عیار داشته باشد و فاطمه، چراغی فراروی بشریت است.

نشست «امتداد خط رسالت در دو نگاه»

نشست «امتداد خط رسالت در دو نگاه»، 8 بهمن‌ماه برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیخواه با اشاره به فراز «یا ممتحنة امتحنک الذی خلقک قبل أن یخلقک فوجدک لما امتحنک به صابرة» گفت: اینکه شخصیتی پدر و مادر خاصی دارد و اینکه این مسئله بر سرنوشت او اثرگذار است، شکی نیست و در اینکه این ویژگی به انسان‌های متفاوتی داده می‌شود نیز شکی نیست، ولی کسی قبل از خلقت، امتحان شده باشد برای ما به لحاظ عقلی قابل فهم نیست. 

وی با بیان اینکه این دعای معروف حاکی از یک حقایقی است که زندانی زمان و مکان نیست افزود: پیامبر  در اواخر عمرشان ابرهای فتنه را(کقطع اللیل المظلم) در آسمان دیدند؛ اجماع شیعه و سنی است که پیامبر روزهای آخر زندگیشان غمگین بودند و کسی تبسم بر لبان ایشان ندید و زمزمه‌هایی داشتند که هر قدر به روزهای آخر نزدیک می‌شد، شفاف‌تر می‌شد.

سایر نشست‌های علمی

همایش «نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)»

همایش«نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)»، دهم بهمن‌‌ماه در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران در این نشست با بیان اینکه ولایت فقیه، اساسی‌ترین مسئله بنیادی جمهوری اسلامی و در عین حال جزو غریب‌ترین مفاهیم است، گفت: از  ابتدای بهمن ۱۳۴۸ به بعد ۱۳ درس امام(ره) به بحث ولایت فقیه اختصاص یافت و ایشان در بحث بیع هم مطالبشان را در این زمینه مکتوب کردند. اصل ولایت فقیه امری اجماعی میان همه فقها و علمای تاریخ شیعه است و اختلاف در میزان و سعه و ضیق آن است؛ بنابراین نباید گفت که مسئله ولایت از سال ۴۸ به ذهن امام(ره) خطور کرده باشد یا این بحث صرفا توسط ایشان مطرح شده باشد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم در این نشست گفت: هر جا یاد امام(ره) باشد یاد استفامت، صبر، خداخواهی هم وجود دارد و در یک کلمه، یاد ایشان یادآور همه فضایل است و به تعبیر رهبر انقلاب، عشق به خمینی عشق به همه خوبی‌ها است. همه هویت و ماهیت ما وابسته به حضرت امام(ره) است، گرچه هم  در شناخت و هم در ترویج اندیشه ایشان کوتاهی کرده‌ایم. در خاطرات ایشان نقل شده که وقتی حاج آقا مصطفی به ترکیه تبعید می‌شود، اولین پرسش امام(ره) این است که آیا خودت درخواست کردی که اینجا بیایی؛ یعنی درخواست از طاغوت نداشته‌ای. ایشان اینقدر حواسشان جمع بود که مبادا رجوع به طاغوت داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نیز در این نشست بیان کرد: حدود ۴ سال قبل بحث ولایت فقیه در قطب‌ها و میز ولایت فقیه دفتر تبلیغات مطرح شد تا در ترویج و تبیین این نظریه گام‌هایی علمی برداشته شود.هر نظریه برای اینکه به خوبی اجرا شود باید پشتوانه دانشی آن هم پیوسته به روز شود؛ امام(ره) در درس ولایت فقیه فرمودند که من اجمالی از مباحث را مطرح می‌کنم و فضلا و طلاب جوان باید این بحث را پیگیری کنند.

نشست «حجیت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدآکوچکیان، رئیس مرکز استراتژیک توسعه(رشد) هشتم بهمن‌ماه در نشست «حجیت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در قم  گفت: سند الگو نشانی از حضور دین در جهان مدرن است؛ امروز با گذشت ۴ دهه از انقلاب این سند را شاهد هستیم و با قدردانی از اهتمام یک دهه‌ای نهادهای کشور در این زمینه، معتقدم بازخوانی سند دست کم در فرایندی چند مولفه‌ای باید انجام شود. بیش از آنکه متوقع باشیم یک نهاد رسمی در این زمینه کاری کرده باشد، باید بررسی کنیم که حوزه علمیه در این عرصه چه کرده و سند ناظر به چه مولفه‌هایی از ساز و کار پیشرفت است و آیا توانسته ساز و کار رشد اندیشه معطوف به نظام مسائل جهان جدید و مدیریت دانش را پیشنهاد کند.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در این نشست گفت: حجیت در فرهنگ شیعه استناد به ادبیات وحی و قرآن و روایات است، البته برخی خواسته‌اند عقل منبعی را هم به آن اضافه کنند، ولی این مسئله قابل نقد است. رجوع به آیات و روایات در واقع مراجعه به منبعی است که با اشراف بیان شده است؛ مثلاً کسی که در مورد یک ساختمان اظهار نظر می‌کند؛ اگر این فرد سازنده ساختمان باشد یا فردی باشد که مدتی در آن رفت‌وآمد داشته، پیداست اظهارنظر سازنده، کارشناسی‌تر است؛ در امور اداره انسان و جامعه هم اتکاء به این اشراف مهم است، زیرا خداوند روابط اصلی و متغیرها را خودش ساخته و اشراف بر همه امور انسان دارد.

نشست روشمندسازی علوم اسلامی

نشست روشمندسازی علوم اسلامی، هفتم بهمن در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری، عضو پژوهشکده اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و ناظر دوره‌های اخلاق‌پژوهی در این نشست گفت: در تاریخ فعالیت‌های حوزوی، در موضوعات فقهی، کلامی و اعتقادی پژوهش‌های فراوانی صورت گرفته و این علوم، پرونده قطوری از میراث گذشتگان و معاصران دارد.

عالم‌زاده نوری اظهار کرد: حوزه در کنار این همه تلاش‌های فقهی و کلامی کمتر به اخلاق پرداخته و حق اخلاق ادا نشده است؛ در اوایل دهه هشتاد هیچ مرکز علمی و آموزشی و پژوهشی در زمینه اخلاق در حوزه وجود نداشت و پژوهشکده اخلاق و معنویت دفتر تبلیغات برای رفع این خلأ شکل گرفت و متعاقب آن هم مراکز آموزشی و پژوهشی متعدد ایجاد شد.

نقد الحاد مدرن

حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ششم بهمن‌ماه در دومین جلسه الحاد مدرن در موسسه آموزش عالی معصومیه(خواهران) قم با بیان اینکه برخی اخلاق و دین را در برابر هم قرار داده و می‌گویند اگر کسی اخلاق را بگیرد، باید دین را کنار بگذارد، گفت: برای پاسخ به چنین شبهاتی باید مبانی انسان‌شناختی، هستی‌شناختی و ارزش‌شناختی و ... را مورد بحث قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اگر کسی مبنای ماتریالیستی داشته باشد، نمی‌تواند موضوع ذبح حضرت اسماعیل(ع) را توجیه کند، با طرح این سؤال که آیا تعبد سبب از خودبیگانگی و محو اخلاق می‌شود یا خیر؟ بیان کرد: خود تعبد فی نفسه مخل عقل و موجب از خود بیگانگی نیست، ولی تعبد اقسام مختلفی دارد؛ از جمله تعبد معقول و تعبد نامعقول؛ همه ما انسان‌ها مراتب و اشکال مختلفی از تعبد را عملی می‌کنیم و این طور نیست که همه موارد را به صورت جرئی با عقل خود بسنجیم و عمل کنیم.

مصاحبه با حوزویان و اندیشمندان

خبرگزاری ایکنا در ادامه پیگیری سوژه‌های علمیه خود این هفته به رویدادهای اخیر نیز پرداخت؛ بحث اعتماد اجتماعی، مسئله انتخابات و همچنین مسئله کتاب‌سوزی از جمله موضوعات پرداخته شده سرویس حوزه‌های علمیه در این هفته بود.

کتاب‌سوزی یک فرد متوهم ربطی به جریان اسلامی‌سازی ندارد

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه آتش‌سوزی اصولاً در نگاه انسان امر منفی و فاقد ارزش و ناهنجاری بزرگ است، اظهار کرد: اگر این آتش‌سوزی به سمت علم و کتاب برود ناهنجاری، ابعاد تاریخی پیدا می‌کند. آتش‌سوزی‌هایی که در گذشته انجام شده است خاطره‌های تلخ، ناگوار و تکان‌دهنده‌ای برای انسان‌ها ایجاد کرده است

مبلغی با بیان اینکه آتش‌سوزی اگر در مورد کتبی باشد که برای صحت و سلامتی انسان تدوین شده و مربوط به علم طب و یا کتبی مربوط به روح و اندیشه انسان باشد، این آتش سوزی از ناروایی بیشتری رنج می‌برد، تصریح کرد: طب برای سلامتی انسان است و آتش زدن آن مبارزه و معارضه با جان انسان و خود انسان است؛ بنابراین این کار از حیث زشتی، کار بسیار بزرگی است.

کتاب‌سوزی راهکار بومی‌سازی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی، رئیس مرکز اندیشه‌های بنیادین(مآب) مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: متأسفانه نه ظرفیت حوزه و نه ظرفیت دانشگاه در بحث اسلامی‌سازی به صورت کامل فعال نشده است و بخشی از طلاب که وارد این فضا شده‌اند، شاید درصد کمی را تشکیل دهند و در دانشگاه هم این وضع وجود دارد.

وی افزود: البته کارهای خوبی هم انجام شده و طبق آماری که داریم فقط در حوزه بیش از ۴ هزار کتاب در زمینه علوم انسانی اسلامی نوشته شده است. در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چندین مجله داریم که فقط مقالات با رویکرد علوم انسانی و اسلامی می‌پذیرد.

ابوطالبی با بیان اینکه گاهی برخی افراد درصدد ایجاد تعارض میان گزاره‌های قرآنی و علوم دیگر به خصوص تجربی هستند، در این موارد چه مواجه‌ای باید داشته باشیم؟ اظهار کرد: مورد اخیری که در آتش‌سوزی یک کتاب رخ داد بسیار زشت و ناپسند بود؛ این کتاب کفر نبود و حتی اگر جزء کتب ضاله هم محسوب می‌شد، فقط نشرش حرام بود و آتش زدن جایگاهی نداشت؛ اگر کسی نقدی به مطالب یک علم دارد، باید با نوشتن مقاله و کتاب آن را نقد و طرح بهتری را ارائه دهد، نه اینکه آن را آتش بزند.

کتابخانه استاندارد اخلاق تولید می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌الله مرتضایی، مدیر پروژه نرم‌افزار اخلاق و مدیر گروه اخلاق مرکز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: دانشنامه اخلاق اسلامی دومین کار تخصصی در حوزه اخلاق اسلامی است که امسال تولید و چند روز قبل هم نشست نقد و بررسی آن برگزار شد.

وی افزود: قبلاً یکی دو اثر دیگر هم مانند دانشنامه نورالجنان در سال ۱۳۸۰ و کتابخانه اخلاق اسلامی در سال ۱۳۹۵ را تولید کرده بودیم؛ با فاصله زمانی دو سال، کتابخانه را ارتقا داده و ۵۰ درصد منابع برنامه را افزایش دادیم. هم‌اکنون در این کتابخانه، ۹۴۶ جلد، در قالب ۴۴۵ عنوان کتاب داریم.

فرایند انتخابات مجلس چگونه بر اعتماد اجتماعی اثرگذار است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی، استاد دانشگاه مفید، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه سرمایه اجتماعی مفهوم جدیدی در دنیای مدرن است، گفت: حسی که افراد درباره هویت جمعی خود پیدا می‌کنند و حاضرند به خاطر آن از مصالح فردی خود بگذرند، سرمایه اجتماعی گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی مصادیق و اجزایی دارد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اجزای سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و اجتماعی است؛ این اعتماد در چند سطح قابل بحث است؛ اولین سطح سرمایه اجتماعی، میان خود مردم است و اینکه مردم در روابط خودشان چقدر به هم اعتماد دارند و در اجرای قراردادهایشان به آن  پایبندند و اعتماد دارند.

سایر رویدادها

سنت‌های خوب حوزه رو به فراموشی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا شریعتمدار، معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، ۷ بهمن‌ماه، در نشستی خبری گفت: یکی از اولین مراکز تخصصی حوزه، موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) است که ۹ رشته از جمله تاریخ اسلام، تاریخ تشیع، شیعه‌شناسی، کلام و مشاوره در آن تدریس می‌شود.

شریعتمدار اضافه کرد: اشکالی که در حوزه وجود دارد، این است که از روش سنتی حوزوی فاصله گرفته و روش‌هایی به نام نظام واحدی را شروع کرده‌ایم که درست نیست؛ تقریرنویسی، تخلق به اخلاق و سبک زندگی و سنن‌ ارزشمند دیگری در حوزه وجود داشت که در نظام واحدی مغفول مانده است، لذا باید با حفظ روش جدید نگذاریم سنت‌ها از بین بروند.

حضور ۶۴ هزار نفر در طرح اندیشه‌های بنیادین

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی، رئیس مرکز اندیشه‌های بنیادین(مآب) مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 6 بهمن‌ماه در نشستی خبری گفت: این مرکز برای آموزش اندیشه‌های بنیادین اسلامی تأسیس شده و پیشینه تأسیس آن هم به سال‌های دهه ۷۰ باز می‌گردد. در آن دوره فرمانده وقت سپاه درخواستی را به رهبر انقلاب مبنی بر برگزاری آشنایی دانشجویان با اندیشه‌های بنیادین اسلامی ارائه می‌دهد و ایشان هم فرمانده سپاه را به آیت‌الله مصباح یزدی ارجاع می‌دهند.

وی با بیان اینکه از برگزاری دوره اول این طرح بیش از ۲۰ سال می‌گذرد افزود: در اولین دوره این طرح، بزرگانی مانند آیت‌الله مصباح یزدی، جوادی آملی به تدریس مباحث پرداختند و از سال ۷۵ تاکنون این دوره به صورت متمرکز در قالب ۴۰ الی ۴۵ روز برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و طلاب حوزه و اساتید برگزار شده است.

انتهای پیام
captcha