‌فصلی از جنس کتاب در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3860358
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

‌فصلی از جنس کتاب در خراسان‌جنوبی

گروه فرهنگی ـ این روزها نمایشگاهی برای ارائه کتاب در خراسان‌جنوبی برپاشده است و مردم این استان، استقبال خوبی از این محصول فرهنگی داشته‌اند.

‌فصلی از جنس کتاب در خراسان‌جنوبینمایشگاه‌های کتاب به منظور نشر و گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین اقشار مختلف به خصوص کتاب دوستان، اقشار تحصیل کرده اعم از علما، اساتید، معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

 کتاب، بهترین و نزدیک‌ترین دارایی نزد انسان است که نه فراموش می‌شود و نه تغییر می‌یابد. کتاب زبان انسان را گویاتر، سخنان و بیان وی را فصیح‌تر، جان را مسرورتر و سینه را فراخ‌تر می‌کند. کتاب، هم نشینی است که انسان‌ها را خسته و ملول نمی‌سازد، دوستی است که آدمیان را فریب نمی‌دهد، رفیقی است که به انسان آزار نمی‌رساند.

برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور خود موضوعی است که هر ساله مورد استقبال کتاب خوانان و کتاب دوستان قرار می‌گیرد. امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی، سازمان‌ها و نهادهای مربوطه در بیرجند در حال برگزاری است.

مکانی دور از دسترس

سمانه گندمکار، بانوی جوانی است که برای بازدید از نمایشگاه کتاب آمده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کتاب مونسی برای انسان است که نمی‌خوابد و همیشه و در همه زمان‌ها با انسان همراه و هم سخن است.
وی بیان کرد: کتاب بهترین دانش‌ها را در همه زمینه‌ها به انسان به صورت رایگان منتقل می‌کند اما متاسفانه بسیاری از ما نسبت به مطالعه کتاب بی تفاوتیم.

وی با بیان اینکه مکان برگزاری نمایشگاه کتاب نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده اما از شهر دورتر است، گفت: کتاب برای همه سلیقه‌ها در نمایشگاه کتاب وجود داشت اما کمتر کتاب‌های کمک درسی برای دانش آموزان ابتدایی به چشم می‌خورد.

‌فصلی از جنس کتاب در خراسان‌جنوبی

جای خالی برخی کتب دینی

سید محمد راتقی، فرهنگی بازنشسته نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: فرهنگ کتابخوانی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که هم به جامعه بشری کمک می‌کند و هم موجب افزایش دانایی در افراد می‌شود.

راتقی ادامه داد: اگر نمایشگاه‌های دائمی کتاب همیشه در سطح شهرها وجود داشته باشد خود به فرهنگ مطالعه کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کتاب‌های کم حجم در اتوبوس‌ها، پارک‌ها و مکان‌های تفریحی خود کمکی به افزایش سرانه مطالعه در جامعه است، افزود: کتاب مظهر اخلاق، فکر، تمدن است.

وی با اشاره به اینکه مکان برگزاری نمایشگاه کتاب نسبت به سال‌های گذشته از جذابیت بیشتری برخوردار است، بیان کرد: متاسفانه برخی از غرفه‌ها هنگام بازدید خالی بودند.

این فرهنگی بازنشسته با بیان اینکه توانستم بیشتر کتاب‌های مورد نظرم را در بخش مذهبی، فرهنگی و کودک را خریداری کنم، تصریح کرد: برخی از کتاب‌های دینی در نمایشگاه کمتر به چشم می‌خورد.

کم بودن کتب دانشجویی

علی رضا اکبری، فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: مطالعه کتاب با توجه به تکنولوژی‌های پیشرفته در دنیا به هر چه بهتر زندگی کردن انسان کمک می‌کند.

وی با انتقاد از دور بودن مکان نمایشگاه کتاب، افزود: متاسفانه بیشتر دانشجویان به خاطر دور بودن و در دسترس نبودن وسائل عمومی ارزان امکان حضور در نمایشگاه کتاب را ندارند.

اکبری با بیان اینکه در ابتدای ورودی نمایشگاه روشنایی لازم وجود ندارد، بیان کرد: برای خرید کتاب‌های کارشناسی ارشد کامپیوتر بود در این نمایشگاه حضور پیدا کردم که متاسفانه در نمایشگاه غرفه‌های کمی برای دانشجویان وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه نتوانستم کتاب‌های مورد نیازم را خریداری کنم، ادامه داد: بیشترین کتاب‌ها مربوط به خانواده و کتاب‌های داستان و رمان بودند اما با توجه به اینکه قیمت کاغذ افزایش پیدا کرده خوشبختانه استقبال از نمایشگاه عالی است.

‌فصلی از جنس کتاب در خراسان‌جنوبی

فروش میلیونی در سه شب

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در جمع خبرنگاران از فروش ۴۵۰ میلیون تومان کتاب طی سه روز اول سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان خبر داد و بیان کرد: در این مدت ۲۵۰ میلیون تومان بن تخفیف کتاب نیز توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در اولین روز از نمایشگاه حدود ۱۱۰ میلیون تومان و در دومین روز کاری نمایشگاه نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان کتاب به فروش رفته است، خاطرنشان کرد: در روز سوم نمایشگاه نیز حدود ۲۰۰ میلیون تومان کتاب توسط علاقه مندان خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه سیزدهمین نمایشگاه کتاب خراسان‌جنوبی تا ۸ آذر ماه برپا است، اظهار کرد: علاقه مندان همه روزه از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۲۱:۳۰ و در روزهای پنجشنبه و جمعه، ۹ الی ۱۱ صبح می‌توانند از نمایشگاه بازدید بعمل آورند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی از حضور ۴۶۴ ناشر و نمایندگی نشر در این نمایشگاه سخن گفت و افزود: ۲۳۰ غرفه برای حضور ناشران و نمایندگان نشر و ۳۲ غرفه نیز برای برنامه‌های جنبی پیش بینی شده است.

نبی زاده ادامه داد: همچنین از مجموع غرفه های کتاب ۳۲ غرفه مربوط به ناشران استان و مابقی نیز برای ناشران و نمایندگان کشوری خواهند بود.
وی با بیان اینکه کتب ارائه شده در این نمایشگاه با حداقل تخفیف ۳۰ درصدی به فروش می رسند، افزود: ۲۰ درصد این تخفیف‌ها به صورت بن و ۱۰ درصد نیز توسط ناشران تخفیف داده خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌کنیم تا پایان نمایشگاه ۵۰۰ میلیون تومان بن توزیع شود، یادآور شد: در خلال نمایشگاه، برنامه‌های جنبی متنوع از جمله برگزاری شب فرهنگی شهرستان‌های فردوس، قائن و خوسف برگزار شد.

انتهای پیام
captcha