قوه قضاییه مبارزه با فساد و عدالت‌محوری را سرلوحه خود قرار داده است
کد خبر: 3859512
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
حجت‌الاسلام عبداللهی:

قوه قضاییه مبارزه با فساد و عدالت‌محوری را سرلوحه خود قرار داده است

گروه فرهنگی – رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه تمام ارجاعات در دادگستری الکترونیکی انجام می‌شود، اظهار کرد: بخشی از تحول انجام شده به زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی در جامعه باز می‌گردد، مهمترین بخش این است که قوه قضاییه مبارزه با فساد و عدالت‌محوری را سرلوحه فعالیت و خدمات خود قرار داده است.

قوه قضاییه مبارزه با فساد و عدالت‌محوری را سرلوحه خود قرار داده است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی امروز، چهارم آذر در سلسله جلسات هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه اراک با محوریت تحلیل سند تحول قوه قضاییه که در دانشکده علوم پایه این دانشگاه برگزار شد گفت: سند تحول قوه قبل از انتصاب آیت‌الله رئیسی به سمت رئیس قوه به محضر مقام معظم رهبری تقدیم و ایشان تأیید فرمودند.

وی تصریح کرد: تحول در نظام قضایی کشور با پیوست‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است و برای هر سرفصل انواع مختلفی از پیوست‌ها در نظر گرفته شده است. قوه قضاییه با حجم کثیری از افزایش ورودی پرونده‌ها مواجه است و تا زمانی‌که وضعیت بدین شکل باشد هیچ کاری صورت نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام عبداللهی اضافه کرد: به طور مثال قاضی که باید روزی 2 یا سه پرونده را با دقت مورد بررسی قرار دهد موظف است روزانه تاحد 20 پرونده را هم رسیدگی کند. تحول در این مقطع معنا پیدا می‌کند که از حجم سرازیر شدن پرونده‌های ورودی به دادگستری کاسته شود برای تحقق این تحول باید فکر، اندیشه و کار با دقت انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان برضرورت ریشه‌یابی عوامل تشکیل پرونده‌های دادگستری تأکید کرد و افزود: مهمترین بخش در این حوزه فرهنگ جامعه است، تغییرات عمده‌ای طی سالیان قبل در فرهنگ ایجاد شده است بدون اینکه زیرساخت‌هایی در خصوص ارتقای مسائل مادی داشته باشیم و ساختارها اصلاح و استاندارد سازی شده باشد که این مهم جهش خاص بدون پیوست‌های فرهنگی را در جامعه ایجاد کرده و باعث شده در برخی قسمت‌ها فلجی و رخوت را به وجود آورد.

وی استفاده از جامعه دانشگاهی در راستای کاهش آمار پرونده‌های ورودی را مورد تأکید قرار داد و گفت: دانشگاه پایه تحصیلی برای دانش‌آموزان امروز است و خانواده‌ها از هر ابزاری برای ورود فرزند خود به دانشگاه استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام عبداللهی با ابراز نارضایتی از کاهش آمار ازدواج در جامعه، ادامه داد: هدف از ازدواج از منظر قرآن داشتن سکون و آرامش است، اگر جامعه از ازدواج فراری است باید عوامل مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، وقتی نتوانستیم سکون و هدف واقعی از ازدواج را به جوانان منتقل کنیم قطعا جوانان ازدواج نمی‌کنند و پس از آن با آسیب‌های عدم ازدواج مواجه می‌شویم.

رئیس کل دادگستری استان گفت: اهداف اصلی از ازدواج باید به سمع و نظر جوانان برسد، چراکه اگر خوراک فکری درست به جوان منتقل نشود یا خودش یا دیگران برای او خوراک فکری نادرست تعریف می‌کنند و در زندگی زناشویی با مشاهده عدم تحقق اهداف غیر اصولی تصمیم بر طلاق می‌گیرند.

حجت‌الاسلام عبداالهی با اشاره به این نکته که اهداف را گم کرده‌ایم، اظهار کرد: در اتفاق‌های رخ داده، کشور مجبور به جرم‌انگاری شده است و همراه با قوانین وضع شده جرم انگاری را برای آن در نظر می‌گیرد؛ چراکه به زیرساخت آن بی‌توجهی شده است، وقتی زیرساخت فرهنگی مورد توجه قرار نگرفت قصد داریم با زور قانون را اجرایی کنیم، به طور مثال برای افزایش قیمت بنزین باید اول به زیرساخت فرهنگی آن توجه شده و افکار آماده پذیرش این رخداد می‌شد، پس از گرانی بنزین و اعتراضات شکل گرفته وظیفه قوه قضاییه است که ورود پیدا کند و این امر اصلا درست نیست.

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا اول زیرساخت فرهنگی را آماده کرده، مطالبه‌گری را بین عموم ایجاد کرده و سپس بیان می‌کنند تعدادی از افراد جامعه از این قانون سرکشی می‌کنند که با اعمال قدرت همین تعداد کم هم پذیرا هستند.

حجت‌الاسلام عبداللهی بابیان اینکه شایسته نیست برای تمام قوانین در نظام تقنینی دارای پیوست مجازاتی باشیم، اظهار کرد: روند اجرای قوانین در جامعه باید اصلاح شود، برای اصلاح می‌توان از فرهیختگان و فرهنگ‌سازان جامعه کمک گرفت، با کمک اساتید دانشگاهی و نخبگان علمی و فرهنگ‌سازان می‌توان گره‌های کور جامعه را گشود.

وی ادامه داد: مسئولان باید به فکر باشند، قوه قضاییه در راستای مباحث تقنینی به مجلس تفهیم کند پس از آماده‌سازی زیرساخت‌ها قانونی مصوب شود، تا زمانی‌که زیرساخت نداریم با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم.

حجت‌الاسلام عبداللهی بااشاره به نظام در حال توسعه ایران اسلامی، تصریح کرد: کشور ما در حال توسعه است و پله‌های ترقی را در این حوزه با دقت طی می‌کند که به دلیل در حال توسعه بودن زیرساخت‌های توسعه را ندارد، ولیکن بعضی از فرهنگ‌هایی که در این سیستم ایجاد شده است متناسب با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی، خانوادگی نیست و زمینه درهم پیچیدگی‌های خاص را فراهم کرده است و همین عوامل باعث تولید جرم در جامعه شده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه یک سوم حجم ورودی پرونده‌های دادگستری را اختلافات خانوادگی غیر از همسران تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: قسمت عمده پرونده‌های ما را دعاوی‌ای تشکیل می‌دهد که براساس اعتماد بوده است، در جامعه هم اعتماد بسیار است و هم کلاهبرداری زیاد شده است اگر همه نقل و انتقالات در چارچوب قوانین انجام شود شاهد تشکیل پرونده‌هایی در این حوزه نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام عبداللهی ادامه داد: در جامعه‌ای که امروز که بی‌‌اعتمادی موج می‌زند در کنار آن اعتمادسازی انجام و دزدی فکری و اعتماد صورت می‌گیرد و از سوی دیگر کلاهبرداری‌های بسیاری هم رخ می‌دهد. بهترین راهکار برای ایجاد فرهنگ این است که شفاف‌سازی در جامعه صورت بگیرد، وقتی شفاف‌سازی انجام نشد نمی‌توان توقع داشت مطابق میل و خواسته اتفاقی ایجاد شود.

وی بیان کرد: قوه قضاییه اصرار دارد در نظام اداری کشور حتی خود مجموعه قوه قضاییه شفاف‌سازی صورت پذیرد، در مجموعه دستگاه قضایی موظف هستیم آراء برخط باشد و افراد بتوانند روند پرونده خود را مشاهده کند، با ایجاد زیرساخت‌های قوه قضاییه تمام هدف بر شفاف‌سازی است.

حجت‌الاسلام عبداللهی بابیان اینکه تمام ارجاعات در دادگستری الکترونیکی انجام می‌شود، اظهار کرد: بخشی از تحول انجام شده به زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی در جامعه باز می‌گردد، مهمترین بخش این است که قوه قضاییه مبارزه با فساد و عدالت‌محوری را سرلوحه فعالیت و خدمات خود قرار داده است. این قوه قصد دارد با شفاف عمل کردن دستگاه‌های نظارتی خود را تقویت کند تا نظارت‌ها را بر مجموعه‌ها داشته باشد.

وی باتأکید براینکه شفاف‌سازی از فساد جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: امروز در مقابل عدالت‌خواهی مدنظر مقاومت سختی از سوی برخی افراد ذی‌نفع وجود دارد، اما ما برای احقاق حق و رساندن ان به صاحب اصلیش از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در بخش پایانی سخنان خود افزود: در بحث فرهنگ‌سازی باید اقدامات جدی صورت گیرد، اگر فرهنگ‌سازی انجام شود آمار پرونده‌ها در حوزه خشونت، توهین و سرقت تاحد بسیار زیادی کاهش خواهد داشت.

یادآور می‌شود؛ در ادامه نشست اساتید و نخبگان دانشگاه اراک به بحث و تبادل‌نظر در رابطه با محور جلسه پرداختند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۱۵:۲۱
0
0
لطفا وضعیت اقای جهرمی را بررسی کنید که طور در سی و چندسالگی خانه شمال شهر و لکسوس راننده خانمش و... را فراهم کرده است
captcha