سعه‌صدر راه غلبه بر مشکلات است
کد خبر: 3794420
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

سعه‌صدر راه غلبه بر مشکلات است

گروه معارف ــ یک کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان گفت: افرادی که سعه صدر دارند، اعمالشان را با خویشتن‌داری انجام می‌دهند و کمتر دچار شکست می‌شوند، و افرادی که سعه صدر ندارند، عجول و شتابگر هستند.

یاد خدا، سعه صدر انسان را افزایش می‌دهد

حجت‌الاسلام براتعلی حق‌شناس، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه سعه صدر به معنای گشادگی سینه، همت عالی، نظر بلند، بالا بودن افق فکر انسان و بلندنظری است، اظهار کرد: اگر انسان روح بلندی برای پذیرش واقعیت- هر چند بزرگ- را داشته باشد، آمادگی انجام آن واقعیت را نیز خواهد داشت. بعضی از افراد روحشان چنان محدود است که انگار راهی جز بیهودگی ندارند و افق دیدشان نیز محدود به زندگی روزمر‌ه خویش است.
وی بیان کرد: هنگام نزول آیه «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ»، معنای سعه صدر را از پیامبر(ص) پرسیدند، ایشان فرمودند: سعه صدر نوری است که خداوند بر قلب هر کسی که بخواهد می‌تاباند و در پرتو آن نور، سینه فرد گشاده می‎شود، پرسیدند آیا سعه صدر نشانه‌ای دارد؟ پیامبر(ص) فرمودند: بله، از نشانه‌های سعه‌صدر این است که انسان به سرای آخرت توجه داشته باشد، فارغ از دنیا بوده و برای مرگ آماده باشد.
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نمایندگی اصفهان ادامه داد: انسان با ایمان، عمل صالح، افق فکری بلند و تلاش در راه حق می‌تواند هم دنیای خود را آباد کند و هم آخرت خود را شکوفا سازد، چنانکه در متون دینی آمده است:«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً؛ پروردگارا! در دنیا و آخرت به ما نیکى عطا کن».

عفو و گذشت؛ از نشانه‌های سعه صدر
حجت‌الاسلام حق‌شناس اضافه کرد: در روایتی بیان شده یکی از نشانه‌های سعه صدر، عفو و گذشت است که سبب عزت و آبرو می‌شود، در حالی که انتقام‌جویی نشانه کوته فکری و عدم تسلط مغز است. از دیگر نشانه‌های سعه صدر می‌توان به مغفرت به معنای پوشاندن خطاهای دیگران اشاره کرد. افرادی که عیوب و خطاهای دیگران را افشا می‌کنند، عاری از مغفرت هستند.
وی با اشاره به عوامل افزایش سعه صدر، گفت: یکی از این عوامل، گفتن ذکر است. امام علی(ع) فرمودند:«ذکر سعه صدر انسان را افزایش می‌دهد، ذکری که هم بر دل، هم بر زبان و هم بر عمل باشد». زمانی که انسان ذاکر شد، مذکور خداوند می‌شود، یعنی خداوند نیز به یاد او است. زمانی که خداوند به یاد انسان باشد، انسان بسیاری از صفات و نشانه‌های الهی از جمله سعه صدر را دارا می‌شود.
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نمایندگی اصفهان افزود: از دیگر عوامل افزایش سعه صدر، توجه به قرآن و نازل کننده آن یعنی خداوند است. بر اساس آیه 2 سوره اعراف که می‌فرماید:«كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَی لِلْمُؤْمِنِينَ؛ این کتابی است که بر تو نازل شده و نباید از ناحیه آن، ناراحتی در سینه داشته باشی! تا به وسیله آن، ( مردم را از عواقب سوء عقاید و اعمال نادرستشان) بیم دهی و تذکّری است برای مؤمنان» می‌توان به این حقیقت پی برد که میان توجه به قرآن و نازل کننده آن یعنی خداوند و سعه‌صدر رابطه‌ای وجود دارد. توجه به خدا و قرآن می‌تواند بر آرامش، وسعت دید و قدرت تحمل انسان بیفزاید. رهبران دینی‌ و مسئولان کشوری با توجه و تدبر در دستورات دینی و عمل به آنها می‌توانند شرح صدر خود را افزایش دهند.
وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمودند:« ابزار ریاست، مسئولیت‌پذیری و خدمت کردن به مردم، سعه صدر است». افرادی که سعه صدر دارند، اعمالشان را با خویشتن‌داری انجام می‌دهند و افرادی که سعه صدر ندارند، عجول و شتابگر هستند. از طرف دیگر، افرادی که دارای سعه صدر هستند، کمتر دچار شکست می‌شوند، برخلاف کسانی که سعه صدر ندارند و یکی از بهترین الگوهای سعه صدر، حضرت یوسف صدیق است.
انتهای پیام


 

captcha