مسجد جامع رقه؛ تاریخچه‌ای از تحولات اوایل اسلام تا دوران معاصر
کد خبر: 3744165
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶

مسجد جامع رقه؛ تاریخچه‌ای از تحولات اوایل اسلام تا دوران معاصر

گروه معارف - تاریخ مسجد جامع رقه، تاریخچه‌ای از انواع تحولات و تکاملات را از اوایل اسلام تا دوره معاصر در خود دارد و بخش‌های زیادی از آن در دوره ایلخانی ساخته شده است.

مسجد جامع رقه؛ تاریخچه‌ای از تکاملات دوران اسلامبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مسجد جامع رقه در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر بشرویه و در فاصله 100 متری شمال شرق روستای رقه واقع شده است.
تاریخ این مسجد، تاریخچه‌ای از انواع تحولات و تکاملات را از اوایل اسلام تا دوره معاصر در خود دارد و بخش‌های زیادی از آن در دوره ایلخانی ساخته شده است.
بنای اصلی مسجد مرتبط با اوایل دوره اسلامی و احتمالا همان مسجدی است که ناصر خسرو در سفرنامه‌اش از آن یادکرده و ایوان رفیع آن را متذکر شده است.
این مسجد در شرقی‌ترین بخش روستا واقع شده است. موقعیت مسجد در میانه فضای باز و دور از روستا واقع شده و از نقل مکان روستا از پیرامون آن نشان دارد.
ظاهر و سیمای مسجد در میانه فضای خالی پیرامون خود، با مجموعه‌های پیچیده خود، حالت باستانی و خط آسمان متنوع خود، گویای اهمیت و اعتباری در منطقه است.

مسجد جامع رقه؛ تاریخچه‌ای از تکاملات دوران اسلامعمده فضاهای مسجد در جبهه غربی و در سمت شبستان است و این نشان می‌دهد که مسجد اصلی در واقع بر اساس یک ایوان بنا شده است.
مسجد، یک ورودی از جبهه جنوب شرقی و یک ورودی از شمال غربی دارد. از نظر معماری و نیز به گفته اهالی ورودی اصلی مسجد از سمت شمال بوده و وجود پله‌های عریض و همچنین سردری با تاق جناغی این حقیقت را نشان می‌دهد.
انتهای پیام

captcha