علت مهجوریت قرآن، ادا نشدن حق تلاوت آن است
کد خبر: 3734166
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

علت مهجوریت قرآن، ادا نشدن حق تلاوت آن است

گروه معارف- یک استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اهمیت قرائت، فهم و عمل به آموزه‌های قرآن، گفت: علت اصلی مهجوریت قرآن این است که حق تلاوت آن ادا نمی‌شود.

علت مهجوریت قرآن، ادا نشدن حق تلاوت آن است

حجت‌الاسلام براتعلی حق‌شناس، مبلغ و استاد حوزه و دانشگاه درگفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به سه مرحله خواندن، فهم و عمل به قرآن، اظهار کرد: خواندن قرآن مقدمه فهم آن و فهم قرآن مقدمه عمل به آن محسوب می‌شود. برای رفع مهجوریت از قرآن باید قرائت، فهم و عمل به دستورات و آموزه‌های آن را در پیش گرفت.

وی افزود: در آیات قرآن، قرائت و تلاوت از نظر لغوی مشابه است و در معنای خواندن استعمال می‌شود، ولی در مبانی تفسیر، قرائت به معنای خواندن با تلاوت  به معنای تبعیت از قرآن متفاوت است، لذا در کنار قرائت قرآن باید در پی تلاوت و پیروی از آن نیز باشیم تا قرآن از مهجوریت خارج شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 121 سوره بقره،«الَّذِینَ آتَیْنَاهُمْ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُوْلَئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ یَکْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئِکَ هُمْ الْخَاسِرُونَ؛ کسانی که به آنان کتاب را داده‌ایم، آن‌گونه که حق خواندنش هست می‌خوانند، آنان واقعا به آن کتاب ایمان می‌آورند و کسانی که به آن کفر می‌ورزند، آنان زیانکاران‌اند»، گفت: علاوه بر وجود ضعف در خواندن و قرائت قرآن، مشکل اصلی که باعث مهجوریت قرآن در جامعه ما شده این است که حق تلاوت قرآن موجود نیست.

حجت‌الاسلام حق‌شناس ادامه داد: چنانکه در کلام امام صادق(ع) از تفسیر آیه 121 سوره بقره آمده، منظور از ادای حق تلاوت قرآن، هشت فعل است که در کنار قرائت قرآن باید رعایت شود. اول اینکه قرآن را با ترتیل، شمرده، با وقف و وصل، با تأنی و بدون عجله و شتاب بخوانیم؛ در گام دوم آیات قرآن با فهم خوانده شود، حتی کسانی که زبان غیر عربی دارند؛ سوم اینکه به احکام قرآن عمل کنیم؛ در گام چهارم زمانی که به آیات وعد می‌رسیم، امید پیدا کرده و زمانی که به آیات وعید می‌رسیم، بترسیم. برخی از افراد با وجود قرائت قرآن، نه امیدشان افزایش می‌یابد و نه ترس‌شان؛ به این معنا که از قرآن بهره کافی نمی‌برند، چون حق تلاوت قرآن ادا نمی‌شود و آیات وعد و وعید را نمی‌شناسند.

وی اضافه کرد: در ششمین مرحله از حق تلاوت قرآن، قرائت‌کنند‌گان به آیات قصه که می‌رسند باید عبرت بگیرند؛ در گام هفتم اوامر قرآن کریم را شناخته و بپذیرند، از میان 6236 آیه قرآن کریم، 4000 آیه از آیات امر است که در صورت تبعیت و پیروی از این آیات درصد زیادی از مهجوریت قرآن رفع می‌شود و در هشتمین مرحله، نواهی قرآن را شناخته و بپذیرند، 400 مورد نهی در قرآن کریم وجود دارد که باید آنها را شناخته و در زندگی ترک کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در قرآن کریم روش‌هایی برای فهم آیات وجود دارد که خداوند خود آنها را ایجاد کرده است، مثل صنعت تضاد آماده در سوره‌ها و آیات قرآن کریم و صنعت تضاد غیر آماده که پژوهشگران باید آن را از آیات استخراج کنند. در واقع صنعت تضاد یکی از بهترین روش‌های رواج مفاهیم قرآنی برای جذب نسل جوان به قرآن کریم به حساب می‌آید. «تشابه مثانی» در آیات و سوره‌های قرآن نیز به معنای استخراج دو مطلب شبیه به هم می‌باشد که ملال‌آور نبوده و به تفسیر آیات کمک کند.

انتهای پیام

 

captcha