جشنواره قرآنی وزارت بهداشت؛ راهی که رفت راهی که می‌رود/ پاسخ به برخی انتقادات
کد خبر: 3622163
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
رقابت‌های قرآنی در بوته نقد؛

جشنواره قرآنی وزارت بهداشت؛ راهی که رفت راهی که می‌رود/ پاسخ به برخی انتقادات

گروه مسابقات: جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، اواخر هفته گذشته به پایان رسید، جشنواره‌ای که با وجود برگزار شدن در سطح مطلوب و راضی‌‌کننده، برخی انتقادات به آن وارد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست و دومین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت طی روزهای 25 تا 28 تیرماه به میزبانی شهر شیراز و دانشگاه علوم پزشکی این شهر با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه در رشته‌های مختلف برگزار شد.
با وجود اینکه تلاش شد تا این مسابقات در بالاترین سطح ممکن از لحاظ کیفی چه در بُعد میزبانی و چه در بُعد فنی برگزار شود، اما برخی نقدها به این رقابت فراگیر وارد بود که ذکر آنها و دریافت پاسخ از مسئولان این جشنواره در وزارت بهداشت، در ارتقاء آن جشنواره در ادوار آینده تأثیرگذار خواهد بود.
از جمله نقدهایی که به این مسابقات وارد بود، برگزاری چندین مراسم اختتامیه بود، اختتامیه‌هایی که مدت زمان برگزاری آنها گاهی به پنج ساعت هم می‌رسید، موضوعی که در این بین مطرح بود این مسئله بود که برگزاری اختتامیه‌های مورد اشاره که تقریباً هر روز شاهد یک برنامه از آن بودیم، متن مسابقات را تحت تأثیر خود قرار داده و بیشتر فضای همایشی در اتمسفر مسابقات حاکم کرده بود. 
فردا///جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، راهی که رفت، راهی که می‌رود / پاسخ به برخی انتقادات
همین باعث شده بود تا شرکت‌کنندگان در مسابقات کمتر مورد توجه باشند و امکانات بیشتر در اختیار برگزاری مطلوب این اختتامیه‌ها قرار بگیرد، موضوعی که در زمان برگزاری مسابقات، به عینه به چشم خورد و مورد تأیید بسیاری نیز قرار گرفت.   
بحث دیگر عدم اقبال رسانه‌های استانی از این رویداد کشوری بود. برای پوشش رسانه‌ای این مسابقات اگرچه تعدادی معدود و گلچین از رسانه‌های کشوری برای انعکاس مطلوب آن دعوت شده بودند، اما در طول چهار روز برگزاری این مسابقات شاهد حضور کمتر رسانه‌ای از استان فارس در محل برگزاری مسابقات بودیم. البته در مراسم افتتاحیه برخی خبرنگاران استانی حضور داشتند، اما در متن مسابقات و زمان برگزاری رقابت‌ها کمتر رسانه‌ای به چشم دیده شد.
پراکندگی سالن‌های محل برگزاری مسابقات و نزدیک نبودن محل برگزاری آنها به استانداردهای لازم برای یک سالن که بتوان رقابتی کشوری را در آن برگزار کرد، از دیگر نقص‌های این دوره از مسابقات بود. 
گزارش ایکنا حاکی است؛ رقابت‌های بخش قرائت در یکی از سالن‌های جنبی هتل محل اسکان متسابقان برگزار می‌شد، همچنین رقابت‌های بخش حفظ و ترتیل نیز در دو سالن واقع در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد که تنها سالن محل برگزاری رقابت‌های رشته ترتیل مقداری نزدیک به استانداردهای لازم بود.
همچنین خالی بودن سالن محل برگزاری مسابقات در همه بخش‌ها، یکی دیگر از انتقادات وارده به این دوره از مسابقات بود، شاید به جرأت بتوان گفت که تنها حاضران در سالن محل برگزاری رقابت‌ها خود متسابقان،‌ آن هم نه همه آنها بلکه تنها تعدادی که آن ساعت مسابقه داشتند، ‌بودند.
فردا///جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، راهی که رفت، راهی که می‌رود / پاسخ به برخی انتقادات
عدم حضور مسئولان استانی در اختتامیه‌های این مسابقات از دیگر نکات منفی رقابت‌ها بود که باعث شده بود تا صدای مسابقات در حد همان سالن‌ها و هتل‌های محل اسکان رقابت‌ها باقی بماند. شاید مسئولان برگزاری تنها حضور مسئولان استانی را، حضور تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) در یکی از مراسم‌های جانبی عنوان کنند که البته این حضور بیشتر به خاطر استقبال از شهدای گمنام دفاع مقدس بود.
اینها همه انتقادات وارده به مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت نبوده و نیست، انتقادات جدی‌تری نسبت به این مسابقات وارد است که مسئولان بیش از همه نسبت به آن آگاهی داشته و مطمئنآً در ادوار آینده بیشتر درصدد رفع آن گام خواهند برداشت. انتقاداتی که در نشست کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌ها به گوشه‌هایی از آن اشاره شد و در این گزارش تنها به یادآوری آنچه در نشست مذکور گذشت، اکتفا می‌کنیم.
پاسخ به انتقادات
در ادامه گفت‌وگویی با محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پاسخگویی به انتقادات مورد اشاره صورت گرفته که در ادامه آمده است. 
محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد اختتامیه‌های طولانی این دوره از مسابقات، گفت: بخشی از این کار اجتناب‌ناپذیر است، با توجه به تعداد رشته‌ها و نیز گروه‌های مختلفی که در این جشنواره حضور دارند و باید مورد تقدیر قرار گیرند، بنابر این طولانی شدن مراسم‌ها ناگزیر است.
بحرالعلوم در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود افزود: علت اینکه تأکید بر برگزاری این مراسم‌ها هست، بحث معرفی آثار و افراد است، ضمن اینکه در اختتامیه تنها نمی‌توان به اهدای جایزه اکتفا کرد، بلکه باید در لابه‌لای اهدای جوایز برنامه‌های هدفمندی را نیز جانمایی کرد. ما قصد داشتیم تا یک سری فعالیت‌ها را معرفی و در همین راستا فرهنگ‌سازی کنیم. به عنوان مثال در اختتامیه پایانی صحبت‌های استاد «اسماعیل آذر» و تلاوت «حامد شاکرنژاد» یک بسته هدفمند و در راستای هم بود تا مدلی از فعالیت‌های قرآنی نمایش داده شود.
فردا///جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، راهی که رفت، راهی که می‌رود / پاسخ به برخی انتقادات
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که تصمیمی برای این اختتامیه‌های طولانی اتخاذ شده است یا در سال‌های آینده نیز شاهد چنین اختتامیه‌هایی خواهیم بود، گفت: هر سال بعد از مسابقات، براساس نظرات کارشناسان مرکز و دانشگاه‌ها احتمال تغییرات وجود دارد. نظر من نیز این است که می‌توان با تمهیداتی تا حدودی از حجم این اختتامیه کاسته شود. بنابر این احتمال تغییر این اختتامیه وجود دارد.
وی همچنین در پاسخ میزان استقبال رسانه‌های استانی از این رویداد نیز بیان کرد: تاکنون بررسی در این زمینه انجام نداده‌ایم و رصدی صورت نگرفته است، در زمان برگزاری مسابقات بیشتر درگیر فعالیت‌های اجرایی بودیم. 
بحرالعلوم در گفت‌وگو با ایکنا در مورد عدم استقبال مسئولان استانی از این رویداد کشوری،‌ بیان کرد: از مسئولان استانی برای حضور در مراسم‌های این جشنواره دعوت شده بود که متاسفانه حضور نیافتند، من حداقل این اطلاع قطعی را دارم که از بخشی از مسئولان استانی دعوت شد تا حضور داشته باشند که البته چرایی عدم این حضور باید از مسئولان استانی پرسیده شود.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت همچنین در مورد پراکندگی سالن‌های محل برگزاری مسابقات نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی و ساختمان مرکزی آن میزبان برگزاری رقابت‌ها در دو رشته ترتیل و حفظ قرآن بود، همچنین رشته قرائت نیز در هتل محل اسکان شرکت کنندگان برگزار شد که این دو مجموعه نزدیک به هم بودند و فاصله زیادی بین آنها نبود. بنابر این اشکال چندانی بر این قضیه وارد نیست، در بخش بانوان نیز مسابقات در هتل محل اسکان برگزار شد. ضمن اینکه باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشیم که ما در شیراز هیچ مجموعه‌ای که بتواند 1000 نفر را پذیرش کند، سراغ نداشتیم و بر همین اساس به اعتقاد من این نوع چینش بهترین نوع چینش سالن‌ها بود. 
وی در مورد عدم حضور تماشاگران در سالن مسابقات نیز افزود: ما برنامه‌های جانبی متعددی برای متسابقان در نظر گرفته بودیم که یکی از دلایل عدم حضور در سالن مسابقات،‌ همین برنامه‌های جانبی بود. همچنین برنامه‌های گردشگری را نیز در نظر گرفته بودیم، به هر شرکت‌کننده‌ای زمان و اجرای مسابقه اعلام شده بود و آنها براساس لزوم و تشخیص خودشان در سالن حضور می‌یافتند. تجربه به ما نشان داده بود در هر صورت شرکت‌کنندگان بیشتر تمایل به حضور در سالن محل برگزاری مسابقات در زمان رقابت خودشان را دارند.
فردا///جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، راهی که رفت، راهی که می‌رود / پاسخ به برخی انتقادات
تجمع سالانه اهالی علوم پزشکی نقطه قوت این مسابقات
بحرالعلوم همچنین در مورد برنامه‌های آموزشی‌ای که در این ایام در نظر گرفته شده بود و نیز علت برگزار نشدن کارگاه آموزش قرآن در حاشیه مسابقات، نیز اذعان کرد: در زمان برگزاری مسابقات دو کارگاه پژوهشی نیز در نظر گرفته بودیم که بیشتر با محوریت قرآن و طب و قرآن و سلامت بود که با کیفیت مطلوبی نیز برگزار شد. در کنار این برای هر شرکت‌کننده یک راهنما در نظر گرفته بودیم تا ایرادات و اشکالاتی که شرکت‌کنندگان داشتند، یادآوری کنند، یعنی به جای اینکه دوره آموزشی خاص قرار دهیم، استاد راهنما در نظر گرفته بودیم.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه در مورد نقاط ضعف و قوت بیست و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: قطعاً خود ما مسائل و ایراداتی که وجود دارد، بیشتر و بهتر از سایرین می‌دانیم و قطعاً بر روی رفع آنها کار خواهد شد. به اعتقاد من تجمع سالانه اهالی علوم پزشکی و وزارت بهداشت نقطه قوت این مسابقات بود. این تجمع به نوعی نبض فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است، ما برنامه‌های قرآنی متعددی در طول سال در دست اجرا داریم، اما این تجمع همان‌گونه که گفته شد با توجه به شاخص بودن آن و حضور همه قرآنی‌ها در آن، خاص است و یک بار در سال اتفاق می‌افتد و این نقطه قوت مسابقات و جشنواره است.
وی در پایان در مورد نقطه ضعف این دوره از جشنواره نیز بیان کرد: اینکه به دلیل زیاد بودن جمعیت بخشی از برنامه‌ها تحت تأثیر این تعداد متسابق قرار می‌گیرد می‌تواند از نقاط ضعف باشد، حجم بالای برنامه‌ها شاید تا حدودی باعث خسته شدن شرکت‌کنندگان شود.
captcha