تخصیص دیرهنگام اعتبارات کم قرآنی/ترویج سبک زندگی قرآنی دیندار دلسوز می‌خواهد
کد خبر: 3619630
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
شکری:

تخصیص دیرهنگام اعتبارات کم قرآنی/ترویج سبک زندگی قرآنی دیندار دلسوز می‌خواهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور با بیان اینکه در ترویج سبک زندگی قرآنی اول راه هستیم و در این راه نیاز به دیندار دلسوز داریم گفت: اعتبارات حوزه فرهنگی و قرآنی کم است و همین اعتبارات کم هم دیر تخصیص می‌شود و باعث می‌شود کارها کند پیش رود.

مهدی شکری، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: برنامه‌های آموزشی سازمان عموماً در سطح استان توسط ادارات امور قرآنی انجام می‌شود و خیلی از برنامه‌ها در قالب آموزش عمومی، تخصصی و تربیت نیروهای متخصص تعریف شده است.
وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی یک روزه سبک زندگی قرآنی از سال گذشته با مشارکت 15 استان به صورت پایلوت برگزار شد که امسال این طرح با حضور تمام استان‌ها در قالب 100 کارگاه آموزشی تا پایان سال اجرا می‌شود.
شکری اضافه کرد: کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی با هدف تبلیغ و به کارگیری آموزه‌های قرآنی در زندگی برگزار می‌شود، باید این واقعیت تلخ را قبول کنیم که بین زندگی عمومی ما با تعالیم قرآنی ارتباط معناداری وجود ندارد یا این ارتباط کم است، به نظر می‌رسد که اگر جامعه اسلامی بازگشت مجدد به آموزه‌ها داشته باشد می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.  
وی تصریح کرد: انسان‌سازی و به دنبال آن جامعه ساز بودن از وجوه اعجاز قرآن است،امسال برگزاری یک‌صد کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی پیش بینی شده است، اما با توجه به استقبال خوب استان‌ها و تقاضای سایر دستگاه‌ها احتمال افزایش تعداد کارگاه‌ها وجود دارد.
شکری اظهار کرد: جامعه هدف این کارگاه‌ها اقشار مختلف مردم هستند، بسیاری از افراد با سواد حداقلی می‌توانند استفاده لازم را از این کارگاه‌ها داشته باشند.
وی ادامه داد: سال گذشته تربیت 80 نیروی متخصص در قالب طرح تربیت مربی سبک زندگی قرآنی در دستور کار قرار گرفت، این افراد به عنوان کاورز در برپایی کارگاه‌های آموزشی همکاری دارند. باید اعتراف کنیم به تعداد کافی استاد و مربی برای گسترش این دوره‌ها نداریم یا اینکه شناسایی نشده‌اند، تلاش ما این است ظرفیت‌های پژوهشی و آموزشی موجود در کشور را شناسایی کنیم.

شکری افزود: مشکل اعتبارات در حوزه فرهنگی و قرآنی وجود دارد و واقعا اعتبارات در نظر گرفته شده با توجه به نوع و حجم کار کفایت نمی‌کند، به همین دلیل در خیلی از دوره‌های آموزشی از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کنیم، خیلی از دوره‌ها خودگردان برگزار می‌شود.
وی گفت: به هرحال امیدواریم نسبت به تأمین اعتبارات و تخصیص به موقع توجه بیشتری شود کمبود بودجه داریم اما گاهی همین اعتبارت کم هم به موقع تخصیص نمی‌شود.

شکری خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی بیشتر به فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی تمایل نشان می‌دهند، بهتر است به فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی که زیرساختی محسوب می‌شوند توجه ویژه شود، نکته دوم اینکه به هنگام نبودن اعتبارات، تأخیر در تخصیص اعتبارات کارها را با مشکل مواجه می‌کند و باعث می‌شود برنامه‌ها کند پیش رود.
وی افزود: بیش از 2 هزار نفر از کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی استفاده کردند که طبق نظرسنجی 90درصد اعلام رضایت داشتند.
شکری تصریح کرد: ما بر این باور هستیم که آموزه‌های قرآنی از آسیب‌های اجتماعی کم می‌کند، خوشبختانه از همه اقشار جامعه در کارگاه‌های سبک زندگی قرآنی حضور دارند و اگر حضور خانواده‌های متمول در این کارگاه‌ها کم است شاید به دلیل ضعف اطلاع رسانی و عدم معرفی مناسب کارگاه‌هاست.
وی ادامه داد: آسیب اجتماعی موضوعی نیست که فقط به اقشار ضعیف مربوط باشد، تقریبا تمام افراد جامعه با این معضل درگیر هستند طبق آیه 138 سوره آل عمران که می‌فرماید؛ «هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدًى وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ» همه اقشار جامعه مخاطب قرآن هستند نه فقط خانواده‌های ضعیف یا متمول.
شکری خاطرنشان کرد: برای این که بتوانیم تعریف روشنی از سبک زندگی قرآنی داشته باشیم باید کار پژوهشی انجام داد تحقیقات در کنار کارگاه آموزشی سبک زندگی قرآنی کمک می‌کند ابعاد سبک زندگی اسلامی که مدنظر رهبری است عملیاتی شود سازمان دارالقرآن تلاش می‌کند در حوزه پژوهش و آموزش خدمات بنیادین ارائه دهد.
وی با اشاره به کتب موجود در حوزه سبک زندگی قرآنی، ابراز کرد: اگر نوع نگاه به زندگی بر اساس مفاهیم قرآنی تغییر کند رفتار نیز اصلاح می‌شود نگاه قرآنی به زندگی، حیات طبیعی انسان را متحول می‌کند. چند سال پیش، رهبری در سفر به خراسان شمالی از سبک زندگی اسلامی به عنوان بُعد نرم افزاری تمدن اسلامی و از علوم و فنون به عنوان بعد سخت افزاری یاد کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش سخت افزاری پیشرفت خوبی  داشتیم اما در حوزه سبک زندگی که جان تمدن اسلامی است هنوز عقب افتادگی داریم در ترویج سبک زندگی قرآنی اول راه هستیم حرکت در این مسیر نیاز به نیروهای دیندار و دلسوز دارد.
captcha