رشد 53 درصدی مشارکت دانش‌آموزان اصفهانی در جشنواره‌های علمی
کد خبر: 3597446
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲

رشد 53 درصدی مشارکت دانش‌آموزان اصفهانی در جشنواره‌های علمی

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: اکنون رشد ۵۳ درصدی حضور دانش‌آموزان در جشنواره‌های علمی مثل جابر بن حیان را شاهد هستیم که این از دستاوردهای مهم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، محمدحسن قائدی‌ها، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان امروز دوشنبه در نشست خبری با موضوع هفته مقام معلم و گزارش دستاوردهای آموزش و پرورش در طول چهار سال اخیر، اظهار کرد: تا سال گذشته شیوه انتخاب معلم نمونه توسط وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ می‌شد که در آن دستورالعمل، یکسری موارد و امتیاز بندی‌هایی صورت می‌گرفت که اهم آن شامل سنوات خدمتی یک معلم، میزان ساعت شرکت در دوران ضمن خدمت و یا ایثارگری و دیگر شاخص‌هایی که وزارتخانه تالیف و تحلیل می‌کرد، بود. بیش از ۳۰ سال بود که معلم نمونه به این صورت انتخاب می‌شد که البته عموم معلم ها از این شیوه احساس رضایت کامل نداشتند.
وی افزود: از سال قبل وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها تکلیف کرد که استان‌ها طرحی را در خصوص انتخاب معلم نمونه به وزارت آموزش و پرورش ارائه بدهند و خوشبختانه استان اصفهان بحث انتخاب معلم نمونه را پیشنهاد داد و به رای گذاشته شد و سال قبل شیوه نامه‌ای توسط آموزش و پرورش استان اصفهان آماده شد و خوشبختانه اکثر استان‌ها از شیوه‌نامه استان اصفهان اقتباس کرده و آن را اجرا کردند.
وی در این خصوص ادامه داد: شیوه کار به این صورت بود که خود معلم‌ها در هر واحد آموزشی به تعریف شاخص‌هایی می‌پرداختند که از نظر آنها معلم نمونه چه کسی است.و سپس معلم‌ها بر اساس همین شاخصه ها تعدادی از همکاران برتر را انتخاب می‌کردند.این طرح پارسال اجرا شد و مورد استقبال همکاران در آموزش و پرورش کشور و سطح استان قرار گرفت.
وی ادامه داد:  امسال مجددا وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد که استان‌ها می‌توانند به طرح ابتکاری داشته باشند و ما طرح سال قبل را مجدد توسط همکاران وزارت آموزش و پرورش به بحث گذاشتیم و با رفع ایراداتی که در دستورالعمل وجود داشت، آن شیوه را و البته با حالت کامل‌تر و بهتر اجرا و معلمان نمونه مناطق را انتخاب کردیم که در روز ۱۲ اردیبهشت در حضور وزیر آموزش و پرورش مورد تجلیل قرار گرفتند.
قائدی‌ها افزود: معلمان نمونه در هشت گروه آموزگاران، همکاران شاغل در مدارس استثنایی، دبیران مدارس متوسطه، هنرآموزان، مشاوران، مراقبین سلامت، مراقبین بهداشت، مربیان پرورشی و مربیان فعالیت‌های قرآنی انتخاب شدند و امسال و سال قبل  از بین نیروهای خدماتی و سرایداران خدمتکاران نیز در گروه جداگانه‌ای به عنوان معلم یاران در انتخاب معلم نمونه انتخاب شدند.
وی با اشاره به اینکه سهمیه معلمان نمونه و معلم یاران برگزیده منطقه‌ای، ناحیه ای و شهرستانی در استان 768 نفر بودند، ادامه داد:  از این تعداد ۱۳۹ نفر مدیران، ۹۳ نفر از نیروهای خدماتی به عنوان معلم یار و مابقی معلمان هستند.
قائدیها در ادامه با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترین کلینیک پزشکی و دندانپزشکی فرهنگیان کشور در استان اصفهان و همچنین افتتاح مجموعه سالن‌های همایش در خانه معلم شماره 3 در روزهای اخیر، گفت: در طول این ۴ سال گذشته،  زیر ساخت‌های فرهنگی و رفاهی ما به دو برابر افزایش پیدا کرد و این افتخاری برای آموزش و پرورش استان اصفهان است.
وی ادامه داد: در حوزه متوسطه در این استان اتفاقات بسیار خوبی افتاد، به طوری که استان اصفهان در طول سه سال گذشته رتبه دوم و سوم کنکور سراسری را به خود اختصاص داد و میانگین سطح نمرات نهایی دروس متوسطه پایه سوم یک نمره افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه تعداد پژوهش سراهای دانش آموزی استان در طول ۴ سال گذشته دو برابر شده است، گفت: اکنون رشد ۵۳ درصدی حضور دانش آموزان در جشنواره‌های علمی مثل جابربن حیان را شاهد هستیم که این از دستاورهای مهم است.
 وی بیان کرد: کسب رتبه اول شورای آموزش و پرورش استان به مدت سه سال در کل کشور و عضویت یک درصد از دانش‌آموزان در تشکیل سفیران سلامت از دیگر دستاوردهای اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در دولت تدبیر و امید است.
مدیر کل آموزش و پرورش در خصوص بحث هدایت تحصیلی، اظهار کرد: امسال برای جلوگیری از آسیب‌ها و مشکلات در این بخش،  تصمیم به تشکیل کمیته‌ای مشاوره‌ای در حوزه معاونت آموزش متوسطه و همچنین معاونت پرورشی گرفتیم و امیدواریم که امسال آسیب‌ها کمتر باشد و انتظار ما از اولیا و دانش آموزان این است که در بحث هدایت تحصیلی  با  مدارس هماهنگ باشند.
captcha