پنجره/ تأثیر فعل حرام بر روابط زناشویی
کد خبر: 3536322
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

پنجره/ تأثیر فعل حرام بر روابط زناشویی

گروه جامعه: یکی از نکات مهم در انتخاب همسر، توجه به معیار «چشم‌پوشی بر حرام» است؛ زیرا هر عملی اثر وضعی داشته که بر ابعاد مادی و معنوی زندگی زناشویی تأثیرگذار است.

لفظ حلال و حرام را زیاد شنیده‌ایم؛ آنقدر که جزو دامنه واژگان روزانه ما شده است؛ زیاد گفته‌اند که این کار حلال است، آن یکی حرام، این حلال را انجام بده آن حرام را انجام نده، اگر این کار حلال را انجام‌دهی اجرش این است و اگر آن کار حرام را مرتکب شوی جزایش آن. اما همیشه یک نکته مغفول مانده است و آن اینکه چرا؟ چرا؟ چرا؟ باید این را انجام دهم یا آن را انجام ندهم.

اهمیت این «چرا؟» خیلی بالاست؛ زیرا انسان زمانی که نسبت به مسئله‌ای در ابعاد گوناگون آگاهی یابد، آن مسئله برایش ملموس‌تر خواهد شد و هر مقدار این مسائل ملموس‌تر شود پذیرایی یا بازپس‌زنی انسان نسبت به آن راحتتر خواهد بود.

یکی از معیارهای مهم در انتخاب لباسی در قواره عمر، توجه به ملاک «چشم‌پوشی بر حرام» است؛ دختر یا پسر، بسیار بسیار نسبت به این مسئله در انتخاب همسر باید دقت نظر داشته و آن را جزو معیارهای اصیل خویش در گزینش قرار دهد؛ زیرا اعمال و رفتار ما آثار وضعی دارند و افعال حرام هم از این قاعده مستثنی نیست.

اما اثر وضعی چیست؟ همه ما این حدیث گوهربار را از امام صادق علیه‌السلام شنیده‌ایم که فرمودند: «نگاه به نامحرم تیر زهرآلوده‌ای از تیرهای شیطان است؛ هر کس آن را برای خدا ترک کند نه بخاطر غیر او، خدا ایمانی به او می‌دهد که مزّه آن را می‌چشد.» در این حدیث برای یک ابزار به نام «چشم» دو حالت کاملا متضاد از هم بیان شده است؛ اول اینکه با همین چشم می‌توان مؤمنی کامل شد و دوم اینکه این چشم می تواند انسان را به دوزخ گسیل دهد.

امام صادق علیه‌السلام با این کلام، اثر فعل حرامی چون نگاه به نامحرم را برای ما ملموس نمودند؛ زیرا کار تیر، زخم زدن بر جسم، و اثر آن؛ جراحت و طول درمان است، حال اگر تیتر به زهر نیز آلوده باشد کل جسم اعم از قلب و کبد و مغز و... را علاوه بر آن جراحت ظاهری دچار آسیب می‌کند؛ یعنی علاوه بر اینکه یک جراحت ظاهری ایجاد نموده، یک تخریب باطنی را نیز به دلیل زهرآلود بودن شروع می‌کند.

 نگاه به نامحرم نیز چنین کاری با فرد مؤمن خواهد کرد، اما چون ما توان دیدن آن با چشم ظاهر را نداریم تشخیص زخم و جراحت آن برای ما مشکل است. دیگر فعل‌های حرام نیز چنین آثاری را دارا هستند، اما ارتباط این مسئله با انتخاب همسر چیست؟

مسلما دختر یا پسری که مرتکب فعل حرام می‌شود جراحت‌های فراوانی بر جسم خود و علاوه بر آن بر روح خود وارد کرده است؛ این جراحت‌های ظاهری و باطنی در طول زندگی اثرات مختلف منفی خود را نمایان کرده و زندگی را دچار تلاطم‌های متعددی می‌نماید؛ این مشکلات در همه ابعاد زندگی زناشویی خواهد بود؛ و دامنه آن مسائل جنسی، عاطفی، اخلاقی، رفتاری، اقتصادی و... را خواهد گرفت.

به استناد همین حدیث اگر فرد از حرامی مانند نگاه به نامحرم برای خدا چشم‌پوشی کند، خدا ایمانی به او می‌دهد که مزّه آن را می‌چشد؛ این چشیدن مزه ایمان؛ یعنی همان ملموس شدن، اما این بار در برکات و نعمات و سلامت برای او نمایان خواهد شد و این اثر وضعی در بعد مثبت فعل حلال خواهد بود. جالب آنکه بدانیم بسیاری از اعمال و رفتارهای ما تأثیر روزمره بر زندگی ما دارند؛ تأثیر روزمره؛ یعنی همین تلاش‌های روزانه ما در مشاغل، در مسائل اجتماعی، در روابط خانوادگی در روابط زناشویی و... اما ما از این بعد مسائل ایمانی و احکام غافلیم.

پس دقت کنیم که چه افرادی را به عنوان همنشین خود تا پایان عمر انتخاب می‌کنیم؛ زیرا گفتیم که کمال همنشین در انسان اثر می‌گذارد خصوصا در بانوان که به دلیل لطافت زنانه خود اثرپذیری بالایی از همنشین‌های خود خواهند داشت و معمولا بر منش و روش همسر خود آمیخته شده و عمل می‌کنند؛ لذا باید با روش‌هایی افراد را مورد آزمایش قراردهیم تا به اطمینانی آرامش بخش نسبت به او برای انتخابش برسیم.

ادامه دارد...

حمیدرضا یونسی

captcha