پنجره/تأثیرات تربیتی و اقتصادی روزه بر انتخاب همسر
کد خبر: 3533403
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

پنجره/تأثیرات تربیتی و اقتصادی روزه بر انتخاب همسر

گروه جامعه: روزه از آن جهت که سبب لطافت روح، قدرت اراده، پرورش روحیه قناعت و ایجاد صفت صبر در دختر یا پسر می‌شود، ملاکی مهم در انتخاب همسر است و تأثیر تربیتی و اقتصادی خوبی را در زندگی مشترک دارد.

پیشتر از نقش نماز در ازدواج موفق سخن به میان آمد و ابعادی از آن بیان شد، همپای با نماز، روزه نیز جایگاه ویژه‌ای در انتخاب دختر یا پسر برای انتخاب لباسی در قواره عمر دارد که برخی از این ویژگی‌ها اختصاصی خود روزه است و جایگزینی ندارد؛ لذا توجه به آن مهم است.

روزه تأثیرات متعدد معنوی و تربیتی بر انسان می‌گذارد؛ اولین تأثیر؛ ایجاد لطافت روح است که این لطافت روح هر میزان بالاتر باشد اعمال و رفتار فردی و اجتماعی، وزین‌تر خواهد بود و مسلما در طول زندگی اثرات مثبت خود را خواهد داشت؛ روزه از آن جهت که تعدیل بین غرایز انسان ایجاد می‌کند؛ اسباب این لطافت را فراهم کرده و بسیار در تفکیک بین مرز انسانیت و حیوانیت اثرگذار است؛ انسان خارج از ارزش‌ها؛ چیزی جز حیوان نیست؛ اگر ارزش‌ها از انسان سلب شود صرفا همان بعد حیوانیتش باقی می‌ماند و حتی این خاصیت را دارد که از بعد حیوانی هم پایین‌تر رود.

این فریضه الهی سپری است در برابر آتش دوزخ، آتش دوزخی که اگر شعله‌ای از آن بر زمینیان هویدا شود همه را خاکستر می‌کند، حال که چنین قدرتی در آخرت دارد پس در دنیا اثرات بیشتری خواهد داشت؛ از آنجا که گناه از جنس آتش است پس فرد متمسک به روزه همیشه سپری در مقابل گناهان در دست دارد و تأثیر آن در زندگی مشترک از این منظر است که هر مقدار گناه کمتر شود؛ پاکی و لطافت روح و خبائث درونی کمتر است در نتیجه لطافت و خوبی و مهربانی بیشتر خواهد بود؛ که این زیادت در خوبیها سبب آرامش و فضای پاک در زندگی مشترک خواهد شد.

ویژگی دیگری که روزه دارد اینکه روی شیطان را سیاه می‌کند. سؤال: کار شیطان چیست؟ آیا شیطان کاری جز تفرقه، جدایی، گناه‌آلودگی و آتش‌افروزی دارد؟ پس نتیجتا هر مقدار دختر یا پسر نسبت به مسئله روزه‌داری توجه داشته باشند، عملا روی شیطان را سیاه کرده‌اند؛ لذا حضور شیطان در زندگی ایشان کمرنگتر و ظهور رحمن پررنگتر خواهد شد و هرچه رحمانیت در زندگی بیشتر باشد، استواری و لطافت و مهربانی بین خانواده بیشتر خواهد بود.

افزایش قدرت اراده خاصیت دیگر روزه است که اثر مستقیم بر زندگی زوج دارد؛ مسلما انسان در زندگی مشترک به سختی‌ها و مشکلاتی از انواع مختلف مبتلا خواهد شد و بسیاری از زندگی‌ها در همین سختی‌ها از هم می‌پاشد و یک دلیل هم بیشتر ندارد؛ قدرت اراده افراد پایین است، روزه با مستحکم کردن قدرت اراده در انسان، عاملی مؤثر در برخورد ما با مشکلات متعدد در طول زندگی است؛ انسان هرچه قدرت اراده‌اش بیشتر باشد؛ توان مقابله‌اش با بحران و مدیریتش در این بحران دقیق‌تر خواهد بود.

بالاخره در زندگی مشترک بین دختر و پسر خصوصا در اوایل راه که هنوز با خصوصیات و خصلت‌های یکدیگر آشنا نشده‌اند بحث و جدل‌هایی پیش می‌آید که متأسفانه در همین ابتدای راه باعث کدورت‌هایی می‌شود که یا منجر به جدایی یا کینه‌توزی و شکاف مستدامی در طول زندگی آنها خواهد شد، روزه عاملی است که این تنش‌ها را به حداقل می‌رساند؛ روزه یک ویژگی منحصر به فرد دارد؛ صبر انسان را زیاد می‌کند؛ معمولا انسا‌ن صبور در مقابله با تنش‌ها دچار تزلزل، زود قضاوتی، صدور حکم بدون دیدن جوانب قضیه و هر آنچه که سبب متلاطم‌تر شدن جو متشنج می‌شود، نمی‌شود و قدرت تجزیه تحلیل قوی دارد که می‌تواند آسیب‌های این تنش را به حداقل برساند.

روزه برای اقتصاد خانواده نیز کاربرد دارد، خصوصا در جامعه‌ای که تجمل از در و دیوارش بالا می‌رود؛ از ویژگی‌های روزه‌داران؛ قناعت است، دختر یا پسری که صفت روزه‌داری به عنوان یک صفت مستمر در وی ساری و جاری است ناخودآگاه این ویژگی را در خود می‌پرورانده و پردازش این ویژگی برکات فراوانی در تحقق یک زندگی متعالی دارد؛ به ویژه در ابتدای زندگی که جوانان چندان توان اقتصادی بالایی ندارند.

به هر روی توجه به مسئله روزه‌داری در انتخاب همسر علاوه بر اینکه نشان از ایمان دختر و پسر و توجه وی به الله دارد؛ برکاتی را با خود به همراه دارد که اثر مستقیم در زندگی فردی و اجتماعی افراد خواهد داشت و اسباب زندگی متعادل و متعالی را فراهم خواهد کرد.

ادامه دارد...

حمیدرضا یونسی

captcha