خشونت خانگی، زخمی عمیق بر پیکره اجتماع/ مرهم این درد چیست؟
کد خبر: 3504539
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲

خشونت خانگی، زخمی عمیق بر پیکره اجتماع/ مرهم این درد چیست؟

گروه اجتماعی: در برابر دیده خشونت خانگی چه واکنشی باید نشان داد و اصولا چه علل و عواملی موجب می‌شود که یک فرد اقدام به آزار جسمی یکی اعضای خانواده خود بکند و از منش انسانی فاصله بگیرد؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، صدای داد و بیداد و فریاد کشیدن‌های پدر و مادر چهره کودک را رنگ پریده کرده است و احساس عدم امنیت تمام وجود او را فرا گرفته. وقتی شاهد فریادهای مادر و کتک‌های پدر است از صمیم قلب آرزو می‌کند کاش در خانه ای زندگی می‌کرد که مهر و عشق در آن حکم فرما بود.

گاه مادر را می بیند که با صورتی کبود چمدانش را بسته و با چشمانی اشک آلود و از سر نا امیدی با فرزند دلبندش خداحافظی می‌کند تا شاید تن رنجور او از شلاق و کتک و.. در امان باشد و تنها نگرانی‌اش کودک اوست.

متأسفانه پدیده خشونت خانگی امروزه در بسیاری از خانواده ها مشاهده می‌شود که بر روح و روان تک تک اعضای خانواده زخمی عمیق می‌گذارد و شاید تا سال‌های متمادی از ذهن آنان محو نشود. بی شک بسیاری از رفتارهای بزرگسالی نیز ریشه در مشاهده همین خشونت‌های خانگی در کودکی دارد.

ریشه خشونت خانگی در جهل است

اما در برابر دیده خشونت خانگی چه واکنشی باید نشان داد و اصولا چه علل و عواملی موجب می‌شود که یک فرد اقدام به آزار جسمی یکی اعضای خانواده خود بکند و از منش انسانی فاصله بگیرد؟

حجت‌الاسلام سید علی حسینی مشاور و روانشناس در این زمینه گفت: همیشه بر این نکته تأکید کرده‌ام که ریشه اکثر آسیب‌ها و اختلافات در خانواده به جهل و نادانی برمی‌گردد که این جهل در در مقاطع مختلف زندگی مشاهده می‌شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه جوانان با جهل و عدم آگاهی همسر خود را انتخاب می‌کنند و در دوران عقد نیز در زمینه مهارت‌های زندگی به آگاهی‌های آنان افزوده نمی‌شود و به طور کلی با شیوه صحیح ازدواج و تشکیل زندگی مشترک آشنا نیستند.

زوجین از تفاوت‌های طبیعی زن و مرد آگاهی ندارند

این مشاور بیان کرد: وقتی زوجین با تفاوت‌های طبیعی زن و شوهر آشنا نیستند، به طور طبیعی همین تفاوت‌ها منجر به اختلاف و در نهایت خشونت خانگی می‌شود، به عنوان مثال اگر مرد بداند زن بیشتر از مرد سخن می‌گوید و دوست دارد کسی به حرفهایش گوش بسپارد مشکلات بعدی در این زمینه به وجود نمی‌آید.

حسینی ادامه داد: اگر جوان بداند بحث مزاج‌شناسی در انتخاب همسر مهم است، اگر از معیارهای درست انتخاب همسر مطلع باشد بی شک زمینه بسیاری از خشنونت‌ ها در خانواده کاهش خواهد یافت .

وی افزود: نگاهی به میزان مطالعه کتاب در استان بیندازید، آن وقت درخواهیم یافت که ریشه جهل و ناآگاهی کجا است، مردم ما باید بیش از گذشته با کتاب و مطالعه انس پیدا کنند تا مهارت های زندگی در آنان افزایش یابد.

این مشاور یادآور شد: متأسفانه خشونت خانگی علاوه بر خانواده‌های غیر سنتی در خانواده های سنتی نیز وجود دارد و به طور کلی هر کجا ناآگاهی باشد باید منتظر این آسیب‌ها باشیم.

ریشه خشونت خانگی را در دور شدن از سبک زندگی انسانی جست‌وجو کنیم

محمدرضا نخعی پور عضو انجمن روانشناسی ایران نیز در این زمینه گفت: ریشه اصلی خشونت خانوادگی را باید در دور شدن از سبک زندگی انسانی جست و جو کنیم و این مسئله زمانی رخ می دهد که تنها منافع شخصی خودمان حائز اهمیت باشد.

وی اظهار کرد: وقتی تمام دغدغه‌های ما مادی و هماهنگ بودن رنگ پرده‌های خانه و مبلمان باشد بی‌شک استرس‌ها و اضطراب ها در خانه افزایش یافته و فضای خانه به هم ریخته و شاهد مشاجرات متعددی بین زوجین و والدین و فرزندان می‌شویم.

عضو انجمن روانشناسی ایران بیان کرد: متأسفانه زن و شوهر از حقوق یکدیگر آگاهی ندارند و نکات روانشناسی در ارتباط متقابل را نمی‌دانند و بدتر اینکه تصور می‌کنند که از این مسائل اطلاع کافی دارند، نکته قابل تأمل این جا است که وقتی نکات ضروری ارتباط بین زن و شوهر را در جلسات بیان می‌کنم خیلی ها با تعجب به من گوش می دهد.

زوجین از نکات ضروری در ارتباط کلامی، بصری و جنسی آگاهی ندارند

نخعی پور ادامه داد: متأسفانه زوجین از چگونگی و نکات ارتباط کلامی، جنسی و حتی بصری اطلاع کافی ندارند و همین ناآگاهی ها به مرور زمان خود را به شکل خشونت های خانگی بروز می دهد که لازم است حتما قبل از ازدواج بر اساس یک برنامه ریزی این آگاهی‌ها به افراد در آستانه ازدواج داده شود.

وی افزود: وقتی ما برای رانندگی الزام می‌کنیم که حتما فرد باید یک سری آموزش‌های خاص ببیند و از او آزمونی مبنی بر میزان مهارت گرفته شود چرا برای امر مهم ازدواج نباید آموزش‌های لازم به افراد داده شود و در این زمینه قانونی وضع شود.

عضو انجمن روانشناسی ایران یادآور شد: دین ما دین رحمت و مهربانی و گذشت است و به عنوان مثال در دعای جوشن کبیر که در ماه رمضان می‌خوانیم و خدا را به هزار اسم صدا می زنیم که از این هزار اسم، 994 اسم خدا اسامی چون طبیب و مونس و رئوف و...است که اگر این مهربانی در خانواد‌ه‌ها نیز بروز پیدا کند ریشه خشونت خانوادگی خشکیده می‌شود.

captcha