انسان قانع در آرامش است
کد خبر: 3372574
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

انسان قانع در آرامش است

گروه اندیشه: معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: انسان قانع در آرامش است، زیرا نگران روزی فردای نیامده خود نیست و توجهش را به داشته‌هایش معطوف کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیرارزانی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: اسلام به‌عنوان یک دین کامل و جامع برای تمام شئون زندگی انسان طرح و برنامه دارد.
وی افزود: خداوند متعال انسان را از قوای مختلف آفریده و با توجه به این قوا برای او در سیر تکاملی‌اش دستور و برنامه زندگی را از طریق پیام‌آورانش اعلام کرده است تا انسان نیز با عقل خویش و به مدد پیامبران بتواند زندگی سعادت مندی داشته باشد.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: انسان اگر بخواهد در کار و تلاش دنیایی، گرفتار حرص و طمع نشود باید اعتدال و میانه‌روی را سرلوحه برنامه‌هایش قرار دهد، زیرا میانه روی و اعتدال همان صفت پسندیده ای است که آموزه های دینی و عقل ما را به آن فرا می‌خواند.
ارزانی بیان کرد: این اعتدال و میانه‌روی همان قناعتی است که به رعایت آن در زندگی تأکید شده است که معنای آن نیز اکتفا کردن به حد متعارف زندگی براساس معیارهای دینی، پرهیز از تجمل گرایی، دوری از شکوه و گلایه از وضعیت موجود است.
وی با بیان اینکه بین قناعت و آرامش رابطه‌ای مستقیم برقرار است، افزود: آرامش نیروی مثبت روحی و روانی است که به خودی خود حاصل نمی‌شود، بلکه توسط عواملی دیگر حاصل می‌شود که قناعت از عوامل مهم برای همزیستی مسالمت‌‌آمیز و آرامش در زندگی به حساب می‌آید.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: انسان قانع در آرامش است، زیرا نگران روزی فردای نیامده خود نیست و بلکه توجهش را به داشته‌هایش معطوف کرده است.
ارزانی ادامه داد: برانگیخته شدن خوی قناعت محرکی است که شرایط ناهموار زندگی را برای انسان هموار می‌‌کند، تا آنجا که فرد می‌تواند زندگی خود را با امکاناتی که در دست دارد، منطبق کند.
وی تصریح کرد: قناعت به انسان امید می‌دهد و یکی از عواملی است که موجب می‌شود ‌تا فرد بتواند با دشواری‏‌های اقتصادی حاکم بر زندگی کنار آید.
این کارشناس فرهنگی و مذهبی گفت: رضایت خداوند، حیات طیبه، هدایت، توجه به آخرت، درمان صفات ناپسندیده حرص و آز، آینده نگری و عزت نفس از نتایج و آثار قناعت است.
معاون فرهنگی  اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان اینکه حضرت علی (ع) فرموده‌اند که « قانع‌ترین مردم باش تا شکرگزارترین آنان باشی»، گفت: این امام بزرگ در جایی دیگر در باب قناعت فرموده اند «کسی که به اندازه کفایت زندگی، از دنیا بردارد به آسایش دست یابد و آسوده‌خاطر شود درحالی‌که دنیا‌پرستی کلید دشواری و مرکب رنج و گرفتاری است».
وی ادامه داد: از امام صادق(ع) نیز نقل شده است که فرموده‌اند «به افرادی که از نظر امکانات مادی از تو برترند، نظر نیفکن؛ چراکه این امر تو را به آن‌چه از سوی خدا برایت مقدر شده است، قانع‌‏تر خواهد ساخت».

captcha