انسان با قناعت، عزت کسب می‌کند
کد خبر: 3360383
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

انسان با قناعت، عزت کسب می‌کند

گروه اندیشه: یک مشاور تحصیلی در حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انسان، با قناعت عزت کسب می کند، گفت: انسان‌هایی که اهل قناعت هستند مرگ، روح و آخرتی راحت و آرام دارند.

ذبیح الله شاهسوند، مشاوره تحصیلی در حوزه علمیه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرمایند «ما به انسان‌ها حیات طیبه می‌دهیم»، اظهارکرد: امام علی(ع) درباره حیات طیبه می‌فرمایند «منظور از حیات طیبه قناعت است، زیرا شاکرترین مردم، قانع‌ترین مردم هستند و ناسپاس‌ترین  مردم حریص‌ترین هستند».
وی با بیان اینکه از منظر پیامبر اکرم(ص)، قناعت ثروتی تمام نشدنی است، افزود: ایشان خطاب به مردم فرمودند در آنچه که خداوند به شما داده است قانع باشید تا حسابتان در روز قیامت آسان شود.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: از منظر امام علی(ع) قناعت به عزت نفس انسان بستگی دارد و هر چه انسان عزیزتر و بزرگوارتر باشد، قناعت آن بیشتر است و برهمین اساس ایشان می‌فرمایند قانع باشید تا قدرت پیدا کنید و توانگر شوید.
شاهسوند با بیان اینکه انسان‌های قانع اندوهگین نمی‌شوند و با قناعت عزت به دست می‌آورند، بیان کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند«کسی که به معاش اندک خدا راضی باشد،  خداوند عمل کم او را قبول می‌کند» و یا امام حسین(ع) نیز می‌فرمایند «قناعت آسایش تن است که انسان با آن آرام می‌شود».
وی با اشاره به معنای  آیه «الا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ»، افزود: نشانه ذکرالله قناعت است، کسی که در زندگی خود قانع نیست نمی‌تواند به حقیقت ذکر الله برسد.
مشاور تحصیلی در حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه دنیا مانند آب شور است که انسان هرچه قدر از آن آب بخورد باز تشنه‌تر می‌شود، ادامه داد: انسان ها همواره زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنند و به همین دلیل برخی برای خود تصمیم نمی گیرند و نمی توانند انتخاب درستی داشته باشند که چنین افرادی در آینده دچار مشکل خواهند شد.
وی با بیان اینکه انسان‌هایی که اهل قناعت هستند مرگ، روح و آخرتی راحت‌تر دارند، گفت: در روایات مختلف آمده است که ائمه(ع) فرموده‌اند کسی که دنیا را به خاطر آخرتش رها می‌کند و یا آخرت خود را  برای دنیا رها می‌کند از ما نیست.

captcha