تجربه چند روز زندگی بی‌تکلف تا لمس محرومیت در روستاهای مرزی
کد خبر: 3344527
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
نگاه رسانه‌ای به اردوهای جهادی؛

تجربه چند روز زندگی بی‌تکلف تا لمس محرومیت در روستاهای مرزی

گروه اجتماعی: خبرنگاران خراسان جنوبی که از اردوهای جهادی بازدید داشتند، معتقدند دانشجویان جهادگری که مدتی در این مناطق اقامت دارند و برای کاهش محرومیت تلاش می‌کنند علاوه بر تجربه چند روز زندگی بی‌تکلف عمق محرومیت را نیز نزدیک لمس می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، خبرنگاران و عکاسان خراسان جنوبی بازدید از اردوهای جهادی در مناطق مرزی خراسان جنوبی(منطقه زیرکوه) داشتند و از نزدیک زیبایی‌ها و سختی‌های این اردو‌ها را از نزدیک دیدند.

خبرنگاران خراسان جنوبی که از اردوهای جهادی بازدید داشتند، معتقدند دانشجویان جهادگری که مدتی در این مناطق اقامت دارند و برای کاهش محرومیت تلاش می‌کنند علاوه بر تجربه چند روز زندگی بی‌تکلف عمق محرومیت را نیز نزدیک لمس می‌کنند.

در این گزارش تلاش کردیم تا دیدگاه‌های چند تن از فعالان رسانه‌ای استان را درباره این اردو‌ها و تأثیری که بر دانشجویان و روستائیان می‌گذارد بیان کنیم. و از دانشجویان جهادگری بگوییم که عشق و اخلاص سرمایه‌شان برای خدمت به محرومان بود.

ر‌ها صلاحی‌مقدم عکاس خبرگزاری ایکنا و ایسنای منطقه خراسان جنوبی در این باره گفت: در بازدیدمان از اردوهای جهادی از سه روستای منطقه زیرکوه بازدید کردیم که از جمله روستاهای مرزی خراسان جنوبی محسوب می‌شدند.

آمده بودند تا اندکی از درد محرومان بکاهند

وی بیان کرد: مردم آن مناطق از لحاظ معیشتی بسیار محروم و وضعیت آب آشامیدنیشان مساعد نبود و خشکسالی چند سال اخیر نیز بر مشکلات مردم رنج کشیده آن مناطق خراسان جنوبی افزود بود و دانشجویان بسیجی در قالب اردوهای جهادی آمده بودند تا اندکی از درد آنان بکاهند.

عکاس خبرگزاری ایکنا و ایسنای منطقه خراسان جنوبی اظهار کرد: اکثر کسانی که به اردوهای جهادی آمده بودند دانشجویان بسیجی بودند که آنان نیز بابت همدردی با مردم با کمترین امکانات رفاهی در مدت اقامتشان زندگی می‌کردند و حتی حمامشان نیز یک حمام سیار بود.

صلاحی‌مقدم ادامه داد: در این اردوهای جهادی خانم‌ها آموزش‌هایی چون قرآن، ریاضی و بافتی می‌دادند و پسران دانشجو نیز در یک روستا برای پیرزنی که در یک اتاقک بسیار محقر زندگی می‌کرد خانه می‌ساختند و نکته جالب توجه دعاهای مکرر آن زن سالمند برای این دانشجویان بود.

وی افزود: به نظرم دانشجویان در این اردوهای جهادی حس سادگی و صمیمیت را تجربه می‌کنند و چون سختی‌ها را از نزدیک لمس می‌کنند با عشق و علاقه برای رفع مشکلات مردم روستاهای محروم مرزی کار می‌کردند.

دعای بی‌بی فاطمه پشت سر دانشجویان جهادگر

زینب رمضانی، دبیر خبر خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی نیز در این باره گفت  محرومیت روستاهایی که ما برای بازدید از اردوهای جهادی به آنجا رفته بودیم به حدی بود که شاید برای ما که از امکانات کافی برخورداریم غیر قابل باور باشد.

وی اظهار کرد: به‌عنوان مثال در روستای گمنج ما پیرزنی به نام بی‌بی فاطمه را مشاهده کردیم که زلزله سال ۷۶ باعث شد خانه‌اش ویران شود و در حال حاضر در آلونکی با وسایلی حداقلی زندگی می‌کرد.

دبیرخبر خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر گروه جهادی خیبر که دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند بودند برای این بانوی سالمند خانه و سرپناهی می‌ساختند و او نیز مدام برای آنان سپند دود می‌کرد و دعای خیر می‌کرد.

رمضانی گفت: در روستای شوسک مردم برای برداشت آب باید حدود ۸۰۰ متر می‌رفتند که مسیر تقریبا سختی بود اما بچه‌های اردوهای جهادی از آن محل برداشت آب تا جایی که مردم بتوانند به راحتی آب بردارند را لوله‌کشی کنند.

وی یادآور شد: نکته قابل توجه برای من این بود که روستائیان می‌گفتند وقتی می‌خواهیم به دانشجویانی که به اردوی جهادی آمده‌اند کمک کنیم می‌گویند نه شما خسته می‌شوید و این برای من بسیار جالب بود.

بالا رفتن توان مدیریتی؛ مزیت بزرگ اردوهای جهادی

علی شریفی، خبرنگار خبرگزاری دانشجو نیز در این‌باره گفت: به نظرم اردوهای جهادی دو مزیت بزرگ دارد نخست برای دانشجویان است که تجربه مدیریتی آنان را افزایش می‌دهد و درک می‌کنند که در شرایط حساس باید چگونه عمل کنند.

وی اظهار کرد: دانشجویی که به اردوی جهادی آمده و مناطق محروم را دیده مطمئن باشید نوع نگاه، تفکر و مسئولیت پذیری‌اش با دانشجویی که پایش را از دانشگاه محل تحصیل فرا‌تر نگذاشته متفاوت و متمایز است.

این خبرنگار که از سه روستای منطقه زیرکوه که اردوهای جهادی در آنجا مستقر است بازدید کرده، بیان کرد: از طرف دیگر چون خشکسالی در خراسان جنوبی ناامیدی را در برخی روستائیان به وجود آورده برخی از آنان قصد مهاجرت به شهر را دارند.

اردوهای جهادی نمادی از همدلی، امیدواری و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی

شریفی ادامه داد: اما حضور اردوهای جهادی در روستا‌ها بارقه‌های امید را تزریق می‌کند و با انجام کارهای عمرانی زمینه همدلی در بین مردم روستا و حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌آورد که بسیار ارزشمند است.

وی افزود: در اردوهای جهادی بار سنگینی را که دولت باید به دوش بکشد را دانشجویان برمی‌دارند که نوعی یاری دولتمردان است، هر چند از دستگاه‌های اجرایی انتظار کمک بیشتری برای تحقق اهداف اردوهای جهادی می‌رفت.

این خبرنگار خراسان جنوبی یادآور شد: انتظار بر این بود که در مدت حضور جهادگران در روستاهای محروم مسئولان برای عرض خدا قوت سری به این اردو‌ها می‌زدند و یا حدأقل مصالح لازم برای کارهای عمرانی مدنظر را در اختیار آنان قرار می‌دادند.

captcha