ضرورت توجه واقفان به وقف در حوزه درمان بیش از پیش احساس می‌شود
کد خبر: 1443218
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸

ضرورت توجه واقفان به وقف در حوزه درمان بیش از پیش احساس می‌شود

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اشاره به اینکه وقف در حوزه درمانی استان بسیار کم است، بر لزوم توجه واقفان به وقف در حوزه بهداشت و درمان تأکید کرد.

حجت‌الاسلام وحدت مشهوری نظری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، گفت: روزانه مراجعات زیادی برای دریافت کمک‌های خیرخواهانه از اوقاف برای درمان به‌خصوص بیماران صعب‌العلاج می‌شود و متأسفانه از آن‌جا که اوقاف موظف است تنها طبق نیت واقف عمل کند امکان کمک به این بیماران برای اوقاف ممکن نیست.
  وی با بیان اینکه اگر مردم در زمینه درمانی وقف کنند اوقاف موظف به کمک به این قبیل بیماران می‌شود، افزود: افراد مسئول باید در امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی دقیق در زمینه وقف و تأثیرات آن فعالیت‌های جدی و مستمری داشته باشند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، بر ضرورت فرهنگ‌سازی وقف در حوزه بهداشت و درمان تأکید کرد و افزود: ایجاد کمیته‌ای با روحیه انقلابی و خستگی‌ناپذیر متشکل از نمایندگان اوقاف، وزارت بهداشت و درمان، سازمان نظام‌پزشکی و مجمع خیران سلامت امری ضروری است.
مشهوری نظری خواستار ایجاد تسهیلات و برطرف کردن موانع جهت حضور خیران در عرصه سلامت شد و اظهار کرد: سلامتی بزرگترین نعمت بشریت است لذا باید با ظرفیت‌های مردمی از جمله وقف دسته‌جمعی وارد حوزه درمان شد.
وی در ادامه به سخن مقام معظم رهبری با این محتوا که باید جامعه‌ را به سمتی ببریم که بیمار وقتی بیمار شد غیر از رنج بیماری نخواهد رنج دیگری را تحمل کند؛ یعنی رنج بی‌پولی، رنج اینکه نتواند به طبیب مراجعه کند، رنج اینکه نتواند دارویش را تهیه کند و در بیمارستان مناسبی بستری شود، اشاره کرد.
وقف خدمتی به خود انسان است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، با اشاره به اینکه وقف خدمتی به خود انسان است پیش از آنکه خدمتی به دین و بشریت باشد بر ضرورت فرهنگ‎سازی این سنت حسنه تأکید کرد و افزود: با معرفی آموزه‎های دینی مردم به وقف کردن تشویق می‎شوند.
وی به وضعیت وقف در گذشته اشاره و اظهار کرد: در گذشته‌ مردم بر اساس میزان ادراکشان مواردی را برای وقف معین می‌کردند و بسیاری از این موارد نیاز جامعه نبوده ولی چون طبق سنت شرعی باید به آنچه که واقف گفته است عمل شود مسئولان امر باید به آن عمل کنند.
مشهوری با اشاره به برخی قوانین در حوزه وقف تأکید کرد: اگر کسی می‌خواهد چیزی را وقف کند و باعث خیر به مردم و جامعه شود باید شرایط قانونی را به نحو احسن مهیا کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، توانایی و استعداد وقف برای پیشبرد اهداف و رفع مشکلات و کمبودهای جامعه در بخش‌های مختلف را از موارد مغفول مانده در این سنت حسنه برشمرد و اظهار کرد: بیان و آشنایی مردم با دستورات اسلام در خصوص سنت حسنه و نبوی وقف بسیار مهم است و می‎تواند تأثیرگذاری خوبی داشته باشد.
مشهوری نظری با بیان اینکه بسیاری از افراد جامعه از آثار و برکات مختلف این سنت حسنه ناآگاه هستند بر ضرورت تبیین وقف در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: اگر آحاد جامعه آثار وقف و موقوفات را با چشمان خود ببیند برای انجام این سنت حسنه ترغیب می‌شوند.

captcha