سلامت معنوی؛ بُعد فراموش شده سلامت/ بهداشت روان در پرتو آموزه‌های اسلامی محقق می‎شود
کد خبر: 1361589
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
عبدالرزاق‌نژاد عنوان کرد:

سلامت معنوی؛ بُعد فراموش شده سلامت/ بهداشت روان در پرتو آموزه‌های اسلامی محقق می‎شود

گروه اندیشه: حضور معنویت در افراد، به میزان قابل توجهی موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، افزایش آستانه تحمل و در نهایت باعث ارتقای سلامت جامعه می‌شود.


حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه حضور معنویت در افراد، به میزان قابل‌توجهی موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، افزایش آستانه تحمل و در نهایت باعث ارتقای سلامت جامعه می‌شود، گفت: همین خصوصیات مثبت کافی است تا در دنیای امروزی مفهوم سلامت معنوی به‌عنوان بعد چهارم گفتمان سلامت و در کنار سه بعد جسمانی، روانی و اجتماعی در مجامع و مراکز معتبر بین‌المللی به‌گونه‌ای جدی مورد توجه قرار گیرد.



حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد با بیان اینکه ارتقای سلامت در سایه باورهای دینی امکان‌پذیر است، گفت: حضور معنویت در افراد، به میزان قابل توجهی موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.



وی با اشاره به اینکه دین و معنویت بر سلامت جسمی، ارتباط مستقیم دارد، افزود: مطالعات انجام شده در زمینه تأثیر معنویت بر سلامت افراد نشان داده است که معنویت در سلامت جسمی و روانی به‌شدت تأثیر دارد و از مرگ ناشی از بیماری‌های مختلف تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: این تأثیرات آنقدر زیاد است که می‌توان گفت زندگی سالم از بعد معنوی اسلامی می‌تواند علاوه بر طولانی‌تر بودن عمر، ارزش بسیار بالایی داشته باشد، بنابراین افراد مذهبی سالم‌تر، شادتر و امیدوارترند و رضایتمندی بیشتری از زندگی دارند و مفهوم زندگی برایشان مثبت‌تر است.



حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد با بیان اینکه دیانت و دین، اولین روش طبابت در دنیا بوده، خاطرنشان کرد: افراد با داشتن اعتقادات مذهبی خود سریع‌تر از بیماری‌ها بهبود می‌یابند، به همین دلیل امروزه اگر جامعه بتواند بعد معنوی سلامت را مورد توجه قرار دهد و مردم بتوانند از این بعد برای ارتقای سلامت خود استفاده بکنند سلامت معنوی در جامعه محقق می‌شود.

captcha