کتاب «زمزمه‌های بی‌بی ماه‌بانو» رونمایی شد
کد خبر: 4211221
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
در نیمروز

کتاب «زمزمه‌های بی‌بی ماه‌بانو» رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب‌ «زمزمه‌های بی‌بی ماه‌بانو» تألیف رضاگلی محمودی و مهدی لک‌زایی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیمروز برگزار شد.

کتاب «زمزمه‌های بی‌بی ماه‌بانو»به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، آیین رونمایی از کتاب‌ «زمزمه‌های بی‌بی ماه‌بانو» تألیف رضاگلی محمودی و مهدی لک‌زایی، 30 فروردین‌ماه با حضور جمعی از مسئولان شهرستان نیمروز، شاعران و اصحاب قلم در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیمروز برگزار شد.

میلاد یزدان‌پناه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیمروز در این مراسم ضمن قدردانی از مؤسسه فرهنگی و هنری عرشیان کویر تاسوکی بابت حمایت چاپ کتاب «زمزمه‌های بی‌بی ماه‌بانو» با تأکید بر ضرورت فرهنگ بومی و تلاش برای تقویت آن، به اهمیت پرداختن به ادبیات محلی اشاره کرد و گفت: گویش‌های محلی از جمله گویش و لهجه وزین و پرمغز سیستانی یکی از گویش‌هایی است که باید برای حفظ و پاسداشت آن تلاش شود.

وی ادامه داد: تعداد زیادی گویش‌ و یا لهجه در کشور وجود دارد که شاید برخی از آن‌ها به دلایل مختلف به دست فراموشی سپرده شده باشد، یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌تواند از فراموشی این گویش‌ها جلوگیری کند استفاده مکرر از آن در خانواده و آموختن به فرزندان است.

رضاگلی محمودی یکی از مؤلفان کتاب «زمزمه‌های بی‌بی ماه‌بانو» گفت: با توجه به استعداد ذاتی که خانواده در شعر و شاعری دارند، اشعاری که افراد مسن خانواده از قدیم به آن‌ها رسیده است را با همکاری مجموعه‌ای از عزیزان برای پایه‌گذاری دوبیتی‌های قدیمی مادران سیستانی گردآوری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این کتاب در برگیرنده چند فصل است که در فصل نخست دوبیتی‌های که گوینده آن مشخص است، گردآوری شده است. طرح روی جلد این کتاب با طرح خاکی و نمادهایی از خانه‌های قدیمی سیستانی توسط طراح این اثر فاطمه لک‌زایی برای تداعی‌ فرهنگ زیستی منطقه سیستان ترسیم شده است.

انتهای پیام
captcha