شب قدر؛ شب تمایز حکیمانه امور
کد خبر: 4208222
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
مفسر نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

شب قدر؛ شب تمایز حکیمانه امور

حکیمی با اشاره به آیه 4 سوره مبارکه دخان در ارتباط با شب‌های پر برکت قدر، گفت: کلمه قدر به‌ معنای اندازه‌گیری بوده و منظور از این آیه این است که در شب قدر هر امری به طور حکیمانه‌ای متمایز و مشخص و سرنوشت یکساله انسان تقدیر می‌شود.

شب قدرمحمد حکیمی، استاد دانشگاه و مفسر نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان به برکات و چرایی ارزشمند بودن لیالی قدر پرداخت و گفت: این شب‌ها به دلیل آن‌که شب تولد قرآن، شب رقم خوردن تقدیر یکساله انسان‌ها و شب نزول فرشتگان به همراه یک فرشته بزرگ به اسم روح است، اهمیت دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به آیه «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»، «در آن [شب] هر [گونه] كارى [به نحوى] استوار فيصله مى‏‌يابد» در ارتباط با شب‌های پر برکت قدر، اظهار کرد: کلمه قدر به‌ معنای اندازه‌گیری بوده و منظور از این آیه این است که در شب قدر هر امری به طور حکیمانه‌ای متمایز و مشخص و سرنوشت یکساله انسان تقدیر می‌شود.

حکیمی با بیان اینکه قلب ماه‌های سال، ماه مبارک رمضان بوده و قلب ماه رمضان، شب قدر است، تصریح کرد: در اسلام مکان و زمان دارای آثار معنوی متفاوت است و به فرموده پیامبر(ص) «در ایام عمر انسان، نسیم‌های رحمت الهی وزیده می‌شود و انسان باید خود را در مسیر این وزش‌های رحمت الهی قرار دهد»، لذا باید به نحو احسن از این فرصت معنوی بهره ببریم.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که فرمودند «نفستان را محاسبه کنید و با استغفار کردن خودتان را خوشبو کنید»، ادامه داد: هدف از احیا در این شب‌ها این است که این شب پربرکت را به غفلت نگذرانیم و با ذکر و دعا با خدا مناجات کنیم و وقت را از دست ندهیم.

این مفسر نهج‌البلاغه با بیان اینکه ارزش عبادت در چنین شبی به اندازه 80 سال است، گفت: خدا به اعمال فرد نگاه می‌کند و رحمتش را متناسب با لیاقت انسان‌ها و کریمانه به آنان افاضه می‌کند.

انتهای پیام
captcha