عوامل رسیدن به حیات طیبه کدام است
کد خبر: 4208077
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد

عوامل رسیدن به حیات طیبه کدام است

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم به بیان عوامل رسیدن به حیات طیبه پرداخت.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، 13 فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: اولین عامل پیدایش حیات طیبه، ایمان و عمل صالح است، خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگى پاكيزه‏‌اى حيات حقيقى بخشيم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏‌دادند پاداش خواهيم داد. خداوند در این آیه به ما می‌فرماید هر کس پیوسته کارهای شایسته انجام بدهد، خواه مرد یا زن باشد، به شرط اینکه مؤمن باشد، ما به او حیات طیبه می‌بخشیم، کسی که به حیات طیبه زنده شد بصیرت پیدا می‌کند و چشم‌اندازهایش متفاوت می‌شوند.

وی ادامه داد: دومین عاملی که می‌تواند ما را برای رسیدن به حیات طیبه یاری کند، این است که دعوت خدا و رسولش را اجابت کنیم، این مسئله در آیات ۲۰ تا ۲۴ سوره انفال قابل مشاهده است. خدای متعال در این آیات می‌فرماید خدا و رسولش را اطاعت کنید، خدا نمی‌گوید تبعیت کنید، تبعیت به معنای دنباله‌روی از کسی است، در تبعیت معلوم نیست درک و لذت وجود داشته باشد یا نه، تبعیت یعنی من مجبورم از خدا و رسولش دنباله‌روی کنم، اگر تبعیت نکنم مرا به جهنم می‌برند یا مرا به بهشت نمی‌برند.


بیشتر بخوانید:


نماینده ولی‌فقیه در قزوین بیان کرد: اگر با معرفت به دنبال خدا و رسول او حرکت کردیم، اگر فهمیدیم همه سعادت ما در تبعیت است، اگر فهمیدیم حیات طیبه و زنده شدن انسانی ما در گرو تبعیت است، در این صورت تبعیت تبدیل به اطاعت می‌شود.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند عبادت‌کنندگان سه دسته هستند، یک دسته خدا را از ترس جهنم عبادت می‌کنند، این عبادت بردگان است. عده‌ای خدا را از روی طمع بهشت عبادت می‌کنند، این عبادت بازاریان و تجار است. عده‌ای هم خدا را برای شکرگزاری عبادت می‌کنند، در برخی روایات هم ائمه دیگر فرموده‌اند برخی از روی محبت به خدا عبادت می‌کنند، این عبادت احرار و آزادگان است.

این مفسر قرآن بیان کرد: خدای متعال در سوره انفال می‌فرماید مبادا سخنان پیامبر(ص) را بشنوید و مانند منافقین از او روی برگردانید، مبادا جزو آن‌هایی باشید که می‌گویند حرف‌های پیامبر(ص) را شنیدیم اما در اصل نشنیده‌اند، بدترین جنبندگان آن کران و لال‌ها و کسانی هستند که عقلشان را به کار نمی‌گیرند، این‌ها نمی‌دانند برای چه به دنیا آمده‌اند، قرار است در دنیا چه کنند، قرار است بنده چه کسی باشند، قرار است دوست و دشمن چه کسانی باشند، قرار است دغدغه‌شان چه باشد؟ 

وی اظهار کرد: اگر انسان پای کار خدا باشد، مطابق آیه ۳۰ سوره فصلت فرشتگان در قلب او نازل می‌شوند، اما مطابق آیات ۲۲۱ و ۲۲۲ سوره شعراء شیاطین بر دل هر دروغگوی گنهکاری نازل می‌شوند. بنابراین اجابت دعوت خدا و رسول خدا دومین عامل رسیدن به حیات طیبه است، خدای متعال فرموده منبع درک و فهم شما فقط قرآن نیست، رسول خدا(ص) هم هست، رسول خدا هم دست ما را در دستان مبارک امیرالمؤمنین(ع) به عنوان سرسلسله ولایت و امامت قرار می‌دهد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین بیان کرد: سومین عاملی که می‌تواند وجود ما را به حیات طیبه مزین کند، برنامه‌ریزی برای زندگی اخروی است، زندگی اخروی فقط آخرت پس از مرگ نیست، ما دو نوع زندگی داریم، یک زندگی دنیوی و یک زندگی مربوط به سعادت آخرت است، برای این سعادت باید از الان برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: خدای متعال در آیه ۶۴ سوره عنکبوت می‌فرماید زندگی این دنیا لهو و لعب است، غیر از این نیست، اگر این چیزهایی که ما در دنیا به آن‌ها دلخوش هستیم، واقعی و به درد بخور بودند، باید در قبر هم به درد ما می‌خوردند، برای مثال اگر آن فرش گران‌قیمت، آن خانه یا ماشین لوکس واقعی بودند باید در قیامت هم به درد ما می‌خوردند، این‌ها نه تنها به درد ما نمی‌خورند، بلکه برای ما دردسر ساز هستند و در قیامت باید بابت آن‌ها جواب بدهیم.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۷۷ سوره قصص می‌فرماید به دنبال آخرت و حیات طیبه برو، به دنبال این برو که زیرساخت‌های آخرتت را بسازی، البته از لذت‌های حلال دنیایی و موهبت‌های الهی هم بهره‌مند شو اما نوکر و برده دنیا نباش، این بردگی کار دست آدم می‌دهد و خطرناک است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: امام حسین(ع) از هر دری وارد شد تا بردگان دنیا را که مقابل او قد علم کرده بودند به راه راست هدایت کند، اما میسر نشد، امام حسین(ع) در روز ورودشان به کربلا در سخنرانی معروف خود فرمودند مردم برده دنیا هستند، دین مزه‌مزه سر زبان آن‌هاست، با دین زندگی می‌کنند تا زمانی که دین و دنیایشان با هم جمع است اما وقتی به امتحان رسیدند تعداد دینداران اندک می‌شود.

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۱۶۹ سوره اعراف می‌فرماید آن‌گاه بعد از آنان جانشينانى وارث كتاب آسمانى شدند كه متاع اين دنياى پست را مى‏‌گيرند و مى‏‌گويند بخشيده خواهيم شد و اگر متاعى مانند آن به ايشان برسد باز آن را مى‏‌ستانند آيا از آنان پيمان كتاب آسمانى گرفته نشده كه جز به حق نسبت به خدا سخن نگويند با اينكه آنچه را كه در آن كتاب است آموخته‏‌اند و سراى آخرت براى كسانى كه پروا پيشه مى‌كنند بهتر است آيا باز تعقل نمى‌‏كنيد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین بیان کرد: در قسمتی از این آیه از «دارالاخره» نام برده شده است، این همان حیات طیبه است که انسان را به سعادت می‌رساند، آن‌هایی که اهل تقوا هستند این حیات به کارشان می‌آید، خداوند در پایان این آیه می‌فرماید آیا عقلتان را برای رسیدن به این حیات به کار نمی‌گیرید و خودتان را با آن هماهنگ نمی‌کنید؟

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۱۲ سوره محمد می‌فرماید خداوند كسانی را كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند وارد باغ‌هایی از بهشت می‌‏كند كه نهرها از زير درختانش ‍ جاری است، در حالی كه كافران از متاع زودگذر دنيا بهره می‌‏گيرند و همچون چهارپايان می‌خورند و سرانجام آتش دوزخ جايگاه آن‌هاست.

آیت‌الله عابدینی در پایان یادآور شد: خداوند در این آیه می‌فرماید این‌هایی که حیات طیبه پیدا می‌کنند، خدا این‌ها را به بهشت و باغ‌هایی وارد می‌کند که درختانش در هم تنیده‌اند، نهرها از زیر این درختان جاری است، در حالی که کافران فقط در دنیا لذت‌جویی می‌کنند و هدفشان فقط خوردن است، همان‌طور می‌خورند که چهارپایان هم می‌خورند، اما وقتی به دار آخرت می‌رسند منزل و مأوای آن‌ها جهنم است.

انتهای پیام
captcha