همایش بین‌المللی «۷۵ سال اشغالگری فلسطین» برگزار می‌شود
کد خبر: 4207851
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی المصطفی:

همایش بین‌المللی «۷۵ سال اشغالگری فلسطین» برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌همت بناری گفت: همایش بین‌المللی «۷۵ سال اشغالگری فلسطین» خردادماه سال جاری برگزار می‌شود.

علی‌همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعه المصطفی شامگاه ۱۱ فروردین طی سخنانی در دومین نشست برخط «دفاع از مظلوم در آیات و روایات» بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ضمن تسلیت ایام شهادت مولی الموحدین امام علی(ع)، با محور قرار دادن جنایات رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی، تصریح کرد: هر کسی که می‌تواند یاری‌رسان مظلوم باشد و بی تفاوت و تماشاچی گردد، حتماً و قطعاً مورد خشم و انتقام خدای متعال قرار خواهد گرفت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه درس‌های بزرگی در مسئله فلسطین و اشغالگری آن نهفته است، افزود: رژیم صهیونیستی، دژخیم‌ترین رژیم در تاریخ بشریت است، مسئله فلسطین کل دنیا را به یک حرکت اجتماعی فراگیر واداشته به طوری که در اروپا و آمریکا که مرکز حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی شمرده می‌شود، اکنون در مقابل نسل‌کشی و کودک‌کشی رژیم صهونیستی ایستاده و راهپیمایی می‌کنند و حتی اخیراً فردی در راستای این نسل‌کشی در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در آمریکا دست به خودسوزی زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بناری با بیان اینکه مسئله فلسطین می‌تواند نقشه راهی برای تدبیر آینده جهان باشد، ادامه داد: آنچه مشخص است اهمیت نقش فعال جهان اسلام در مواجهه با مسئله فلسطین می‌باشد. در همین راستا جامعه المصطفی بیش از هر نهادی باید رسالت حمایت از فلسطین و دفاع از حقوق مظلومان جهان را در پیش گیرد. اکنون بعد از گذشت چند ماه ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بین‌المللی، جامعه شناختی و روان‌شناختی عملیات طوفان الاقصی آشکارتر شده است.

وی با اشاره به همایش بین‌المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین» که در خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد، افزود: در عین پرداختن به اقدامات مقطعی در مواجهه با مسئله فلسطین، عرصه‌های علمی، اساسی و بنیادی تحلیل و ثبت حقایق، کمتر مورد توجه قرار گرفته است لذا جامعه المصطفی در کنار اهمیت مسائل رسانه‌ای و ترویجی، بر آن است تا به بُعد علمی بررسی مسئله فلسطین و بازشناسی تحلیل‌های پیرامونی، توجه روزافزونی داشته باشد.

مسئله فلسطین عبرت آموزترین مسائل تاریخ در سده اخیر است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تأکید کرد: اهمیت پایش مسئله فلسطین در حوزه‌های مختلف دانش علوم انسانی بر کسی پوشیده نیست و تحلیل ابعاد روانشناختی، جامعه‌شناختی، سیاسی و اجتماعی اوضاع فلسطین به‌ویژه عملیات طوفان الاقصی از محور‌های مهم این همایش بین‌المللی است.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه طی ۷۵ سال گذشته برای نخستین بار چنین همایش بین‌المللی با تنوع زبانی گسترده در موضوع فلسطین برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این همایش بر آن است تا در عین توجه به ماندگاری تولیدات علمی، ضمن تبیین عمیق‌تر زوایای مختلف مسئله فلسطین، بتواند میراث ارزشمندی را در بازشناسی علمی مسئله فلسطین برجای بگذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در قرآن و روایات مباحث متعددی در رابطه با ظلم و ظالم و لزوم حمایت از مظلوم بیان شده است، اذعان کرد: ظلم، تأکید آیات و روایات و پیامد‌هایی که ظلم در عرصه فردی و اجتماعی دارد، قلمرو دفاع از مظلوم، ضرورت نصرت مظلوم، پیامد‌های نصرت و یا غفلت از یاری مظلوم از مهم‌ترین مباحث این نشست است.

عضو هیئت علمی المصطفی به مرزبندی ظالمان و پیروان اهل‌بیت(ع) در کلام ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و با بیان اینکه کسی که ظلم کند، از مومنین نیست، تأکید کرد: در آیات و روایات، ظلم به هر شکلی و نسبت به هر انسانی مذموم شمرده شده است. در روایات اسلامی پیامد‌های زیادی برای ظلم بیان شده و خداوند متعال اولین مبارزه کننده با ظلم و ظالم است.

وی در تبیین فراز‌هایی از آیات الهی با تأکید بر این که خداوند متعال خودش از ظالم انتقام خواهد گرفت و ذات اقدس الهی نخستین حامی مظلوم و مبارزه کننده با ظالم است، ابراز کرد: ظلم را می‌توان به سه شکل تصور نمود، ظلمی که خداوند آن را نمی‌بخشد، ظلمی که خدا می‌بخشد و ظلمی که هیچگاه بدون جزا ترک نخواهد شد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، شرک را ظلم غیر قابل بخشش خداوند متعال دانست و با بیان اینکه ظلم به نفس با توبه مورد بخشش الهی قرار می‌گیرد، ابراز کرد: اگر انسان به دیگری ظلم کند، خداوند او را نمی‌بخشد و ترک نمی‌کند و قطعاً عقوبت آن را خواهد چشید.

عضو هیئت علمی المصطفی به قلمرو دفاع از مظلوم اشاره کرد و با بیان اینکه از نظر قرآن کریم دفاع از مظلوم بسیار گسترده است، اظهار کرد: اسلام دفاع از مظلوم را به دفاع از مومن و مسلمان محدود نمی‌سازد، خداوند متعال در آیه پنج سوره نساء دفاع از مستضعفین را فارغ از نگاه دینی و قومی مورد تأکید قرار می‌دهد.

وی در تعریف «مستضعف، مظلوم و ظالم» گفت: استضعاف ابعاد مختلفی را شامل شده، دایره گسترده‌ای دارد؛ نخستین گام در مقابله با ظالم، کندن ریشه ظلم است؛ همدلی و یاری مردم مظلوم فلسطین که زیر یوغ تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارند نیازمند دشمنی با رژیم خونخوار صهیونیستی و تضعیف آن است. امام زین العابدین(ع) در فراز‌هایی از دعای هشتم و ۳۸ صحیفه سجادیه می‌فرمایند؛ «خدایا از حرکتی که در مسیر کمک ظالم و تضعیف ستم دیده باشد، به تو پناه می‌برم».

حجت‌الاسلام والمسلمین بناری، سکوت در مقابل ظلم ظالمان را ظلمی بزرگ‌تر دانست و خاطرنشان کرد: خدای متعال نه تنها از ظالم، بلکه از کسی که از یاری مظلوم پرهیز کند و تنها تماشاچی ظلم باشد نیز انتقام خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha