نگهداری نسخ قرآن‌ به 79 زبان دنیا در تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه آستان قدس رضوی
کد خبر: 4207532
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲

نگهداری نسخ قرآن‌ به 79 زبان دنیا در تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه آستان قدس رضوی

مجموعه نفیسی از قرآن‌های مترجَم به 79 زبان زنده دنیا در تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مشهدمقدس نگهداری می‌شود.

نسخه قرآن‌ کریم در تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، بی‌بی سکینه علوی‌فر، رئیس بخش تالار تخصصی کتاب‌های خارجی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: مهم‌ترين ترجمه‌های موجود از قرآن كريم در کتابخانه مرکزی این آستان مقدس به زبان انگليسی شامل 43 ترجمه و به زبان فرانسه با 13 ترجمه است.

علوی‌فر افزود: از دیگر زبان‌های این قرآن‌های مترجم می‌توان به زبان‌هايی همچون آلمانی، ايتاليايی، اسپانيولی، تركی استانبولی، تركی آذری، پرتغالی، بوسنيايی، كشميری، گجراتی، نروژی، يونانی و هلندی اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین این قرآن‌های مترجم ارزشمند به زبان‌های ميلباری، اويغوری، بنگالی، مالايی، مالايالامی، سوئدی، قرقيزی، نيپوری، لوگاندایی، آنكويی، براهويی، هوسايی، هندی، مجاری، كرواتی، كره‌ای، ارمنی، اردو و... است.

علوی‌فر گفت: در راستای خدمت‌رسانی سریع و دقیق به مراجعان، پژوهشگران و علاقه‌مندان علوم قرآنی برای ارائه اطلاعات و دسترس‌پذیری همگانی به این منابع، کتاب «قرآن و تفاسير مترجم موجود در تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی» بر اساس فهرستگان آن‌ها توسط حميدرضا منتظر ابدی تدوین و در سال 1398 به همت این سازمان منتشر شده است.

رئیس بخش تالار تخصصی کتاب‌های خارجی آستان قدس رضوی بیان کرد: از قدیمی‌ترین ترجمه‌های قرآن موجود در این تالار می‌توان به آثاری همچون «ترجمه قرآن به زبان آلمانی از داوید فردریش مگرلین، محل نشر فرانکفورت در سال 1772 میلادی» و «ترجمه قرآن به زبان فرانسه از کازیمیریسکی، محل نشر پاریس در سال 1857 میلادی» اشاره کرد.

وی افزود: همچنین می‌توان از «ترجمه قرآن به زبان انگلیسی از سیل، محل نشر لندن در سال 1869 میلادی»، «ترجمه قرآن به زبان فرانسه از ژول لابوم، در جرج نشر پاریس در سال 1878 میلادی» و «ترجمه قرآن به زبان روسی از سابلوکوف، محل نشر قازان در سال 1907 میلادی» نام برد.

علوی‌فر تصریح کرد: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی که حافظ گنجینه‌ای از نفایس قرآنی و قطب نشر معارف اسلامی در قلب حرم شریف رضوی است، رسالت فراهم‌آوری، سازماندهی و خدمات‌رسانی در حوزه منابع ارزشمندی همچون قرآن‌ها را نیز بر عهده دارد.

وی ادامه داد: به طور نمونه بیش از 250 نسخه از آثار قرآنی و علوم وابسته به زبان‌های انگلیسی و فرانسه و افزون بر 120 نسخه قرآن، تفسیر و موضوعات قرآنی به زبان اردو در این تالار تخصصی کتاب‌های خارجی در دسترس اهل علم و پژوهش قرار دارد.

رئیس بخش تالار تخصصی کتاب‌های خارجی آستان قدس رضوی گفت: قرآن‌های موجود در این تالار به روش‌های گوناگون خریداری، اهدا و وقف گردآوری شده و در اختیار خیل عظیم اهل علم و پژوهش این حوزه قرار گرفته که در این میان، بيشتر این قرآن‌ها، اهدايی دكتر حبيب لباف است. 

 در حال حاضر تالار تخصصی کتاب‌های خارجی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی همه‌روزه به جز ايام تعطيل، از ساعت 7:30 تا 13:30(پنجشنبه‌ها تا 12:30) در طبقه همکف این کتابخانه واقع در بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی آماده خدمت‌رسانی به مراجعان است.

انتهای پیام
captcha