حلاوت ماه رمضان در پاکستان با برپایی نمایشگاه نسخ خطی قرآن به همت ایران
کد خبر: 4207387
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷

حلاوت ماه رمضان در پاکستان با برپایی نمایشگاه نسخ خطی قرآن به همت ایران

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم به اهتمام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان امروز در «اسلام‌آباد» و با درخشش گروه تواشیح اعزامی از ایران گشایش یافت.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: همزمان با دهه دوم ماه مهمانی خدا نمایشگاه آثار تاریخی قرآن توسط رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد، مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان با مشارکت مرکز تجاری صفا گولد مال و مرکز تحقیقات فارسی ایران- پاکستان در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برگزار شد.
 
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور قبله ایاز رئیس شورای ایدئولوژی پاکستان، مجید مشکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و همچنین گروه تواشیح آل یاسین اعزامی از ایران صورت پذیرفت و جمعی از هنرمندان خطاطی پاکستانی، فعالان فرهنگی و علاقمندان به آثار قرآنی نیز در این مراسم شرکت‌ کردند.
 
آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه شامل ده‌ها نسخه خطی اصلی از قرآن است که برخی از آن‌ها همراه با ترجمه فارسی است. اجرای گروه تواشیح ایرانی در این نمایشگاه با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.
 
عمومی/ حلاوت ماه رمضان در پاکستان با برپایی نمایشگاه نسخ خطی قرآن به همت ایران
 
رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم از ابتکار رایزنی فرهنگی و مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان قدردانی کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه گامی در جهت تکریم قرآن کریم و ترویج و توسعه مفاهیم و فرهنگ این کتاب آسمانی، ایجاد فضای معنوی برای برقراری انس و الفت با قرآن است که باعث آگاهی مردم و علاقه مندان فرهنگ قرآنی با نسخه‌های نفیس، منحصر به فرد و خطی قرآن کریم می‌شود.
 
وی افزود: امروز مسلمانان بیش از هر زمان دیگری به همدلی و همراهی نیازمند هستند تا بتوانند به کمک هم بر مشکلات موجود فائق آیند و بهترین راه تمسک و چراغ راه ما قرآن است که محور وحدت مسلمانان است.
 
وی ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی سفارت ایران و مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان برای برپایی این نمایشگاه که جلوه‌ای از فرهنگ و هنر قرآنی است گفت: محبت و علاقه‌ دست اندرکاران به قرآن کریم از کار و هنر باشکوه آنان دربرپایی نمایشگاه آشکار است.
 
عمومی/ حلاوت ماه رمضان در پاکستان با برپایی نمایشگاه نسخ خطی قرآن به همت ایران
 
مشکی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان نیز سخنان خود، برپایی نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم را برای دانشجویان و هنرمندان علاقه مند مفید دانست و بر ضرورت توسعه و گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور تأکید کرد.
 
در این نمایشگاه ۳۳ نسخه خطی قرآنی و همچنین تابلوهای خطاطی و آثار هنری برای نمایش ارائه شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. نمایشگاه قرآنی به مدت ۳ روز برپا است.
 
در مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان (وابسته به رایزنی فرهنگی سفارت ایران در پاکستان)، بیش از ۵۰۰ نسخه خطی قرآن کریم وجود دارد که به دلیل محدودیت فضا امکان عرضه همه آن‌ها میسر نبود و در این نمایشگاه صرفا ۳۳ نسخه منتخب از این نسخ برای اولین بار به نمایش گذاشته شده است.
 
عمومی/ حلاوت ماه رمضان در پاکستان با برپایی نمایشگاه نسخ خطی قرآن به همت ایران
 
این قرآن‌ها که بیش از ۸۰۰ سال سابقه کتابت دارند با خطاطی‌های زیبای نستعلیق، ثلث و نسخ نوشته شده و برخی از آن‌ها با آب طلا و با سایر رنگ‌ها و نقش و نگارهای گل و بوته مزین و تذهیب کاری شده‌اند و کاغذهای اصیل و نفیس دارند و برخی دیگر از آن‌ها تفسیر و ترجمه فارسی دارند.
 
عمومی/ حلاوت ماه رمضان در پاکستان با برپایی نمایشگاه نسخ خطی قرآن به همت ایران
 
انتهای پیام
captcha