ابراز ارادت به امام حسن مجتبی(ع) را در عمل ثابت کنیم
کد خبر: 4207146
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹

ابراز ارادت به امام حسن مجتبی(ع) را در عمل ثابت کنیم

مدرس حوزه علمیه گفت: اگر از امام حسن مجتبی(ع) دم می‌زنیم و ابراز ارادت به ساحت این امام همام داریم، این علاقه نباید فقط در زبان باشد بلکه باید ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت را فرا بگیریم و الگوی زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دهیم تا بتوانیم به سرمنزل مقصود و سعادت واقعی برسیم.

ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع)

حجت‌الاسلام مصطفی خان‌محمدی، مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: ابعاد شخصیتی این امام همام در بُعد فردی و اجتماعی، الگوی مناسبی برای هر فرد به ویژه شیعیان در جهت رسیدن به مسیر سعادت است.

وی افزود: امام حسن مجتبی(ع) اولین نوه رسول اکرم(ص) بود و در منابع معتبر بارها به علاقه پیامبر اسلام به ایشان و همچنین امام حسین(ع) اشاره شده است که از جمله آن زمانی بود که پیامبر اکرم خطبه خود را در مسجد قطع و از منبر فرود آمد تا آن دو را در آغوش گرم خود بگیرد.

خان‌محمدی گفت: اینکه پیامبر حسنین را در این حد عالی مورد تکریم و محبت خویش قرار می‌داد و در حساس‌ترین حوادث تاریخ اسلام از جمله روز مباهله این دو را به همراه خود بیرون برد، یک مسئله عادی و اتفاقی نبوده، بلکه با معانی و مضامین مهمی که به شخصیت آن دو مربوط می‌شد، کاملا در ارتباط بود.

این مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: علاوه‌بر اینکه آیه مباهله شامل امام حسن مجتبی(ع) می‌شود آیات متعدد دیگر از جمله آیات تطهیر و اطعام نیز در خصوص این امام همام و پنج تن اهل بیت(ع) است.

خان‌محمدی با اشاره به شخصیت دینی آن حضرت گفت: توجه و اخلاص امام حسن مجتبی(ع) به نماز، ادای فرائض پیش از نماز از جمله اذان و اقامه، قنوت‌های نماز از جمله مواردی بود که آن حضرت مورد توجه جدی داشت و ما نیز باید این مسائل را مورد نظر داشته باشیم، به ویژه در قنوت نمازهایمان از دعاهای خاص به ویژه دعا برای فرج غافل نشویم.

وی با اشاره به حلم و بردباری امام حسن مجتبی(ع) تصریح کرد: این ویژگی اخلاقی آن حضرت باعث شده بود تا زبانزد خاص و عام باشد و در جامعه امروز این حلم و بردباری به ویژه در برابر افرادی که خواسته یا ناخواسته نسبت به دین اسلام بدبین شده و یا نسبت به دستورات دین کوتاهی می‌کنند باید مورد توجه باشد و با زبان نرم و سعه صدر آنها را دعوت به راه حق کنیم.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان هستیم و یکی از اعمال این ماه که پاداش زیادی هم دارد، اطعام و افطار روزه داران حتی به اندازه یک دانه خرما است، افزود: سفره داری و مهمان نوازی امام حسن مجتبی زبانزد بود و آن حضرت در مدینه به سفره داری و مهمان نوازی معروف بود. البته در تأسی به این اخلاق حسنه باید همانند آن حضرت عمل کرده و از اسراف و چشم و هم چشمی‌ها پرهیز کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اگر از امام حسن مجتبی(ع) دم می‌زنیم و ابراز ارادت به ساحت این امام همام داریم این علاقه نباید فقط در زبان باشد بلکه باید ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت را فرا بگیریم و الگوی زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دهیم تا بتوانیم به سرمنزل مقصود و سعادت واقعی برسیم.

انتهای پیام
captcha