فراموشی یاد مرگ ریشه تمام بی‌اخلاقی‌هاست
کد خبر: 4205703
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
استاد حوزه علمیه:

فراموشی یاد مرگ ریشه تمام بی‌اخلاقی‌هاست

حجت‌الاسلام صراف گفت: ریشه بی‌اخلاقی‌ها و بی‌حجابی‌ها در جامعه امروزی به‌خاطر این است که مردم مرگ را فراموش کردند و کمتر یاد مرگ هستند و مرگ را برای دیگران می‌بینند.

حجت‌الاسلام عباس صرافبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام عباس صراف، استاد حوزه علمیه، ۲۵ اسفندماه در چهارمین جلسه سلسله مباحث یاد مرگ که در مسجد آشتیانی‌های تهران برگزار شد، با بیان اینکه مرگ سراغ همه انسان‌ها می‌آید، گفت: هر کسی که باشید حتی پیامبر هم باشید زمانش برسد باید از این دنیا بروید و هیچ استثنایی نیست؛ چون بنای دنیا بر ماندن و بقا نیست، نوح هم باشید یک روز باید بروید و به‌محض ابطال شناسنامه شما در دنیا همان لحظه شناسنامه جدیدتان در برزخ صادر می‌شود.

این استاد حوزوی با اشاره به اهمیت و آثار یاد مرگ بیان کرد: فکر و یاد مرگ کردن آتش به گناهان می‌اندازد و گناهان را از بین می‌برد و انسان را از دنیای مذموم دور می‌کند یاد مرگ باعث می‌شود نگاه انسان به دنیا نگاهی مجازی شود نه حقیقی و باعث می‌شود انسان دنیا را پلی برای ابدیت ببیند. اصلاً یک نوع از یادکردن مرگ برگزاری جلساتی است که درباره این موضوع صحبت می‌شود.

صراف با توصیه به اینکه در خوشی و ناخوشی یاد مرگ باشید، گفت: در پول‌داری باید بدانید مملوک هستید نه مالک؛ در دارایی و پول سریع یاد مرگ کنید که یاغی نشوید؛ چون پول خیلی‌ها را از خدا دور می‌کند و وقتی اولین سکه ضرب شد شیطان خیلی خوشحال شد و گفت وسیله‌ای قوی‌تر از پول نمی‌تواند مردم را از خدا دور کند؛ اما یکی هم پول دارد؛ ولی آن را مالک نمی‌داند در چنین شرایطی که انسان در اوج دارایی و پول و خوشی است باید سریع یاد مرگ کند که اینجا یاد مرگ باعث می‌شود جلوی انسان را از سرمستی و یاغی بودن بگیرد.

وی افزود: حتی در اوج گرفتاری و مشکلات هم باید یاد مرگ کنید؛ چون در چنین شرایطی هم یاد مرگ باعث می‌شود جلوی انسان را از کفر گفتن و غرزدن بگیرد. پس در همه حال چه خوشی و چه ناخوشی زیاد یاد مرگ باشید. در روایات آمده است که زیاد یاد مرگ کنید و خود را در فضای مردن ببرید که یاد مرگ مصیبت‌های دنیا را برایتان آسان می‌کند و در گرفتاری و ابتلائات نمی‌گذارد کم بیاورید و کفر بگویید.

صراف با اشاره به علت بی‌اخلاقی‌ها در جامعه امروزی اظهار کرد: ریشه یکی از حلقه‌های مفقود در جامعه و این بی‌اخلاقی‌ها و بی‌حجابی به‌خاطر این است که مردم مرگ را فراموش کردند و کمتر یاد مرگ هستند و اگر مرگ کسی را هم می‌بینند درس نمی‌گیرند و بیدار نمی‌شوند؛ بلکه مرگ را برای دیگران می‌بینند و اصلاً یاد مرگ و قبر و قیامت نیستند؛ سعی کنید خطبه ۲۲۱ نهج‌البلاغه را حتماً بخوانید که در شرح سوره تکاثر و عبرت از مردگان است.

وی ادامه داد: حتی مجالس ترحیم هم دیگر موعظه و بیدارکننده نیست و حتی برخی از این مجالس به‌ جای تلاوت قرآن و وعظ یک واعظ دینی، یک گروه موسیقی را می‌آورند و می‌گویند آهنگ و موسیقی غمگین بنوازید، در صورتی‌ که مجالس ختم مهم‌ترین اثر آن برای شرکت‌کنندگان باید باشد که آن‌ها یاد مرگ بیفتند و این مجلس را برای خود متصور شوند و به‌ جای عکس میت در حجله عکس خود را تصور کنند که خودشان فوت کردند و یا روزی باید بمیرند؛ اما جامعه کنونی مرگ را برای دیگران می‌بینند و یاد مرگ را فراموش کردند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بدانید هر چیزی که مانع یاد مرگ است از ناحیه شیطان است حتی اگر زن و بچه و میز و مقام و پول باشد و باید خیلی مراقب بود. باید هر روز یاد مرگ باشید باید به فکر خانه دو متری ابدی خود باشید و آن خانه را بسازید و فرش و چراغی برای شب اول قبر تهیه کنید.

صراف با توصیه به خواندن نماز شب در سحرهای ماه رمضان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چراغ‌های قبر، نماز شب است. در این شب‌های ماه مبارک رمضان که برای سحری خوردن بیدار می‌شوید حداقل چند رکعت نماز شب بخوانید حتی اگر برای آخرت و قیامت خود هم نمی‌خوانید به‌ خاطر گشایش امورات دنیایی خود نماز شب بخوانید.

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha