جشنواره ابوذر باید خصوصیت راستگویی و عدالت‌طلبی «ابوذر» را داشته باشد
کد خبر: 4205504
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

جشنواره ابوذر باید خصوصیت راستگویی و عدالت‌طلبی «ابوذر» را داشته باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر قرار است نام جشنواره ابوذر به آن بیاید باید خصوصیت راستگویی و عدالت‌طلبی ابوذر را داشته باشد، البته این جشنواره باید عمار یعنی تبیین‌گر نیز باشد و نیاز دارد تصویر، قلم و بیان رسانه کمک‌کننده جریان حق باشد.

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز 24 اسفند‌ماه، در آیین اختتاميه هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی که در تالار نور مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اگر قرار است نام جشنواره ابوذر به آن بیاید باید خصوصیت راستگویی و عدالت‌طلبی ابوذر را داشته باشد، البته این جشنواره باید عمار یعنی تبیین‌گر نیز باشد و نیاز دارد تصویر، قلم و بیان رسانه کمک‌کننده جریان حق باشد.

وی افزود: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خیلی از افراد به اسم روشنفکری به دنبال سکولار‌سازی جامعه هستند تا دین، مکتب و ایدئولوژی را از زندگی بزدایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: رسانه باید پای این مکتب که ابوذر، عمار، مقداد و مالک پرورش داده شود بایستد. برخی اوقات باید انتقاد کرد و نترسید و برخی اوقات انتقاد کردن شاید تکمیل پازل دشمن باشد و طور دیگری باید آن انتقاد را مطرح کرد، بین انتقاد و سیاه‌نمایی تعیین مرز کار سختی بوده و این هنری است که اهل رسانه باید از خود نشان دهند.

 تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به دوره گذشته افزایش داشت

فاطمه سهامی، دبیر هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در حوزه رسانه اعتماد نسبت به ما بیشتر شد و تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به دوره گذشته افزایش داشت و در این دوره خدمت 421 نفر از اهالی رسانه بودیم. بیش از 70 درصد شرکت‌کنندگان ما در دوره هفتم را آقایان و 29.2 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: در سال جاری در جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی بیشتر به سراغ چهره‌های استانی و اساتید رفتیم و نتیجه راضی‌کننده بود و تجربه مثبتی داشت. افرادی که در فضای رسانه‌ای به‌نام هستند، قبول زحمت کردند با حضور و داوری خود جشنواره را قابل اعتماد‌تر کنند.

سهامی افزود: با توجه به اینکه بخش اعظم داوری جشنواره را به‌صورت آنلاین داشتیم، داوران متعددی تک‌تک آثار را بررسی کرده و به آن‌ها نمره دادند و می‌توانیم ادعا کنیم تیم داوران ما نسبت به تمام آثار اشراف داشتند.

دبیر هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی تصریح کرد: امیدوارم برای سال‌های آینده با توجه به اینکه خانم‌های رسانه‌ای در کنار آقایان فعال و مؤثر قلم می‌زنند استقبال بیشتری صورت بگیرد. در سال جاری 11 قالب و بخش‌های ویژه در جشنواره وجود داشت و از مجموع آثار دریافتی 25.9 درصد مربوط به گزارش مکتوب بود.

وی افزود: رتبه دوم متعلق به مستند و رتبه سوم برای عکس و یادداشت بود. در حوزه عکس در تعداد شرکت‌کنندگان رشد داشتیم و این موضوع جای خوشحالی دارد و هدف ما در جشنواره ابوذر جریان‌سازی در راستای حل مسئله بوده است.

دبیر هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی گفت: برای تعیین محور‌های جشنواره از اساتید مشورت گرفته و سراغ شبکه مسائل استان رفتیم و 13 محور را تعریف کردیم. در سال جاری محور امام رضا(ع) با 21.5 درصد بیشترین مشارکت را در بین آثار ارسالی به خود اختصاص داده است، اما محور دوم مطالبه‌گری از مسئولان تا حل مسئله بود که رتبه دوم مشارکت آثار در این محور تعریف می‌شد.

رسالت رسانه؛ پیش‌برندگی مأموریت‌های انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌ها

محمد‌حسن عفت‌‌پناه، جانشین فرمانده سپاه امام رضا (ع) نیز در این مراسم اظهار کرد: طی یک سال کار علمی و پژوهشی به مجموعه مسائل اولویت‌دار ذیل موضوعات اساسی اولویت‌دار در استان رسیدیم. این مجموعه مسائل در کتابی تحت عنوان «قدام روشن» تدوین و گردآوری و در پنجشنبه هفته گذشته رونمايی شد.

وی بیان کرد: رسالت رسانه شفاف بوده و این رسالت پیش‌برندگی مأموریت‌های انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌ها و جامعه اسلامی برای جامعه‌پردازی اسلامی و در کمک به تحقق دولت اسلامی و حرکت آن به سمت تمدن‌سازی اسلامی جهت زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی عصر (عج) است.

عفت‌پناه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری افزود: این سخنان همان رسالت رسانه بوده و شاهد این هستیم که این افراد بر اساس مسئله‌محوری موضوعات را دنبال می‌کنند و در این دوره شاهد هستیم که مسئولان و خدمت‌گزاران در خراسان رضوی بر اساس حل نظام مسائل مموریت‌های خود را دنبال می‌کنند.

جانشین فرمانده سپاه امأام رضا (ع) در بسیج اقشار و متخصصین تصریح کرد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری، باید مسائل اساسی را مشخص و مجموعه مسائل ذیل آن‌ها را شفاف‌سازی و اولویت‌بندی کرد، زیرا منابع محدود بوده و ما مکلف هستیم که این منابع را برای اولویت‌ها مصرف کنیم.

عفت‌‌پناه ادامه داد: بر همین اساس سؤالی اساسی در مجموعه نخبگان بسیج به‌وجود آمد که موضوعات اساسی استان و مجموعه مسائل اولویت‌دار ذیل این موضوعات اساسی چیست. استاندار و معاونان وی و مسئولان دستگاه‌های اداری استان برای پاسخ به این مسئله با مجموعه نخبگانی بسیج همکاری کردند و طی یک سال کار علمی و پژوهشی به مجموعه مسائل اولویت‌دار ذیل موضوعات اساسی اولویت‌دار در استان رسیدیم.

وی گفت: این مجموعه مسائل در کتابی تحت عنوان «اقدام روشن» تدوین و گردآوری و در پنجشنبه هفته گذشته رونمايي شد. این کار نخبگانی به دنبال این است که بتوانیم جبهه واحد و متحد‌الشکلی را در سطح استان ایجاد کنیم تا در خدمت مسئولان دستگاه‌های خدمت‌گزار باشیم.

اسامی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به شرح ذیل است:

بخش مصاحبه:

در این بخش بنیامین یوسف‌زاده، محبوبه فرامرزی و علیرضا کاردار به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند. همچنین از آزیتا ذکاء تقدیر به عمل آمد.

بخش تیتر:

در این بخش فاطمه رافع، تقی دژاکام و منیره فضیلت به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند. همچنین از مصطفی نخعی تقدیر به عمل آمد.

بخش گزارش ویدئویی:

در این بخش فاطمه سلطانی، عقیل رحمانی و فاطمه‌شه‌دوست ایزدی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

بخش یادداشت:

در این بخش مهدی زارع، محسن فاطمی‌نژاد و محمدجواد رنجبر به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

بخش گزارش مکتوب:

در این بخش لیلا کوچک‌زاده و وحید تفریحی به طور مشترک رتبه اول و مهدی عسکری و بهاره موفقی به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند. همچنین از علی‌اکبر ملکی و معصومه مومنیان تقدیر به عمل آمد.

بخش مستند:

در این بخش محمدمهدی خالقی، احمد پورمنفردی و سیده اعظم سیدی‌زاده به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند. همچنین از علیرضا باغشنی، سجاد اسدی و محسن عقیلی تقدیر به عمل آمد.

بخش مجموعه عکس:

در این بخش هادی دهقان‌پور و مرتضی امین‌الرعایایی به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را به دست آوردند.

بخش عکس:

در این بخش وحید بیات، رضا رادپور و هادی دهقان‌پور به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند. همچنین از سیدرضا مهری تقدیر به عمل آمد.

بخش هنر و رسانه:

در این بخش هاله وجدانی اکبرزاده و مصطفی بهمن‌آبادی به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را به دست آوردند.

بخش پادکست:

در این بخش مریم هدیه‌لو، سید مسلم احمدی و حسین شجاع به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

بخش برنامه تلویزیونی:

در این بخش حمیدرضا مهدی‌پور و مجتبی صاحب‌زمانی به ترتیب رتبه‌های اول و دوم و مهراد صفایی‌ثانی و محمدحسن قلی‌پور مشترکا رتبه سوم را به دست آوردند.

همچنین در بخش رسانه‌های محلی از فاطمه ارژنگی به عنوان برگزیده این بخش تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha