تبعات منفی مشارکت پایین در سیاست خارجی و مذاکرات دیپلماتیک
کد خبر: 4202403
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
ستایش‌پور تصریح کرد:

تبعات منفی مشارکت پایین در سیاست خارجی و مذاکرات دیپلماتیک

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم درباره تأثیر مشارکت در انتخابات بر سیاست خارجی کشور گفت: مشارکت پایین مردم در انتخابات، قدرت‌ چانه‌زنی دیپلمات‌ها را در صحنه‌های بین‌المللی پایین می‌آورد لذا مردم باید در جهت تأمین منافع و امنیت ملی با مشارکت حداکثری، قدرت چانه‌زنی کشور را بالا برده و دست مذاکره‌کنندگان را پر کنند.

انتخابات

محمد ستایش‌پور، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم، در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره نقش انتخابات در تقویت اقتدار جمهوری اسلامی در نظام بین‌الملل گفت: بر طبق حقوق عمومی، هر چه قدر مشارکت مردم در انتخابات پر رنگ‌تر باشد، جمهوری اسلامی مقبولیت و مشروعیت بیشتری پیدا می‌کند و اقتدار جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی تقویت می‌شود.
 
وی ادامه داد: در هر کشوری، اگر مشارکت مردمی پایین باشد، قدرت چانه‌زنی آن کشور تضعیف می‌شود، البته مشارکت حداکثری ملت ایران در سال‌های گذشته قدرت‌چانه‌زنی نمایندگان ایران را بالاتر برده است.
 

تأثیر انتخابات بر مشروعیت نظام سیاسی

 
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تأکید بر تأثیر انتخابات بر مشروعیت نظام سیاسی از منظر حقوق بین‌الملل گفت: در نظام حقوق بین‌الملل بشر، حق تعیین سرنوشت در منشور حقوق بین‌المللی، میثاقین حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی بیان شده است که بر طبق اینها، مردم حق تعیین سرنوشت خود را دارند.
 
وی تصریح کرد: در کشورهای کم‌جمعیت گذشته، مردم دور یک میدان جمع می‌شدند و قانونگذاری می‌کردند اما امروزه چون جمعیت کشورها بالا رفته، همه مردم توانایی تصویب قوانین مدون را ندارند از همین رو مردم از میان خود نمایندگانی انتخاب می‌کنند تا در مکانی به نام مجلس، قانونگذاری کنند.
 

نقش انتخاب نمایندگان اصلح در ارتقا توان دیپلماسی 

 
ستایش‌پور با بیان اینکه رأی دادن حق شهروندان هر کشور است، اظهار کرد: انتخابات ساز و کار اعمال این حق است. از همین رو نظام حقوق بین‌الملل بشر، حق تعیین سرنوشت را از آن مردم می‌داند و اگر مردم رأی ندهند، در واقع از حق خود چشم‌پوشی کرده‌اند.
 
وی با اشاره به نقش حضور نمایندگان اصلح در مجلس، در ارتقا توان دیپلماسی کشور گفت: چنین مجلسی با اشراف بر مقدرات و مصالح ملی زمینه اجرای مقررات بین‌المللی را در کشور فراهم می‌آورد و مادامی که این مجلس تشکیل نشود،  کشور نمی‌تواند از مصالح بین‌المللی بهره‌مند شود. پس مردم باید با انتخاب درست و آگاهانه، نمایندگان اصلح را به مجلس بفرستند.
 
گفت‌وگو از مصطفی اعتباری
انتهای پیام
captcha